Saab 90 -85 goes T16!

calmestrand
27 juli 2009 · 214 Inlägg

Elda skrev:
ska du byta till nya bromsystemet eller är det redan gjort? känns ovanligt med normala plåtisar till det gammla, däremot drunknar man i alu fälgar.

och jag måste påpeka att lyxplysch är det porrigaste som finns, du får höra av dig om du ska göra dig av med den, drömmer om ny sioffa och fotöljer cool

Med tanke på att jag inte ska köra på bana och sådär så blir det nog till att behålla, men serva dom gamla bromsarna.. Gillar jag inte det sen så blir det väl till att byta smile

Ja, gillar verkligen inredningen, den är riktigt snygg big_smile Kommer nog inte göra mig av med den om jag inte hittar en schysst svart skinninredning. Så hittar du någon så kan vi byta rakt över wink

Mvh Calmestrand

rs niklas saab expert
27 juli 2009 · 248 Inlägg

Elda skrev:

calmestrand skrev:

Elda skrev:
ska du byta till nya bromsystemet eller är det redan gjort? känns ovanligt med normala plåtisar till det gammla, däremot drunknar man i alu fälgar.

och jag måste påpeka att lyxplysch är det porrigaste som finns, du får höra av dig om du ska göra dig av med den, drömmer om ny sioffa och fotöljer cool

Med tanke på att jag inte ska köra på bana och sådär så blir det nog till att behålla, men serva dom gamla bromsarna.. Gillar jag inte det sen så blir det väl till att byta smile

Ja, gillar verkligen inredningen, den är riktigt snygg big_smile Kommer nog inte göra mig av med den om jag inte hittar en schysst svart skinninredning. Så hittar du någon så kan vi byta rakt över wink

Mvh Calmestrand

jag kan ju säga att jag har ju samma bromssystem som dig och med en t16 är det inte tillräckligt, går varmt skifort osv.. jag rekomenderar dig att byta när du ändå håller på med bilen, nya systemet är bättre på så många plan.

inget fel på de äldre bromsarna jag har de på min aero fungerar utmärkt iof har jag den ventilerade varianten men johans duger as bra slitsade skivor å ebc belägg räcker jag hade det på min 99 tq6 på 300hk å det räcker mer än gott å jag vet vad jag pratar om!!

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
rs niklas saab expert
27 juli 2009 · 248 Inlägg

saabgutten skrev:

calmestrand skrev:

saabgutten skrev:

det er en 900 aero da:P silver:P

Haha, ja, men vad för 900 Aero? Årsmodell? Original, trimmad eller vad? :p

samma som den niklas säljer helt orginal:P

finns ingen chans i världen att du skulle kunna få din i mitt skick
allt på min bil är köpt på saab finns inte en skruv på bilen som är beggagnad nu
har kvitton på 215679kr en 84ans aero finns det bara ca 25 st kvar av i sverige å hur många är i mitt skick efter min orgonal renovering??
har sett många 900 aero i norge å många är skrot eller sönder trimmade eller ruttna.
allt måste vara i precis nyskick om bilen ska vara värd nåt överhuvudtaget-
mvh niklas

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
calmestrand
27 juli 2009 · 214 Inlägg

rs niklas skrev:

Elda skrev:

calmestrand skrev:

Med tanke på att jag inte ska köra på bana och sådär så blir det nog till att behålla, men serva dom gamla bromsarna.. Gillar jag inte det sen så blir det väl till att byta smile

Ja, gillar verkligen inredningen, den är riktigt snygg big_smile Kommer nog inte göra mig av med den om jag inte hittar en schysst svart skinninredning. Så hittar du någon så kan vi byta rakt över wink

Mvh Calmestrand

jag kan ju säga att jag har ju samma bromssystem som dig och med en t16 är det inte tillräckligt, går varmt skifort osv.. jag rekomenderar dig att byta när du ändå håller på med bilen, nya systemet är bättre på så många plan.

inget fel på de äldre bromsarna jag har de på min aero fungerar utmärkt iof har jag den ventilerade varianten men johans duger as bra slitsade skivor å ebc belägg räcker jag hade det på min 99 tq6 på 300hk å det räcker mer än gott å jag vet vad jag pratar om!!

Det blir nog skitfint! smile som sagt så blir det ju ingen bankörning!

calmestrand
27 juli 2009 · 214 Inlägg

og900turbo skrev:

rs niklas skrev:

saabgutten skrev:

samma som den niklas säljer helt orginal:P

finns ingen chans i världen att du skulle kunna få din i mitt skick
allt på min bil är köpt på saab finns inte en skruv på bilen som är beggagnad nu
har kvitton på 215679kr en 84ans aero finns det bara ca 25 st kvar av i sverige å hur många är i mitt skick efter min orgonal renovering??
har sett många 900 aero i norge å många är skrot eller sönder trimmade eller ruttna.
allt måste vara i precis nyskick om bilen ska vara värd nåt överhuvudtaget-
mvh niklas

nu ska du inte va sån , det går om man har tid pengar o kunskap ! fin aero du har iaf !

Topic: vad jag har hört är det nästan ett måste o byta upp sej till nya bromsarna om man ska byta motor , dem som redan har det brukar byta ok till 9000 för att det ska ta stopp när man bromsar o kör trimmat !! Mvh!

Nja, det vettifan.. Jag kör med original till en början smile Det är ju inte så att det är världens grej att byta om jag skulle få för mig det smile

Mvh Calmestrand

calmestrand
27 juli 2009 · 214 Inlägg

Elda skrev:
man kan ALDRIG ha tillräckligt bra bromsar.

Jodå, det är klart man kan? smile

rs niklas saab expert
27 juli 2009 · 248 Inlägg

hade de gamla hederliga bromsarna på min 99 1976a när jag reggade den med 189 hk å det gick perfeckt hade kanon bromsar å ville absolut inte förstöra bilen med de nya bromsarna de äldre är en dröm att jobba med om man sköter dom å smörjar upp dom 1 gång varje år som det står i instruktions boken...

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
calmestrand
29 juli 2009 · 214 Inlägg

Hejsan!
Händer inte så jättemycket just nu, med tanke på att bilen åker på lack på måndag.. Ha en fin helg och besök tråden om en vecka så får ni se en nylackad underbart snygg bil big_smile

Mvh Calmestrand

calmestrand
30 juli 2009 · 214 Inlägg

og900turbo skrev:
blir den vit eller någon annan färg? smile

Den blir vit smile

Driverking
30 juli 2009 · 849 Inlägg

mycket bilder sen när den är färdig lackad wink

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 13&p=1
calmestrand
30 juli 2009 · 214 Inlägg

Driverking skrev:
mycket bilder sen när den är färdig lackad wink

Klart det blir mycket bilder!! big_smile

calmestrand
3 augusti 2009 · 214 Inlägg

Nu är bilen 100% klar inför lack, den hämtas imorgon bitti big_smilebig_smile
Inga handtag, lampor, lister, lås, kofångare, allt är borta smile Den enda som var lite småkrångligt var en skruv till höger framblinkers, sen satt allt som om det sattes dit igår. Bara att släppa på och sen skruva för hand. Till och med kofångarna var hur lätta som helst smile

Langar lite bilder imorgon på bilen och sen får ni nästa update när den är nylackad big_smile Så var vaksamma!

Ha en fin kväll.

Mvh Calmestrand

calmestrand
3 augusti 2009 · 214 Inlägg

Hejsan! smile
Bilen har nu begett sig härifrån. Står nog just nu på lastbilen på väg till lack!
Ger er några bilder att kolla på om ni tycker det är roligt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97918/727267_pph2r6.jpg
Såhär såg den ut när den åkte iväg. Hoppas den är finare när den kommer hem wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97918/727268_1gstr1.jpg
Presenning för det droppade lite smile

Mvh Calmestrand

Driverking
3 augusti 2009 · 849 Inlägg

fan vad skönt big_smile hoppas det blir riktigt bra nu big_smile

/Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 13&p=1
calmestrand
3 augusti 2009 · 214 Inlägg

Driverking skrev:
fan vad skönt big_smile hoppas det blir riktigt bra nu big_smile

/Tobbe

Ja, jag vet big_smile Hoppas fan också på att det blir bra! Men det kommer det nog att bli ska du se..

Mvh Calmestrand

saabgutten
9 augusti 2009 · 756 Inlägg

har fått tag på aeroplast til min nu tongue är en uppdate i forumet:P

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd
Saab 90 t16 aero "webtangen.com" (1987)
calmestrand
15 augusti 2009 · 214 Inlägg

Saaben klar från lack! big_smile Kommer hem på måndag!

Driverking
16 augusti 2009 · 849 Inlägg

calmestrand skrev:
Saaben klar från lack! big_smile Kommer hem på måndag!

fan vad fint big_smilebig_smilebig_smile
mkt bilder då!!!

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 13&p=1
calmestrand
16 augusti 2009 · 214 Inlägg

Driverking skrev:

calmestrand skrev:
Saaben klar från lack! big_smile Kommer hem på måndag!

fan vad fint big_smilebig_smilebig_smile
mkt bilder då!!!

Det kan du ge dig fan på! big_smile

Driverking
16 augusti 2009 · 849 Inlägg

calmestrand skrev:

Driverking skrev:

calmestrand skrev:
Saaben klar från lack! big_smile Kommer hem på måndag!

fan vad fint big_smilebig_smilebig_smile
mkt bilder då!!!

Det kan du ge dig fan på! big_smile

jag väntar med spänning på att få se bilderna big_smile

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 13&p=1
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang