2921
Sök

9-3 Aero Tar olja

381 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Tja har en saab 9-3 Aero -01 som tar endel olja. Har tagit ca 0,5-1 liter olja på 2 månader ca 200 mil.
Den har läckt lite när bilen har stått lutad framåt. Inte mkt utan några droppar bara. Pöl stor som en 5 krona. Tycker att den låter lite konstigt när man har kört med den. Inte säker men. Undrar om de e någon som vet vad de kan vara? Går de på motorgarantin? Jag funderar på om de kan vara vevhusventilationen. Har läst att de är ett rätt så vanligt fel på 9-3 orna.
Någon som vet vad de kan vara? Tacksam för svar

Avstängd
1 106 Inlägg
28 mars 2006
Verkar vara vevhusventilationen. Saabs kända motorfel! Saab har förlängt motorgarantin. Då fick Saab återkalla alla 9-5:or av 1998 - 2003 årsmodell. Saabs V6 eller dieselmotorer har inte det kända motorfelet.

Livet startar vid 220 km/h

21 761 Inlägg
28 mars 2006
Kör till verkstad bara. Så länge det går på garantin så.
Senast redigerat av Drönirettab (28 mars 2006)

Ölbryggare
339 Inlägg
28 mars 2006
Det som händer när vevhusventilationen blir igensatt mer eller mindre är att den drar mycket olja och kan även läcka en del olja. Men med referens till din info kan man inte säga mycket mer. Däremot kan jag säga dig att man fantiserar otroligt mycket när man vet att ngt är fel...Så det där ljudet är förmodligen inbillning wink

Men åk till Saab och se ifall dom löser det!

Avstängd
1 106 Inlägg
29 mars 2006
Åk till Saab o fråga om det är Vevhusventilationen.

Livet startar vid 220 km/h

321 Inlägg
29 mars 2006
Har själv en 9-3 aero -01. hade samma probs som du. Märkte att den började dra ovanligt mkt olja, fick fylla på fullt efter c:a 200 mil. Efter ett tag så började den bolma rök från avgassystemet, dvs ett riktigt turboras, skickade ner turbon till GIK som sa att det va bland det värsta dom sett smile, då hade min bil rullat 9600.

Så kolla din turbo, det är mitt tips, men såklart vevhusventilationen as well...

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

381 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
Jag har varit inne på saab nu och kollat de. Vevhusventilationen där var backventilen kass å någon packning samt slang. Så dom byte det men de gick inte på någon garanti. Bilen ryker inte så och tubon låter inte illa. Så får hålla koll på oljan nu så att de inte e något annat som e fel. Får man hoppas iaf.

Saab entusiats
45 Inlägg
29 mars 2006
Hej, jag hade samma problem med min 2.3T lite segt.... jag tippar på att oljan är lite gulaktig när du öppnar motoroljelocket jag fixade Vevhusventilationen där var backventilen kass å någon packning och en "konstig" slang. så det kan nog vara. mitt fel gäller däremot en 9-5 kombi men jag antar att detta är "saab-felet" haha bara att byta går på garanti!...
gör in till närmaste saab handlare, jag körde nog 100 mil med min så men det är nog inte bra :S haha...
byta bara de sakerna på en akturiserad saab verkstad annars blir det ingen garanti!
mvh hernik

Sök