Volvo 740 kupe fläkt ur funktion.

r3zz1 mulle mek
26 februari 2009 · 679 Inlägg

tjaa köpte mig en  744 idag och kupe fläkten går inte igång alls. inget läge funkar. så min fråga är om den går att fixa lr måste man byta  ut den. vet inte om jag postat  rätt men iaf. tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Drönirettab
26 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Och du har kollat säkringen antar jag? smile

muffl0n Bajsapa
26 februari 2009 · 316 Inlägg

fläkt motståndet kan ha gett sig. eller så har bara fläkten gått och dött helt

r3zz1 mulle mek
26 februari 2009 · 679 Inlägg

Drönirettab skrev:
Och du har kollat säkringen antar jag? smile

säkringen är hel :p

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
r3zz1 mulle mek
26 februari 2009 · 679 Inlägg

muffl0n skrev:
fläkt motståndet kan ha gett sig. eller så har bara fläkten gått och dött helt

okej hur vet man om den  motståndet är skit då ? tongue mäta det med voltmeter lr  ? i ohm ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
schnauz
27 februari 2009 · 1 758 Inlägg

r3zz1 skrev:

muffl0n skrev:
fläkt motståndet kan ha gett sig. eller så har bara fläkten gått och dött helt

okej hur vet man om den  motståndet är skit då ? tongue mäta det med voltmeter lr  ? i ohm ?

Är motståndet kasst så ska fläkten gå på läge 4 ändå... OM allt annat är som det ska, vill säga.
Börja med att kolla säkringen, därefter om du har ström och bra jordanslutning vid själva fläkten. Du kan också testa att mata fläkten med 12 volt direkt från batteriet och se om den går igång.
Börja med det. Löser det sig inte då så är det antagligen nån styrsignal som inte kommer fram som den ska. Jag har elscheman för att kolla detta, men börja med de enkla sakerna!

r3zz1 mulle mek
27 februari 2009 · 679 Inlägg

schnauz skrev:

r3zz1 skrev:

muffl0n skrev:
fläkt motståndet kan ha gett sig. eller så har bara fläkten gått och dött helt

okej hur vet man om den  motståndet är skit då ? tongue mäta det med voltmeter lr  ? i ohm ?

Är motståndet kasst så ska fläkten gå på läge 4 ändå... OM allt annat är som det ska, vill säga.
Börja med att kolla säkringen, därefter om du har ström och bra jordanslutning vid själva fläkten. Du kan också testa att mata fläkten med 12 volt direkt från batteriet och se om den går igång.
Börja med det. Löser det sig inte då så är det antagligen nån styrsignal som inte kommer fram som den ska. Jag har elscheman för att kolla detta, men börja med de enkla sakerna!

okej tack för svaret wink den går inte igång alls. inget läge funkar hmm men när man kör ett tag så kommer ytterst lite värme.  får ta en titt på fläkten o allt snart.   återkommer med svar.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
r3zz1 mulle mek
27 februari 2009 · 679 Inlägg

jag  har prövat köra kupefläkten direkt på batteriet och den fungerar.
´
min fråga är hur motståndet  ser ut och vart det sitter. vart sitter termo säkringen ?
har tagit bild på en  grej som ser ut som ett motstånd. är det kupefläkts motståndet ??

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/26350000-26359999/640x480/26356885.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/26350000-26359999/640x480/26356889.jpg

Senast redigerat av r3zz1 (27 februari 2009)

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Drönirettab
27 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Det där är ett motstånd iaf, så mycket kan man konstatera. 3 st olika Ohm-värden har det också, då borde detta vara fläktmotståndet eftersom högsta läget ger direktspänning till fläktmotorn utan motstånd. smile

Är inte helt säker, men den där saken på sidan (som liknar en diod) KAN vara termosäkringen.

bollen1986
27 februari 2009 · 3 714 Inlägg

Japp fläktmotståndet som är på bild smile

Bara åka till mekonomen eller nåt och köpa nytt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
r3zz1 mulle mek
27 februari 2009 · 679 Inlägg

bollen1986 skrev:
Japp fläktmotståndet som är på bild smile

Bara åka till mekonomen eller nåt och köpa nytt

okej men hur vet jag att det är motståndet som har gått  sönder ?. inget läge  funkar .
har kolla jorden till höger om data boxen 4 st kontakter alla satt i.
sen så funka själva fläkten när man kopplar direkt till batteriet.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Drönirettab
28 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Har du kollat så att det även kommer ut spänning från själva fläktvredet?

r3zz1 mulle mek
28 februari 2009 · 679 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du kollat så att det även kommer ut spänning från själva fläktvredet?

nee har jag inte , du menar kontakten precis bakom  den man vrider lägena i va ?  ska det va ström i alla  5 kontakter ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Drönirettab
28 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Det ska åtminstone vara spänning från någon av kontakterna när du vrider till tex läge 1 eller liknande. Vredet är ju det som "väljer" vilken lindning på motståndet som ska få spänning, därför måste det skickas spänning från någon av kontakterna.

Sedan får du nog även mäta så att det kommer in spänning till vredet, från säkringen alltså. smile

r3zz1 mulle mek
1 mars 2009 · 679 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det ska åtminstone vara spänning från någon av kontakterna när du vrider till tex läge 1 eller liknande. Vredet är ju det som "väljer" vilken lindning på motståndet som ska få spänning, därför måste det skickas spänning från någon av kontakterna.

Sedan får du nog även mäta så att det kommer in spänning till vredet, från säkringen alltså. smile

jag mätte idag  och den visa typ 0.171 v och dem andra visa inget . batteriet i volt metern va dåligt så ska prova igen imorn.. men om den nu inte skulle få ström vad ska man fixa/kolla upp då ?`och om den nu skulle få ström vad är det då som måste fixas/kollas  upp ? om termosäkringen gått sönder funkar inte  kupéfläkten lr vad  påverkas ifall termosäkringen går sönder ?

snabba svar tack wink

Senast redigerat av r3zz1 (1 mars 2009)

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
r3zz1 mulle mek
1 mars 2009 · 679 Inlägg

mätte motståndet i motståndet idag och ena va 1,9 ohm och den andra 0,9 ohm den sista som ska va 0,6 ohm fick jag inte fram nått på. tror inte det är motstånden som är dåliga.  kan det va termo säkringen  lr ?
snabba svar tack.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Drönirettab
1 mars 2009 · 21 761 Inlägg

r3zz1 skrev:
jag mätte idag  och den visa typ 0.171 v och dem andra visa inget . men om den nu inte skulle få ström vad ska man fixa/kolla upp då ?

Om det var 0,171 V på vredets inkommande stift, då innebär det att det inte kommer fram spänning från säkringen. Du får i så fall felsöka mellan säkring och fläktvred.

r3zz1 skrev:
om termosäkringen gått sönder funkar inte  kupéfläkten lr vad  påverkas ifall termosäkringen går sönder ?

Rimligtvis borde inte fläkten fungera alls om termosäkringen har pajjat, så tycker jag iaf. smile

r3zz1 mulle mek
1 mars 2009 · 679 Inlägg

okej big_smile vet du hur många grader min termo säkring  ligger på ? ska köpa ett nytt imorn hos elfa o pröva om det kanske är det som är trasigt . ingen stor kostnad direkt tongue 25:- bara

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Drönirettab
1 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Nä, jag har ingen aning om temperaturen tyvärr.

Men hur var det nu med inkommande spänning till vredet?

r3zz1 mulle mek
1 mars 2009 · 679 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nä, jag har ingen aning om temperaturen tyvärr.

Men hur var det nu med inkommande spänning till vredet?

jag fick inte fram nån ström tror jag  är inte så hajj på el tongue jag tog den svarta från voltmetern mot cigarett uttaget och sen den röda mot kontakten till vredet. då visa den 0.00  prövade på alla  5 kablar.

så om den nu inte skulle få nån ström ska jag kolla upp kabeln från säkringen till vredet  lr ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang