Sharky
21 februari 2009
· 10 287 Inlägg
Njaaa, jag har faktiskt råkat ut för en induktiv givare som mätte helt ok och betedde sig helt ok i bänken upp till 6000 rpm på min Volvo (med MBE sprut). Men över 6000 rpm så började motorn att missa (det var helt ny givare i kartong...). Så han som bromsade min motor sprättade upp en ny kartong och bytte till en ny likadan givare och då gick motorn klockrent.
Problemet är att många tillverkare av induktiva givare ruslindar sina spolar (att ruslinda är en teknik som förbilligar i tillverkning) och då kan man få olyckliga fältbilder eller ibland få kortslutna varv i spolen som inte märks när man mäter givaren men som kan påverka givaren när man stressar den med höga varv och korta pulser.
/Göran
Xuri skrev:
en induktiv givare brukar "antingen funkar den eller så gör de inte"
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI