3085
Sök

Kupefläkt 850 -94. snurrar ändast på läge 4

Fölkesberg
163 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
heej. har en 855 -94 med den tidigare utförandet... har inte ecc.. o så e det det då att den funkar bara på 4 o inte på några andra steg.. o när ja har på 4 så snurrar den som faan men tjuter som bara den.. slutar tjuta om man svänger ibland...

vad kan detta vara???

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 februari 2009
lagret håller på att skäraihop eller har den redan gjort det då den lever om och inte går mer än på högsta... bara att byta skiten
Senast redigerat av azid (18 februari 2009)

2slow

Fölkesberg
163 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
okej.. men det finns inget motstånd som kan vara sönder?? eller knappen i sig??

2 668 Inlägg
18 februari 2009
tjuter den så är lagret slut...

2slow

Fölkesberg
163 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
azid skrev:
tjuter den så är lagret slut...

men har det med att den bara fungerar på 4 da??

2 668 Inlägg
18 februari 2009
den kanske inte orkar med på dom andra.. den går tungt då lagret ger med sig

2slow

Snål gnällspik
402 Inlägg
18 februari 2009
Att den bara går på 4:an är att motståndet är sönder. Det sitter bredvid fläkten och du går in från under handsfacket. Kostar ca 500 kr ! på volvo men ska visst finnas billigare från elfa..

Volvo S80 2,9.

Fölkesberg
163 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
perzy skrev:
Att den bara går på 4:an är att motståndet är sönder. Det sitter bredvid fläkten och du går in från under handsfacket. Kostar ca 500 kr ! på volvo men ska visst finnas billigare från elfa..

vet inte om det är samma till ecc som den hära gamla modellen??

2 Inlägg
28 december 2009
min 850 har börjat klydda!!.. min kupefläkt går upp till högsta varv direkt fast jag inte har täníngen på.. fläkten skriker o den går upp i högsta varv direkt.. jag har varit på att undersöka detta dryga problemet men hittar inget fel:/ hur ser luftmotståndet ut?.. jag tog ut en liten box som sitter bredvid fläkten.. det fanns "spjäll" på baksidan vad är det för en box? och var sitter reläna?.... behöver hjälp!! smile

446 Inlägg
29 december 2009
eftersom bussningarna i fläkten är slut så går den tungt, permanentmagnetmotorer drar väldigt mycket ström under hög belastning, fläktmotstådet brinner alltså av.. eller rättare sagt termosäkringen som sitter i motståndet. 

finns på elfa, kostar inte många kronor. ser ut som en silvrig diod med en svart ände. OBS går inte att löda!
man får klämma fast den med kabelskor eller pressa till kallflytning..

2 Inlägg
29 december 2009
var e det fläktmotståndet sitter då? smile

446 Inlägg
29 december 2009
bredvid fläkten, under handskfacket... sitter med två skruvar och en kontakt.

Sök