Camitz
22 februari 2009
· 646 Inlägg
tkd_rille skrev:
Camitz skrev:
Joo skrev:
Hur vet du ens att systemet är tomt? på kylsidan hos el-p i vetlanda så tar vi 750 kr, och då ingår provtryckning, läcksökning, påfyllning men det förusätter ju att kompressorn snurrar och går som den ska..
DusanMandick: vad menar du med att torkfiltret är slut?
EDIT: FAN vad alla hackar på Jolle87.. Camitz det var därför han skrev PROVTRYCKNING i sitt inlägg också för att lokalisera en ev läcka, börja inte prata och försöka rätta någon om ni inte själva har kunskapen till det..
Haha hackar, påpekade, å du har jobbat med ac själv under en tid så kunskapen finns nog!
hackihack.
Stava så man vet.
har du jobbat med ac eller har Joo jobbat med ac?
du skriver
, å du har jobbat med ac själv (jag tyder de som att joo har jobbat med ac och inte du camitz)
hack slut.
Jag har jobbat med det ja.
Men istället för att verka skittuff camitz. Jag har inte själv gått en kurs i AC då skolan inte hade de just då.
Provtrycker man inte systemet? Och om man inte gör det, hur vet man då att de är en läcka och var?
Tror knappast de provar att slänga in ny gas i systemet om de läcker. (vissa oseriösa gör vet jag)
Så snällt om någon kunde förklara för TS och mig som vill veta.
Japp jag är skittuff precis det jag var ute efter att höra! Nej men seriöst det enda jag sa utan att hacka var att jag tog för givet att gasen var slut likaväl som ni tog förgivet att gasen inte var slut!.
Man kan provtrycka systemet, men oftast när en bil kommer in på verkstaden så kollar manväl först och främst om kompressorn slåt till eller ej.
Gör den inte det så gick vi till väga så att vi kopplade på 2 st olika tryck klockor, och på det viset så kunde man nästa utläsa hur mycket gas som fanns kvar i bilen. För kompressorn fungerar oftast vid ett speciellt tryck! (Vid vissa elfel så kan kompressorn gå ändå även om det inte finns tillräckligt med gas).
Kan även säga att väldigt många bilar idag har spårmedel i systemet vilket underlättar vid en ev felsökning. UV ljus och lite mörker och vips så ser du var läckan är direkt utan att provtrycka.
Provtryckningen gjorde vi endast på äldre bilar som ej hade spårmedel i systemet, på med trycket och så använde vi ett läckspray som bildade ett tjock lager småbubblor vid ev läckage!
Hittade vi inte fel vid första felsökningen så fylldes bilen igen med gas och en dos spårmedel så fick kunden köra så i 3-4 veckor och sedan återkomma och UV kontroll!
Sen dom som har jobbat med ac vet även att vissa bilar har det felet och dom andra har det osv, Vissa modeller är mer vanliga än andra! Så som 740 har torkfiltret och givarna på kondensorn, samma med 940, 850 har torkfilter,kondensor och det vanligaste är evaporatorn, Saab 9-3 ac rören från kompressorn och kondensor, 9-5 torkfilter, ford kondensor och torkfilter, V70 kondensor osv osv osv
Det är min erfarenhet av att jobba med ac iallfall!
Var inte meningen att alls spela smartass eller något sådant utan det jag menade var att man skall inte FYLLA en ac om det inte är åtgärdat så till alla som känner sig träffade av den stora tuffa Camitz så ber jag om ursäkt!