Visst kan alla råka ut för olyckor. Viltolyckor ligger rätt nära till hands här med naturen så nära inpå.
Som exempel på en vanlig sportigare MC på 600cc.
Inköp på 90.000:-
Ett försäkringsbolag värderar den knappast så högt om det skulle hända något med tanke på att det är bus-cykel som alldeles för ofta körs hårt.
Skillnaden på en rättvist jämförd hel och halvförsäkring är ca 2600-2800:- månaden under säsong den är påställd. Åker man Maj-Oktober så blir det 6 månader och totalt minst 15600:- om året i skillnad.
Skulle jag behöva utnyttja försäkringen så tillkommer en självrisk som är i mitt fall 6000:- men på sporthojjar kan det ligga högre än så på endel förs-bolag.
Detta blir att jag har på ett år betalat in 21600:- för att försäkra och utnyttjat den en gång och de kanske värderar MCn till 60-70 på pappret?! + att man åker upp i premie när man utnyttjar försäkring och allt tjafs med anmälningar och sånt som tillkommer.
Om man utrustar den med krachpuckar mm så kommer man mycket billigare undan än försäkringskostnaderna om man skulle lägga omkull MCn.
Räknat på 3 år blir det 46.800:- Skulle man då totalkvadda hojjen och lägga ut 6000:- självrisk och bolaget har nervärderat cykeln till 50.000:- - 60.000:- plus att man rasar i ev ihopsamlad preimeklass
Räkna då in att man kanske kör ett par-tre hundra mil om året, åker fina dagar. Vilka risker man tar mm.
Då finns det inte en chans att man kör helförsäkrat med de kostnadera.
Visst är det helt annat när det gäller bil men poängen som alla missade var att det ska vara dyrare att vara vållande i olycka. Du kan idag vara orsaken till olycka och få ut en ny bil för 3000:-eller dyl.
NiclasT: får väl tycka precis vad du vill, fattade du inte poängen så tråkigt för dig. Kollade för kul din projekttråd och redan efter 1a och 2a bilden har jag en uppfattning om dig kan du tro.
Men nu är det inte personliga påhopp och pajkastning som tråden går ut på. Ha en bra dag