Ac påfyllning

hylla
22 februari 2009 · 6 Inlägg

Hej var kan man fylla på en ac till ett billigt pris
kan man själv fylla på den??smile
behöver man verktyg till det eller??

Janneutanb
22 februari 2009 · 7 271 Inlägg

Varför är systemet tomt till att börja med?

Jolle87
22 februari 2009 · 1 585 Inlägg

Det kostar inte speciellt mycket att lämna in bilen för provtryckning samt påfyllning då vet man ju att systemet fungerar som det ska sen. Åk till någon liten firma eller någon som håller på med kylskåp osv. Kostar runt 1000kr.

Larssa91
22 februari 2009 ·

AC system måste fyllas av en utbildad persson. hör på närmaste bilverkstad dom brukar veta vart det finns.

DusanMandick Random Hero
22 februari 2009 · 4 047 Inlägg

Jolle87 skrev:
Det kostar inte speciellt mycket att lämna in bilen för provtryckning samt påfyllning då vet man ju att systemet fungerar som det ska sen. Åk till någon liten firma eller någon som håller på med kylskåp osv. Kostar runt 1000kr.

vet du inte va du pratar om ska du inte uttala dig,


säger som brains, vet du vfr systemet e tomt ? o vfr ? hur vet du inte att de bara e torkfiktret som e slut ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
snapshot
22 februari 2009 · 908 Inlägg

sökfunktionen nästa gång..

Hilmer
22 februari 2009 · 1 782 Inlägg

Få systemet kontrollerat utav behörig för att få svar på varför det inte fungerar.
Det kostar en slant, men detta är inget man ska hålla på med själv utan rätt utrustning.

Senast redigerat av Hilmer (22 februari 2009)

DusanMandick Random Hero
22 februari 2009 · 4 047 Inlägg

du kan kolla själv om de e tryck i systemet genom o skruva loss korken på lågtryckssidan o trycke ner "pinnen" i mitten med en nyckel lr likande, du lär märka om de e tryck i skiten tongue

håll undan ögon m.m

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Jolle87
22 februari 2009 · 1 585 Inlägg

DusanMandick skrev:

Jolle87 skrev:
Det kostar inte speciellt mycket att lämna in bilen för provtryckning samt påfyllning då vet man ju att systemet fungerar som det ska sen. Åk till någon liten firma eller någon som håller på med kylskåp osv. Kostar runt 1000kr.

vet du inte va du pratar om ska du inte uttala dig,


säger som brains, vet du vfr systemet e tomt ? o vfr ? hur vet du inte att de bara e torkfiktret som e slut ?

Va, vad dillar du om? Vad vet jag inte vad jag pratar om?

Camitz
22 februari 2009 · 646 Inlägg

Jolle87 skrev:

DusanMandick skrev:

Jolle87 skrev:
Det kostar inte speciellt mycket att lämna in bilen för provtryckning samt påfyllning då vet man ju att systemet fungerar som det ska sen. Åk till någon liten firma eller någon som håller på med kylskåp osv. Kostar runt 1000kr.

vet du inte va du pratar om ska du inte uttala dig,


säger som brains, vet du vfr systemet e tomt ? o vfr ? hur vet du inte att de bara e torkfiktret som e slut ?

Va, vad dillar du om? Vad vet jag inte vad jag pratar om?

Eftersom gasen e slut så är ju systemet inte tätt å därav trasigt, Är det inte tätt så skall det inte heller fyllas om det inte åtgärdas!!!!!! Bara att åka till närmsta auktoriserade ac verkstad och göra en felsökning! Där efter åtgärda felet!

Joo
22 februari 2009 · 741 Inlägg

Hur vet du ens att systemet är tomt? på kylsidan hos el-p i vetlanda så tar vi 750 kr, och då ingår provtryckning, läcksökning, påfyllning men det förusätter ju att kompressorn snurrar och går som den ska..

DusanMandick: vad menar du med att torkfiltret är slut?

EDIT: FAN vad alla hackar på Jolle87.. Camitz det var därför han skrev PROVTRYCKNING i sitt inlägg också för att lokalisera en ev läcka, börja inte prata och försöka rätta någon om ni inte själva har kunskapen till det..

Senast redigerat av Joo (22 februari 2009)

Camitz
22 februari 2009 · 646 Inlägg

Joo skrev:
Hur vet du ens att systemet är tomt? på kylsidan hos el-p i vetlanda så tar vi 750 kr, och då ingår provtryckning, läcksökning, påfyllning men det förusätter ju att kompressorn snurrar och går som den ska..

DusanMandick: vad menar du med att torkfiltret är slut?

EDIT: FAN vad alla hackar på Jolle87.. Camitz det var därför han skrev PROVTRYCKNING i sitt inlägg också för att lokalisera en ev läcka, börja inte prata och försöka rätta någon om ni inte själva har kunskapen till det..

Haha hackar, påpekade, å du har jobbat med ac själv under en tid så kunskapen finns nog!

Muttley
22 februari 2009 ·

Camitz skrev:

Joo skrev:
Hur vet du ens att systemet är tomt? på kylsidan hos el-p i vetlanda så tar vi 750 kr, och då ingår provtryckning, läcksökning, påfyllning men det förusätter ju att kompressorn snurrar och går som den ska..

DusanMandick: vad menar du med att torkfiltret är slut?

EDIT: FAN vad alla hackar på Jolle87.. Camitz det var därför han skrev PROVTRYCKNING i sitt inlägg också för att lokalisera en ev läcka, börja inte prata och försöka rätta någon om ni inte själva har kunskapen till det..

Haha hackar, påpekade, å du har jobbat med ac själv under en tid så kunskapen finns nog!

hackihack.

Stava så man vet.
har du jobbat med ac eller har Joo jobbat med ac?
du skriver
, å du har jobbat med ac själv (jag tyder de som att joo har jobbat med ac och inte du camitz)
hack slut.

Men istället för att verka skittuff camitz. Jag har inte själv gått en kurs i AC då skolan inte hade de just då.
Provtrycker man inte systemet? Och om man inte gör det, hur vet man då att de är en läcka och var?
Tror knappast de provar att slänga in ny gas i systemet om de läcker. (vissa oseriösa gör vet jag)

Så snällt om någon kunde förklara för TS och mig som vill veta.

Hilmer
22 februari 2009 · 1 782 Inlägg

Saknas det gas (R134a) så finns det ett läckage som skall åtgärdas innan man får lov att fylla systemet igen, det försvinner alltså inte gas utan att det finns ett läckage.
Man får helt enkelt börja med att hitta läckan, läcksökning kan ske på flera vis bl a genom att provtrycka systemet och läcksöka med t ex såpvatten eller de system som finns avsedda för detta ändamål.
Har man tur så har det tryckts i spårmedel sist systemet fylldes på och då kan man med hjälp utav UV-ljus finnas läckan.
Som sagt man måste täta systemet innan man fyller på med ny gas, det har man skriftligen åtagit sig att följa då man blev godkänd för certifikatet.

Camitz
22 februari 2009 · 646 Inlägg

tkd_rille skrev:

Camitz skrev:

Joo skrev:
Hur vet du ens att systemet är tomt? på kylsidan hos el-p i vetlanda så tar vi 750 kr, och då ingår provtryckning, läcksökning, påfyllning men det förusätter ju att kompressorn snurrar och går som den ska..

DusanMandick: vad menar du med att torkfiltret är slut?

EDIT: FAN vad alla hackar på Jolle87.. Camitz det var därför han skrev PROVTRYCKNING i sitt inlägg också för att lokalisera en ev läcka, börja inte prata och försöka rätta någon om ni inte själva har kunskapen till det..

Haha hackar, påpekade, å du har jobbat med ac själv under en tid så kunskapen finns nog!

hackihack.

Stava så man vet.
har du jobbat med ac eller har Joo jobbat med ac?
du skriver
, å du har jobbat med ac själv (jag tyder de som att joo har jobbat med ac och inte du camitz)
hack slut.

Jag har jobbat med det ja.

Men istället för att verka skittuff camitz. Jag har inte själv gått en kurs i AC då skolan inte hade de just då.
Provtrycker man inte systemet? Och om man inte gör det, hur vet man då att de är en läcka och var?
Tror knappast de provar att slänga in ny gas i systemet om de läcker. (vissa oseriösa gör vet jag)

Så snällt om någon kunde förklara för TS och mig som vill veta.

Japp jag är skittuff precis det jag var ute efter att höra! Nej men seriöst det enda jag sa utan att hacka var att jag tog för givet att gasen var slut likaväl som ni tog förgivet att gasen inte var slut!.
Man kan provtrycka systemet, men oftast när en bil kommer in på verkstaden så kollar manväl först och främst om kompressorn slåt till eller ej.
Gör den inte det så gick vi till väga så att vi kopplade på 2 st olika tryck klockor, och på det viset så kunde man nästa utläsa hur mycket gas som fanns kvar i bilen. För kompressorn fungerar oftast vid ett speciellt tryck! (Vid vissa elfel så kan kompressorn gå ändå även om det inte finns tillräckligt med gas).

Kan även säga att väldigt många bilar idag har spårmedel i systemet vilket underlättar vid en ev felsökning. UV ljus och lite mörker och vips så ser du var läckan är direkt utan att provtrycka.

Provtryckningen gjorde vi endast på äldre bilar som ej hade spårmedel i systemet, på med trycket och så använde vi ett läckspray som bildade ett tjock lager småbubblor vid ev läckage!

Hittade vi inte fel vid första felsökningen så fylldes bilen igen med gas och en dos spårmedel så fick kunden köra så i 3-4 veckor och sedan återkomma och UV kontroll!

Sen dom som har jobbat med ac vet även att vissa bilar har det felet och dom andra har det osv, Vissa modeller är mer vanliga än andra! Så som 740 har torkfiltret och givarna på kondensorn, samma med 940, 850 har torkfilter,kondensor och det vanligaste är evaporatorn, Saab 9-3 ac rören från kompressorn och kondensor, 9-5 torkfilter, ford kondensor och torkfilter, V70 kondensor osv osv osv

Det är min erfarenhet av att jobba med ac iallfall!
Var inte meningen att alls spela smartass eller något sådant utan det jag menade var att man skall inte FYLLA en ac om det inte är åtgärdat så till alla som känner sig träffade av den stora tuffa Camitz så ber jag om ursäkt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang