Mercedes E230 -96, motorn går extremt dålig.

MaxJoh
19 februari 2009 · 4 Inlägg

Min E230 stannade för 2 veckor sedan på motorvägen, den vägrade röra på sig. Men efter att ha återhämtat sig i 20 minuter startade bilen, men vägrade varva över 4000 varv. Jag tog mig ifrån platsen och senare under dagen gick han precis som vanligt igen, han gick utan problem tills för 2 dagar sedan då jag åkte ut ur en rondell slocknade hela instrumentbelysningen (varningar klockan tripmätare rubbet), sen dog motorn igen. Jag stannade och startade om, den gick igång men går nu ruskigt dåligt och skakar mycket på tomgång och runt 2000 varv under acceleration, den tappar också all effekt ibland men efter en omstart går den ok men med mycket vibrationer.

Är det LMM som bråkar ? och finns det något snabbt sätt att ta reda på det.

Tack på förhand

Volkswagen 1302 "Bubbla" (1971)
Speed_Advanced
19 februari 2009 · 131 Inlägg

Vet en polare som hade ungefär samma problem med sin e-klass. Hans problem var ett elfel. Kontaktstycket/donet mellan kabelhärva och motorstyrdon brukar det bli oxid i. Därför hög resistans. Då motorstyrdonet inte får någon ström går bilen i limp home system och går dåligt. Test att spruta kontaktspray i kontaktdonet och se om det blir bättre

I drive I laugh and I Conquer
MaxJoh
19 februari 2009 · 4 Inlägg

Jag testade att rengöra alla kabelkontakter i huvudenhet , allt från motorkabelhärvan och även kontakter på motorn med elektronikrengöring. Utan resultat, jag kopplade från batteriet under rengöring men fortfarande inga varningslampor eller dylikt har dykt upp.
Kan jag ha kabelbrott ? funderar att gå ut med multimetern senare.

Fick också ett tips om att ha motorn igång och sen dra ut LMM kontakten för att se om det blev någon förändring, motorn hickade till lite och fortsatte gå exakt likadant efteråt lika dåligt dvs.

Tack iaf för tipset !

Volkswagen 1302 "Bubbla" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang