Det här med specialförsäkringar är lite intressant. Har just gjort ett stort journalistiskt jobb om detta ämne, och har då jämfört de fyra bolag i landet som erbjuder entusiast/specialförsäkringar dels mot varandra och dels mot standardförsäkringar.
Jag skulle inte ta en vanlig försäkring på en entusiastbil, men det finns väldigt olika entusiastförsäkringar, så det gäller att ta en som stämmer med de egna behoven.
Det viktigaste som jag ser det är att man får juste värdering på sitt fordon, och att man får en seriös reparation om något inträffar. Inget ont om ex Ford i Mariestad, men jag tror inte de är rätt verkstad att fixa min Fairlane om något händer.
Ett vanligt bolag kan trilskas och inte vilja reparera i samma utsträckning som ett specialbolag som inser hur ovanlig en bil är, och dessutom kan du få lämna bilen på närmaste verkstad i stället för en som faktiskt klarar av din speciella bil.
Och på en specialförsäkring finns alltid dokumentation på fordonet och en värdering gjord INNAN något hänt vilket minskar risken för tvister.
Faktum är att jag när det gäller den här typen av försäkringar bara fann en enda tvist som gått vidare till allmänna reklamationsnämnden.
Vi har specialförsäkring på Fairlanen, den kostar cirka 600 kronor om året.
// Ellen