2953
Sök

Nya ägaren till våran förra bil jävlas, råd?

122 Inlägg
22 februari 2009
ujuj skriva kontrakt  på att betala 4k nu sen 4k senare.. Tror du äns att du kommer få pengarna nästa månad?

Man måste tänka lite.. ajja hoppas att du får dina pengar men känns trögt om manb släjer till sådant folk. NO cash no THINGE!

What you doing?

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Xioz skrev:
ujuj skriva kontrakt  på att betala 4k nu sen 4k senare.. Tror du äns att du kommer få pengarna nästa månad?

Man måste tänka lite.. ajja hoppas att du får dina pengar men känns trögt om manb släjer till sådant folk. NO cash no THINGE!

jo jag inser nu i efterhand att vi kanske var lite väl godtrogna, det var ju en "gammal" kvinna och inte nån halvkriminell tonåring.. dessutom var vi säkra på att kontraktet skulle gälla men jag är inte lika säker nu längre... sad

194 Inlägg
22 februari 2009
Fast egentligen ... 4000 spänn, ge tillbaka dom och ta tillbaka bilen... sälj den till någon vettigare. Ni kommer ha problem med dom där lång tid framöver gissar jag på.

643 Inlägg
22 februari 2009
haha det finns en lag om att om du lånar ut bilen till någon som är berusad så ryker dit körtkort pågrund av att du har orsakat brottet den fulla har begått. det borde även gälla om du säljer bilen tll någon som är det åxå. . Man får inte hindra någon som är berusad och typ ta bilnyckeln då är det stöld och några personer har genom året gått på den niten.

Nattdrömmare
137 Inlägg
22 februari 2009
i privat köp finns inga garantier efter köp. 
" Om du köpt en bil av en privatperson och den inte omfattas av någon garanti gäller de regler som finns i köplagen. " från konsumentverket. Dom menar med fabriks- eller företagsgaranti.
Orden säljes i befintligt skick är ej godkända. man ska skriva att köperen har gått igenom och godkänt bilen skick. det är bl.a. de man skriver under på i köpkontraktet. man kan skriva ut köpkontrakt på konsumentverkets hemsida, i de kan man skriva i brister och tillbehör till bilen.

jag har aldrig lämnat ifrån mig nycklar eller skrivit under ägarbyte innan jag fått hela köpesumman. detta bör man ha som regel vid försäljning.

det är staffbart att låta en berusad eller misstänkt berusad person sätta sig bakom ratten på en bil.

..:: mer vild än tam ::..

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
22 februari 2009
En  anledning till att jag ALDRIG ger ut mitt hemnummer eller mitt " RIKTIGT " MOBIL nummer för att få såna efter sig. Har ett kontantkort som jag stänger av efter jag har sålt min vara!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

194 Inlägg
22 februari 2009
Idiot. Hoppas det slutar med att du får hem skräpet på din gård och tvingas betala tebax till dom. Skriva kontrakt med berusade människor vars omdöme är påverkat och utnyttja detta, sen ge nycklarna till alkoholpåverkade personer. Det visar att du har väldigt dåligt omdöme och du borde inte få vistas i trafiken. Trots att du inte körde rattfull gjorde du det möjligt för dessa personer, som inte ens hade nog med pengar med sig.

Bit i det sura äpplet, det får vi trafikanter som möter dig på vägen göra mad

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
trocade skrev:
Fast egentligen ... 4000 spänn, ge tillbaka dom och ta tillbaka bilen... sälj den till någon vettigare. Ni kommer ha problem med dom där lång tid framöver gissar jag på.

täkte på det i början, men då är ju risken att vi sen åker på bärgningen på 2000 och verkstadsavgiften på det sad

förresten, ingen som vet om bilen har en katalysator eller inte?

906 Inlägg
22 februari 2009
Inlägg raderat pga personangrepp, skärpning.

=)

1 161 Inlägg
22 februari 2009
bjornt skrev:
trocade skrev:

täkte på det i början, men då är ju risken att vi sen åker på bärgningen på 2000 och verkstadsavgiften på det sad

Sitter katalysator på den, from 88:a så måste den sitta där men finns inget som säger att den måste fungera om ja inte minns fel?

194 Inlägg
22 februari 2009
Vissa bilmärken började väl montera katt innan det blev ett måste?
Dvs, de måste sitta en katt där men inte så noga om den funkar förrän det gäller en bil av årsmodell då de måste funka tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 februari 2009
__hogberg__ skrev:
bjornt skrev:
trocade skrev:

Sitter katalysator på den, from 88:a så måste den sitta där men finns inget som säger att den måste fungera om ja inte minns fel?

'

Jag har katalysator i min 88, även i min förra audi 80 hade jag katt, även den 88 årsmodell.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
22 februari 2009
Okey, läste hela tråden och detta kom jag fram till.

Om ni har skrivit kontrakt med signatur datum osv så har ni rätt till alla pengarna. Och de gör sig skyldiga till lagbrott om de inte betalar den summan.
Om ni också har skrivit i kontraktet att bilen säljes i befintligt skick så kan du ej ansvara för eventuella problem med bilen som kan uppkomma.

Angående bärgningen så kan de bestämma vart fakturan ska skickas, om de är jävliga så skickar de naturligtvis den till er. Men Eftersom ni skrivit kontrakt med datum osv så är hon skyldig att betala bärgningen.

Men det att ni lät de köra iväg berusade gör er skyldiga till lagbrott.  Dock så yrka på att ni inte kunde identifiera att de påverkade av alkohol.

Angående katalysatorn så ska det finnas en på eran bil, men den behöver inte fungera.

Angående ångerveckan.  Det finns ingen "returvecka"  i privat fösäljning om ni inte skrivit det i kontraktet.

Mvh Blöjan
Senast redigerat av pampers138 (22 februari 2009)

Livet är ett helvete, du är bjuden!

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
740Fors skrev:
Jävla idiot, hoppas fan det blir en riktigt sur resa med allt detta för dig! Människor som dig borde inte ens få äga en bil eller inneha körkort!

jag förklarar det här igen:
Kvinnan luktade det skumt ikring, hon betedde sig inte full, hon körde deras bil dit,
Jag fick intrycket att de skulle köra hem i samma bil som de kom eftersom mannen var kraftigt berusad,

Vi skriver på papprena, jag och min flickvän går in och de sitter kvar i sin bil där vi skrev på kontraktet och gjorde upp affären eftersom det var kallt ute,
Jag ser sedan 5 minuter senare att båda bilarna åker iväg från parkeringen från mitt köksfönster

Jag tycker ni dömer mig lite hårt, och jag inser i efterhand att jag borde sett till att dom inte körde hem.
men det är lätt att vara efterklok

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2009
Sluta gå så hårt åt killen, visst ska det vara nolltollerans mot rallfylla. Men så som jag förstått det verkade kärringen nykter nog att både köpa och köra bilen. Det verkar som om det snarare var i efterhand eller när han fick rycka ut som mekaniker han fick sig en tankeställare. Han skrev att hon luktade sprit, inte att hon verkade full.

EDIT: TS hann före...
Senast redigerat av Rquired (22 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

194 Inlägg
22 februari 2009
bjornt skrev:
740Fors skrev:
Jävla idiot, hoppas fan det blir en riktigt sur resa med allt detta för dig! Människor som dig borde inte ens få äga en bil eller inneha körkort!

Kvinnan luktade det skumt ikring, hon betedde sig inte full, hon körde deras bil dit,
Jag fick intrycket att de skulle köra hem i samma bil som de kom eftersom mannen var kraftigt berusad,

Vi skriver på papprena, jag och min flickvän går in och de sitter kvar i sin bil där vi skrev på kontraktet och gjorde upp affären eftersom det var kallt ute,
Jag ser sedan 5 minuter senare att båda bilarna åker iväg från parkeringen från mitt köksfönster

Jag tycker ni dömer mig lite hårt, och jag inser i efterhand att jag borde sett till att dom inte körde hem.

Grattis, de flesta alkoholister vet EXAKT hur mycket de kan dricka innan det syns på dom, finns de som klarar av att jobba osv samtidigt som de småsuper hela tiden.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 februari 2009
Kul att ha två främmande fyllon hemma hos sig, eftersom de kanske måste sova hemma hos försäljaren, om han tar deras bilnycklar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

herr
321 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
ajka skrev:
bjornt skrev:
740Fors skrev:

Grattis, de flesta alkoholister vet EXAKT hur mycket de kan dricka innan det syns på dom, finns de som klarar av att jobba osv samtidigt som de småsuper hela tiden.

jag ska tänka på det nästa gång min flickvän säljer en bil

194 Inlägg
22 februari 2009
bjornt skrev:
jag ska tänka på det nästa gång min flickvän säljer en bil

Hehe, de kunde ju ha gått värre. Blev lite sur dr ett tag wink Ingen här kan väl bevisa (?) att chauffören hade en i trafiken för hög alkoholhalt i sig, men OM denna person tack vare alkoholen HADE kört ihjäl ett barn istället några km bort, då hade du nog tagit jävligt illa vid dig.

Studerande
463 Inlägg
22 februari 2009
Om de är riktigt jävliga så kan de ju häva köpet pga. att de var berusade, man får inte sluta avtal då man är påverkad... Det låter ju iofs inte så troligt i och med att de senare körde onyktra (båda bilarna körde ju därifrån, och du sa att iaf en av dem var berusade).

Men till topic, så ser jag det som att du har två val. Antingen så stänger du av mobilen någon vecka och ignorerar dom totalt, men då lär du ju inte få se de andra 4000 kronorna. Eller så köper du tillbaka bilen, lagar den och säljer den till någon annan.

MEN acceptera INTE att betala bärgning eller verkstadsbesök! Det kan ju inte vara så att någon annan bärgar min bil utan min vetskap och sedan kräver att jag ska betala för det? Det finns ju inte ens på världskartan...

EDIT: Säg att du tydligt sa åt dem att de skulle vänta till dagen efter innan de körde hem bilen! (Om någon frågar...)
Senast redigerat av response (22 februari 2009)

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Sök