Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

KimVsWorld Mästare
20 februari 2009 · 2 947 Inlägg
Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Fredrik-79
20 februari 2009 · 2 164 Inlägg

KimVsWorld skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Även wikipedia säger ju de är olika så vad försöker du hävda??

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
blacken
20 februari 2009 ·

Fredrik-79 skrev:

blacken skrev:

AndreasPlars skrev:

Inse någon gång att Ottomotorn är en motor som antänds av en "yttre" enhet, oftast gnistan från ett tändstift. I dieselmotorn självantänder bränslet av temperaturen som blir på luften efter att den har komprimerats, den saknar även strypsjäll och "gaspådraget" regleras genom att mängden insprutad diesel regleras.
Ottomotorn arbetar också alltid enligt fyrtaktsprincipen medan Diesel kan arbeta både enligt tvåtaktspricipen och fyrtaktprincipen. Otto är inte det samma som dieselmotorn.

M.V.H.

Din tolkning, icke min..

Inte riktigt.
Han testade de men då gick blocket i bitar och han höll på att stryka med.
Blev direkt insprutning med starkare block med fritt flöde in.
Om de är 2 eller 4 takts motor spelar ingen roll.
Rudolf disel uppfann disel motorn för de va han som löste problemen!

MVH

F

Men den dock bygger på Ottomotorns principer om intern förbränning..

blacken
20 februari 2009 ·
Fredrik-79
20 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Skillnaden mellan saab och volvo är att volvo behöver pengar för snåla modeller medans saab redan har dom på g och ska lanseras.
Vilket företag ligger mest risigt till???

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Hamilton
20 februari 2009 · 8 872 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Skillnaden mellan saab och volvo är att volvo behöver pengar för snåla modeller medans saab redan har dom på g och ska lanseras.
Vilket företag ligger mest risigt till???

MVH

F

Defenitivt SAAB då dom saknar pengar vilket är en förutsättning för att driva det vidare, att man har modeller spelar mindre roll om man inte kan lansera dom.
Men inom 3månader har vi svaret. Med tanke på att det bara är 3 av 10 som klarar sig igenom en företagsrekonstruktion så är oddsen låga.

Fotograf på tierpidag.se
Fredrik-79
20 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Hamilton skrev:

Fredrik-79 skrev:
Skillnaden mellan saab och volvo är att volvo behöver pengar för snåla modeller medans saab redan har dom på g och ska lanseras.
Vilket företag ligger mest risigt till???

MVH

F

Defenitivt SAAB då dom saknar pengar vilket är en förutsättning för att driva det vidare, att man har modeller spelar mindre roll om man inte kan lansera dom.
Men inom 3månader har vi svaret. Med tanke på att det bara är 3 av 10 som klarar sig igenom en företagsrekonstruktion så är oddsen låga.

GM står för alla pengar till underleveratörerna och opel för verktygen för nya 9-5.
De lån de pratas om är till för den nya 9-3an som håller på att tillverkas.
Sen även ny anställningar.
Enda som behövs är att regeringen går som in som en garanti när dom lånar pengar likt volvo.
Fast volvo måste utveckla helt nya snåla modeller medans hos saab är dom redan på g eller håller på att utvecklas.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Quantic
20 februari 2009 · 645 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Hamilton skrev:

Fredrik-79 skrev:
Skillnaden mellan saab och volvo är att volvo behöver pengar för snåla modeller medans saab redan har dom på g och ska lanseras.
Vilket företag ligger mest risigt till???

MVH

F

Defenitivt SAAB då dom saknar pengar vilket är en förutsättning för att driva det vidare, att man har modeller spelar mindre roll om man inte kan lansera dom.
Men inom 3månader har vi svaret. Med tanke på att det bara är 3 av 10 som klarar sig igenom en företagsrekonstruktion så är oddsen låga.

GM står för alla pengar till underleveratörerna och opel för verktygen för nya 9-5.
De lån de pratas om är till för den nya 9-3an som håller på att tillverkas.
Sen även ny anställningar.
Enda som behövs är att regeringen går som in som en garanti när dom lånar pengar likt volvo.
Fast volvo måste utveckla helt nya snåla modeller medans hos saab är dom redan på g eller håller på att utvecklas.

MVH

F

Volvo har ju redan snåla bilmodeller med deras S40N/V50 DRIVE bilarna. Vad har saab i samma klass med en förbrukning på 0,45/l milen? Näää Saab skulle hängt på Volvo när C30:n lanserades och släppt sin 9-1:a. Dom är ju ljusår efter Volvo tyvärr och det är synd då jag tror att 9-1:an skulle kunnat hjälpa saab massor.

Mvh J.

Rodder76
21 februari 2009 · 10 Inlägg

Det är helt otroligt att en tråd som denna kan existera och att det är så extremt lite kunskap i tråden.

Någon undrade under flera sidor hur det går för lastbilar och flyg. 3 olika företag. Detta handlar om Saab Automobile som ägs av GM.

Vissa verkar tro att Saab legat och solat sedan 9-5 presenterades 1997. Saab höll på att utveckla en 9-5 som skulle lanserats i mitten av 2000-talet. Eftersom GM avslutade samarbetet med Fiat så stupade hela det projektet och den senaste faceliften av 9-5 är en direkt konsekvens av att man fick börja om på nytt.
Saab höll på att utveckla en 9-6X tillsammans med Subaru (Tribeca) men även här hade Saab oturen att GM avslutade allt samarbete med Subaru, och den kommande 9-6X föll. Detta handlade alltså inte om någon badge eneneering likt 9-2X eller 9-7X.
Vår kära Bob Lutz bestämde att 9-2X och 9-7X skulle göras och han trodde att Saab-entusiasterna skulle älska bilarna. Detta är två stora förlustaffärer för Saab, som Saab själva inte fick sätta stopp för, men mycket väl fick ta förlusterna för. Vi kan bara vara glada över att Bob Lutz inte lyckades med sin plan att göra en Saab 9-5 av en Austaliensisk Holden med V8 och bakhjulsdrift.
Att vara så insnyltad i GM-organisationen innebär även att de kan bli tvingade att köpa saker från ställen där det blir oekonomiskt för Saab själva. Som ett exempel så blev de tvungna att köpa vissa delar från Opel som Saab själva producerat innan. Detta till 3ggr så högt pris. Det är alltså ett sätt för GM att flytta runt pengar dit de vill ha dem, och det kanske är en vinst för GM i det stora hela, men det gör även att förlusten för Saab blir större än vad den egentligen behöver vara.

Nu är inte allt GM's fel. Det är inte ens fel att två träter som det heter.... men så som GM misskött Saab är egentligen helt horribelt.


För övrigt är det intressanta resonemang som dyker upp angående svenska staten och vad de "borde göra". När jag skriver detta så vet ni redan hur läget är, men resonemangen är helt befängda i denna tråd.
Nån ropar "det är mina skattepengar" och är livrädd. Dina skattepengar har du antagligen ingen koll på var de tar vägen annars, så oroa dig inte så mycket. Som exempel så vill jag minnas att sverige ger 25miljarder i bistånd varje år. Jag hoppas att du anser att du personligen får mer nytta av dem än vad du skulle få av betydande industrier i sverige.
Nu anser jag att svenska staten handlat rätt.... än sålänge, men det beror på helt andra aspekter.
Så som mediarapporteringen har varit så försökte GM få svenska statens pengar och lämna Saab som garanti. Det innebär att om det ändå gått åt skogen för GM, vilket det mycket väl kan göra fortfarande, så skulle svenska staten bli ägare av Saab. Svenska staten har ingen erfarenhet av att driva en bilindustri och ska absolut inte försöka göra detta. Alternativet skulle vara att lägga ner Saab, men bara en nedläggning skulle kunna kosta 8miljarder. Resultatet är alltså att OM det ändå skulle gå åt skogen för GM så skulle det kosta svenska staten enormt mycket mer än de där 5miljarderna det handlade om innan.

Så nu tycker alla att det var jättebra att svenska staten inte gav GM pengarna och att de inte slösade bort pengarna. MEN nu är det ändå som så att skulle GM lägga ner Saab, eller att hela GM går åt fanders så står vi med en enorm arbetslöshet. Inte bara från Saab, utan alla underleverantörer som påverkas, vilket även gör att ex. Volvo PV påverkas och vill det sig illa så dras Volvo med i fallet och måste varsla massor, även om de inte skulle gå om kull.
De 5miljarderna som svenska staten inte lånade ut till GM äts därmed upp väldigt fort i den negativa spiralen som en konkurs eller nedläggning av Saab skulle innebära.

Nu i skrivandets stund vet vi dock att Saab ska rekonstrueras. Rekonstruktion gör man bara på företag som har en chans att överleva.
För alla skeptiker så har Saab en ny 9-5 samt en 9-4X på väg ut samt en ny 9-3 inom 3år vilket ger goda möjligheter för att få företaget att vända till något positivt. Dessutom blir de mer fria från GM och blir möjliga att sälja till någon annan intressent.
Om man kan visa på hur detta ska ske på ett bra sätt så kommer man att ansöka om lån hos EIB med förhoppning om att svenska staten går in som något som i vardagligt bruk kan liknas med borgenär. OM svenska staten går med på detta så har åter igen era skattepengar satts på spel.
Så till alla er som är rädda om era skattepengar. De kommer ätas upp av denna affären hur ni än gör och vad som en händer. Frågan är bara på vilket sätt de sedan kommer tillbaka till staten.
Som jag sagt på ett annat forum. Emigrera till ett land som får svenskt bistånd. Då slipper ni betala skatt här, men drar fördel utav våra skattepengar. En win-win-siuation för alla "gnällspikar"

Sen för att ta en koll på modellutbud. Saab är på gång med 9-4X och 9-5 och pratar även om en ny 9-3 inom 3år. Någon mindre bil än så är inte inplanerad just nu. Att tillverka en mindre bil (C30/A3-konkurrent) kostar inte avsevärt mindre än att tillverka en större bil. MEN man kan inte ta lika bra betalt ochg därmed är vinsten mindre per såld enhet. Således måste man komma upp i volym för att produkten ska bli lönsam, och stora volymer vet alla att det inte är Saab's starka sida. Som jämförelse kan ni studera vilka volymer Audi hade innan A3 kom, BMW innan 1-serie kom och Volvo innan C30 kom.
Att satsa på riktiga miljöbilar kan också låta lockande, men kostar mer än det smakar just nu, speciellt för Saab vars viktigaste marknad är USA som fortfarande har billig bensin.

Att slå ihop Volvo med Saab vore antagligen en av de dummaste sakerna man kan göra då inget av företagen kan dra speciellt stor nytta av varann. Man konkurrerar i samma segment, man är båda ledande inom säkerhet med mera med mera. Ok.. Saab kanske skulle kunna dra lite nytta av Volvos mer välkända namn, men Volvo har inte mycket nytta av Saab.

Sen har vi en kategori som tror att historien med Saab's eviga förluster är det som skriver framtiden. Har ni glömt bort evolutionen? Anledningen att GM är så stort blödande företag som de är, är just för att de trodde att det som nu sker, aldrig skulle kunna ske. De var ju störst, en gång i tiden.
Det är inte rättvist att jämföra Saab med Fiatkoncernen, men det var inte många år sedan alla trodde att Fiatkoncernen skulle kollapsa. Det var i denna vända som GM drog åt sig öronen, avslutade alla samarbeten med Fiat-koncernen och kröp in i sin härliga mörka garderob. Bara något år senare så gick Fiat med stora vinster.... Så det är möjligt att vända långa ständiga förluster till vinster.


Jajaja... nu orkar jag inte skriva mer....... Hoppas att någon lärde sig något, eller åtminstonde får något att reflektera på.
Själv ska jag vänta 3månader innan jag yttrar mig i detta igen. wink

sand3rs
21 februari 2009 · 182 Inlägg

Konstigt att det finns så mycket "kunskap" om/i Saab oh ändå går det så dåligt.
Jag ser fortfarande inga belägg för varför Saab plötsligt skulle gå med vinst. De nya bilarna du pratar om är ju redan "gamla". Dessutom är det alltid kommande, kommande, kommande.

Dock tycker jag att du har en intressant poäng angående bistånd, det tåls att tänkas på...

Fredrik-79
21 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Om vi tar de med volvos "snål" modeller jämfört med saab så är de ju först och främst nya modeller som inte släptes för så länge sen som drar mycket och måste få ner förbrukningen.
Där av kom idrive.
Saab har gamla modeller och 9-5 ska ju bytas ut så snart som dom har fått verktygen och för produktionen är avklarad.
Sen kommer ju även en splitter ny modell 9-4x och sen lite senare en 9-3a.
De är alla modeller som kommer med snåla motorer och då även snålare än sin föregångare och då med motorer från 1,4t till 2,8t på bensin sidan.
Volvo behöver utveckla nya motorer som är snåla och nya modeller för att över huvud taget överleva på grund av dom nya EU direktiven om utsläps nivåerna.
De räcker inte med 1 motor!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
MTR
21 februari 2009 · 341 Inlägg

Rodder 76: Mycket bra skrivet.

Har fått min lilla del insiderinfo själv och att Saab skulle gå så dåligt är ju egentligen bara siffror på ett papper.
GM har varit duktiga på att ta hand om pengarna och låta Saab ha sina förluster, trots att de är mycket effektivare än en del andra europeiska fabriker.

Den stora förloraren på detta är GM själva. Saab har tex skött en stor del av utvecklignen av Opel, framförallt krocksäkerheten de senaste åren.

Förhoppningsvis är detta precis vad som kan få Saab att överleva, inte gå under.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
sand3rs
21 februari 2009 · 182 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Om vi tar de med volvos "snål" modeller jämfört med saab så är de ju först och främst nya modeller som inte släptes för så länge sen som drar mycket och måste få ner förbrukningen.
Där av kom idrive.
Saab har gamla modeller och 9-5 ska ju bytas ut så snart som dom har fått verktygen och för produktionen är avklarad.
Sen kommer ju även en splitter ny modell 9-4x och sen lite senare en 9-3a.
De är alla modeller som kommer med snåla motorer och då även snålare än sin föregångare och då med motorer från 1,4t till 2,8t på bensin sidan.
Volvo behöver utveckla nya motorer som är snåla och nya modeller för att över huvud taget överleva på grund av dom nya EU direktiven om utsläps nivåerna.
De räcker inte med 1 motor!

MVH

F

Volvo släpper strax 2 nya dieselmotorer som både är starkare och betydligt snålare än sina föregångare (2,4d 175hk-163 tidigare och d5 205hk tidigare 185). Dessa är väl beställningsbara nu om jag inte minns fel.

Vad menar du med nya modeller? V50 kom 2004 och s40n nåt år senare. Det är väl inga nya bilar (visst, men Saab ögon är de splitternya).

Även de tyngr bilarna (v70II) kommer som drivE, men inte med 1.6d som de andra har. Var kommer ditt snack om en motor från??

alain www.bimmerpower.org
21 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Rodder 76:
Tack för den väl skriven inlägg!, det saknades!
Jag skulle kunna kalla det som händer idag som 3e värds krig som började 2008 (industriell krig) där alla länder i värden tappar lite fjäder (trassel med ekomomin, arbetslöshet) mindre eller mer.
Man får inte ta ner armarna, det finns alltid någonting att göra även om det är svårt.
Jag vet inte om det passar men: man gör inte en god omelett utan krossa ägg.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
21 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Jag tror att det blir svårt att hitta en köpare. Därför tror jag tyvärr på konkurs för något annat, i nuläget - Eftersom att regeringen inte heller vill kliva in med pengar. Tråkigt, kan tyckas. Dock köper jag helt och håller regeringens argument. Jag tycker inte att man ska lägga folkets pengar på ett företag som har gått back de senaste 15 åren, och som med all sannolikhet kommer att gå back även de kommande åren och sedan så utan pengar igen. Det blir bara en förlängd process.

Så det bästa är såklart om Saab hittar en köpare som kan tänka sig att utveckla företaget så att dom kan gå med vinst. Det är något som jag inte tror att Sveriges regering klarar av att styra. Sker inget köp snart så tror jag dock utan tvekan på att det är konkurs som är nästa steg....

Senast redigerat av Hexenhammer (21 februari 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 februari 2009 · 10 427 Inlägg

OT men snacket om Volvo drive, Volvo satsade 11 miljarder from 2006 för att sänka förbrukningen på bilarna. Så helt slapphänta har dom ju inte varit.

Källa Robert Collin, http://www.aftonbladet.se/bil/article3940449.ab?

Reichte86
21 februari 2009 · 509 Inlägg

Alla som tycker det är så synd om saab ska tänka på att kanske välja deras bilar i framtiden och inte köpa en massa tyska billar mm!! störande när man hör alla som tycker att det är så synd om saab men sedan kanske de kör en bmw, audi lr typ opel

Reichte86
21 februari 2009 · 509 Inlägg

Det går ju uppåt lite för volvo iaf!! http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 4452785.ab

Rille0
21 februari 2009 · 2 021 Inlägg

Reichte86 skrev:
Det går ju uppåt lite för volvo iaf!! http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 4452785.ab

Det är ju alltid bra, men vad har det med denna tråd o göra?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
blacken
21 februari 2009 ·

Hexenhammer skrev:
Jag tror att det blir svårt att hitta en köpare. Därför tror jag tyvärr på konkurs för något annat, i nuläget - Eftersom att regeringen inte heller vill kliva in med pengar. Tråkigt, kan tyckas. Dock köper jag helt och håller regeringens argument. Jag tycker inte att man ska lägga folkets pengar på ett företag som har gått back de senaste 15 åren, och som med all sannolikhet kommer att gå back även de kommande åren och sedan så utan pengar igen. Det blir bara en förlängd process.

Så det bästa är såklart om Saab hittar en köpare som kan tänka sig att utveckla företaget så att dom kan gå med vinst. Det är något som jag inte tror att Sveriges regering klarar av att styra. Sker inget köp snart så tror jag dock utan tvekan på att det är konkurs som är nästa steg....

Låt oss hoppas att det så inte sker. För nästa dominobricka som faller är Volvo..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang