Kan man ändra 4-bult till 5-bult?

Jensen80
28 februari 2009 · 351 Inlägg

Hej,jo när ja tittade närmare på 854-93 så va de 4-bult på den,och ja har liggande 15 tum-5bult.Ja tycker de känns onödigt att sälja dessa 5-bult för dom inte passar,men då undra jag om de finns sätt att ändra 4-bult till 5-bult?

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
Saffranskalle Palfinger tekniker
28 februari 2009 · 1 248 Inlägg

det är bara att köpa 5 bults naven till en nyare  85o och byta. men jag vet inte om dom passar rätt av. dom borde göra det.

men då ska du ha nya bromsskivor också.

Volvo Xc70 (2001)
Hilmer
28 februari 2009 · 1 789 Inlägg

Man byter alltså hela navet med lager och allt, sen blir man ju tvingad att även byta bromsskivorna.
Alltså inga problem att genomföra, men onödigt dyr historia...

Jensen80
28 februari 2009 · 351 Inlägg

okej,men om de så stor kostnad så kan ja lika väl glömma det.Men då undra ja ifall Audi fälgar passar de äldre 850 med 4-bult alltså?

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
ERTYY
28 februari 2009 · 299 Inlägg

Varför inte bara köpa spacers som bygger om från 4 till 5 bults? och du kan ju vällja vilket bultmönster du vill vid bestälning å så du kan ha vilka fälgar du vill!

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--
MattiasH
28 februari 2009 · 1 291 Inlägg

ERTYY skrev:
Varför inte bara köpa spacers som bygger om från 4 till 5 bults? och du kan ju vällja vilket bultmönster du vill vid bestälning å så du kan ha vilka fälgar du vill!

Problemet med det är om bilen från början har ett högt ET så finns det inte så mkt plats att spela på

Jockefors
28 februari 2009 · 961 Inlägg

Jensen80 skrev:
okej,men om de så stor kostnad så kan ja lika väl glömma det.Men då undra ja ifall Audi fälgar passar de äldre 850 med 4-bult alltså?

japp de passar , hade 17" på min gamla audi som jag sålde till en kompis och han hade en 850 93a .. passa fint de men du måste ha styrringar oxå för dom passar inge bra på naven

Pure DieselPower
lakiii
6 juni 2009 · 1 Inlägg

Kan man ändra 4-bult till 5-bult med spacers,,, lacky

Volvo s40 t4 "Golden" (1999)
cdx873v
3 augusti 2009 · 16 Inlägg

Frågade en som vet. fick detta svar:

"Det är inget ovanligt att bygga om 4 bult till 5 bults. Dom flesta inväntar en bra 70 serie (upp till 98) som har samma centrum muttertyp. Och köper sen en sats av skroten med 4 skivor och 4 nav för att byta med./Thommy"

www.pettsson.com heter hans hemsida.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
4 augusti 2009 · 2 203 Inlägg

lakiii skrev:
Kan man ändra 4-bult till 5-bult med spacers,,, lacky

Går säkert men det skulle bli så lite material vid vissa bulthål så det skulle bli osäkert att köra med. Spacern måste bli så tjock isåfall så fälgen kanske hamnar 30-40mm längre ut.

H0lmgren
10 april 2011 · 572 Inlägg

Jag vet att denna tråden är gammal.. men jag hörde från en kompis att man kan köpa fem bults platta som man skruvar fast i sina fyrbultar.. stämmer detta?? Det låter ju för bra.. =P

DZ Design På Facebook
evilaudio
10 april 2011 · 16 195 Inlägg

Dannz0 skrev:
Jag vet att denna tråden är gammal.. men jag hörde från en kompis att man kan köpa fem bults platta som man skruvar fast i sina fyrbultar.. stämmer detta?? Det låter ju för bra.. =P

jo de finns spacers som ändrar bultcirkel men men de finns stor risk att ena hålet kommer väldigt nära ett annat å då blir spacern jävligt skör just där.-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
H0lmgren
10 april 2011 · 572 Inlägg

evilaudio skrev:

Dannz0 skrev:
Jag vet att denna tråden är gammal.. men jag hörde från en kompis att man kan köpa fem bults platta som man skruvar fast i sina fyrbultar.. stämmer detta?? Det låter ju för bra.. =P

jo de finns spacers som ändrar bultcirkel men men de finns stor risk att ena hålet kommer väldigt nära ett annat å då blir spacern jävligt skör just där.-

Aha.. Det va ju mindre bra.. Tyckte det lät för bra det.. smile

DZ Design På Facebook
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 april 2011 · 2 307 Inlägg

Dannz0 skrev:
Jag vet att denna tråden är gammal.. men jag hörde från en kompis att man kan köpa fem bults platta som man skruvar fast i sina fyrbultar.. stämmer detta?? Det låter ju för bra.. =P

Ja det finns men det beror på vilka bultcirklar man skall bye mellan om det går.

Finns till SAAB iaf som byter från 4/108 till 5/110

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
H0lmgren
11 april 2011 · 572 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Dannz0 skrev:
Jag vet att denna tråden är gammal.. men jag hörde från en kompis att man kan köpa fem bults platta som man skruvar fast i sina fyrbultar.. stämmer detta?? Det låter ju för bra.. =P

Ja det finns men det beror på vilka bultcirklar man skall bye mellan om det går.

Finns till SAAB iaf som byter från 4/108 till 5/110

Aha... smile Ja jag har en mazda 323f som har 4/100. Så då kan man lägga ner det projektet.. tongue

DZ Design På Facebook
Johansson
13 april 2011 · 97 Inlägg

Jensen80 skrev:
okej,men om de så stor kostnad så kan ja lika väl glömma det.Men då undra ja ifall Audi fälgar passar de äldre 850 med 4-bult alltså?

Det är nödvändigtvis inte så dyrt, de du skulle kunna gör är att borra nya hål i skivorna och lägga igen de gamla. De finns många skrotar som har 850s nu så leta där, du kommer nog undan nån stans mellan 1000-2000:- om du har tur

BMW 318 Ci Coupé "Silverline" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang