Skuren motor - Värt att satsa? Omega -98 V6

betamega
17 februari 2009 · 10 Inlägg

Fick en bil för inte så längesen med felet att den inte startar.
Lämnade in den på verkstad där det konstaterades att motorn har skurit. Vevaxeln sitter och det ordentligt.
Det är vad jag fått reda på från dem.

Det jag funderar över nu är om det är att tänka på att sätta in en ny motor eller om jag ska sälja delarna på den.

Bilen i fråga är en:
Opel Omega V6 2.5 Automat 170hk

Fick bilen av min bror, som körde när den stannade (även bilens enda ägare).
Det som hände var att motorn självdog när han precis hade stannat och den gick inte att starta igen. Inga konstiga ljud.
Vet att jag kan lita på vad han säger.

Vad kan ha orsakat haveriet?
Kan det som orsakat haveriet orsaka nytt haveri i en ny motor?

Senast redigerat av betamega (17 februari 2009)

Stefan Varberg Supraman
17 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Oljebrist låter som det troliga, antingen låg oljenivå eller så har oljepumpen gett sig.
Så om du sätter i en ny motor så lär felet inte hänga med.
Om du hittar en mv6 motor så sätt i en sådan.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
AstraClub
17 februari 2009 · 109 Inlägg

Hej. Min VW Bora har också havererat förut. Den dog under körningen utan något som helst oljud. Felet låg i att kamremmen var fel inställd så kolvarna kom i att arbeta i otakt och så dog den.

Dock var detta Volkswagen fel då de hade bytt kamremen så de stod för kostnaderna. En begagnad motor + arbete gick på ca 40 000 kr. smile

Sen vet inte jag vad det skulle kosta för dig men detta kanske hjälper dig något iaf.

Senast redigerat av AstraClub (17 februari 2009)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!
betamega
17 februari 2009 · 10 Inlägg

Tack för svaren smile
Känns plötsligt värt att sätta i en annan motor.

Vad är en mv6-motor?

Hittat en motor som skulle kosta ca 20.000kr som gått 5500 mil (X25XE) med ett års garanti på motorn och en verkstad som sätter in den för 12.000kr + ny kamrem för ca 3000kr med ett års garanti på arbetet.
35.000kr verkar det gå på.

Verkar det vettigt?

betamega
17 februari 2009 · 10 Inlägg

Elda skrev:
spontatn känner jga "fan vad dyrt" men det är så mkt det kostar på verkstad.. Hitta nån somn kan göra det eller gör det sj och köp en motor på skroten.

Tyvärr är det inte många som ger sig på det utan kvitto, eller alls heller för den delen, och när det gäller de kostnaderna vill jag ändå ha kvitto och garanti på det.
Tydligen extremt svårt att byta motor, det man får göra är att lossa motorn och höja upp karossen och ta ut den vägen.
Trångt så in i *****.
Svårt att hitta en motor som är prisvärd dessvärre. Detta var det bästa jag kunde hitta om man räknar på att motorns livslängd är på 40.000 mil.

Senast redigerat av betamega (17 februari 2009)

viccoA
17 februari 2009 · 3 110 Inlägg

Behöver inte bli så himla dyrt, några tusen för en begagnad motor och några flak ful-öl till polarna som hjälper dig med bytet. smile

Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 februari 2009 · 999 Inlägg

Vad är det för årsmodell på den?
Borde gå att hitta en motor för 5000 tycker man, samt en arbetslös bilmek som fixar jobbet för några tusen.

Ett års garanti säger du, men verkstaden lär knappast stå för om den nya motorn krånglar efter ett par månader, det är ju lätt för dom att bara skylla på att det är en begagnad motor osv...

falloutboy
18 februari 2009 · 1 723 Inlägg

betamega skrev:
Tack för svaren smile
Känns plötsligt värt att sätta i en annan motor.

Vad är en mv6-motor?

Hittat en motor som skulle kosta ca 20.000kr som gått 5500 mil (X25XE) med ett års garanti på motorn och en verkstad som sätter in den för 12.000kr + ny kamrem för ca 3000kr med ett års garanti på arbetet.
35.000kr verkar det gå på.

Verkar det vettigt?

då skulle jag hellre köpa en annan omega, en Mv6a förslagsvis. (3,0l V6a). Och köra den du har på skroten för det är alldelels för dyrt. Om nu inte den du har är ruskigt fin och har sentimentalt värde.

betamega
18 februari 2009 · 10 Inlägg

weeeman skrev:
Vad är det för årsmodell på den?
Borde gå att hitta en motor för 5000 tycker man, samt en arbetslös bilmek som fixar jobbet för några tusen.

Ett års garanti säger du, men verkstaden lär knappast stå för om den nya motorn krånglar efter ett par månader, det är ju lätt för dom att bara skylla på att det är en begagnad motor osv...

-00 är motorn som gått 5500 mil, -98 är bilen

Ett års garanti på motorn, ett års garanti på arbetet.

Kollat runt lite verkstäder om motorbyte, får det inte billigare än såhär, vill ha kvitto och garanti som sagt.
Skulle nån göra det svart går det ändå inte under 8000kr sad

MilleN
18 februari 2009 · 9 108 Inlägg

Man får ju faktiskt en fungerande Omega V6 för dom pengarna motorbytet skulle kosta. Känns ovärt om du inte kan/hinner göra det själv såvida det nu inte råkar vara landets fräschaste Omega smile

Lägg till lite pengar och köp denna MV6an, kanonfräsch: http://www.blocket.se/vi/19977526.htm?ca=16_s

Annars finns det billiga V6or, t.ex. denna -01an : http://www.blocket.se/vi/19609954.htm?ca=16_s

betamega
18 februari 2009 · 10 Inlägg

falloutboy skrev:
då skulle jag hellre köpa en annan omega, en Mv6a förslagsvis. (3,0l V6a). Och köra den du har på skroten för det är alldelels för dyrt. Om nu inte den du har är ruskigt fin och har sentimentalt värde.

Sentimentalt värde har den definitivt.
Min bror lade ner nära 25.000kr det sista 1.5 året på service och underhåll, så gott som alla slitagedelar är bytta inför 20.000mils service. Han gjorde nästan allt själv så inga verkstadskostnader inräknade.
De kostnaderna slipper jag om jag sätter in en ny motor men vid nytt bilköp kommer de nog.

Jo dyrt blir det. 35.000kr, men är det inte värt på en bil vars motor gått 5500 mil?
Hade lätt köpt en likadan Omega -98 som gått 15.000 mil för samma pris.

betamega
18 februari 2009 · 10 Inlägg

MilleN skrev:
Man får ju faktiskt en fungerande Omega V6 för dom pengarna motorbytet skulle kosta. Känns ovärt om du inte kan/hinner göra det själv såvida det nu inte råkar vara landets fräschaste Omega smile

Lägg till lite pengar och köp denna MV6an, kanonfräsch: http://www.blocket.se/vi/19977526.htm?ca=16_s

Annars finns det billiga V6or, t.ex. denna -01an : http://www.blocket.se/vi/19609954.htm?ca=16_s

Känns frestande men i stort behov av kombi.

Bra priser annars smile
Verkstan frågade iofs om jag var intresserad av att byta in den mot en annan. Annars mer lönsamt att plocka isär den lite och sälja delar och sen köpa ny smile
Om inte så mycket hade varit bytt på den de senaste 1000 milen hade jag nog inte tvekat att byta in den.

Fräsch absolut, vissa mindre förbättringar i lacken bör dock göras. Sen lär den vara i perfekt skick.

MilleN
18 februari 2009 · 9 108 Inlägg

Jasså du ville ha kombi, då finns det ju ännu billigare! wink Kika runt lite. Du kan ju spara din som reservdelsbil om det nu är mycket fräscha delar på den.

betamega
18 februari 2009 · 10 Inlägg

Kollat runt på blocket och bytbil, svårt att hitta en Omega Kombi med Automat (envis med det) wink
Dessvärre inte hittat en enda som är prisvärd som gått under 20.000 mil.

Men tack iaf smile

Förresten borde inte kombi vara dyrare? smile

Senast redigerat av betamega (18 februari 2009)

betamega
19 februari 2009 · 10 Inlägg

Skulle få 15-20.000kr för den om jag köpte en annan bil från dem.

Fick förslag på en Audi A6 -99 Automat 2.4 V6 i utbyte mot omegan, skulle få lägga 50.000kr mellan.
9800 mil. 200 mil till kamremsbyte vilket inte var gjort = 60.000 mellan.

Inte värt va?
Med tanke på att motorbytet + ny kamrem går lös på 35.000 känns det billigare att sätta in motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang