Volvo 242a -81 startar ej!

debut
2 mars 2009 · 7 Inlägg

Motorn går runt med startar inte, känns som att jag provat det mesta nu!
Har tankat i 1 liter rödsprit, bytt stift, fördelarlock, tändkablar, rotor och tändspole och brytare. Provat med startgas men min kicka är fortfarande död. Hon försökte hosta igång lite med startgas och plattan i botten, men inte mer än så. Och gnista finns...

De nya stiften är fuktiga, inte torra eller sura, när man försökt starta upp bilen. Så bensin får hon, om inte annat hade hon ju kickat igång på startgasen. Någon som haft samma problem?
Ska prova bogsera igång bilen i morgon... se vad hon säger.

HJÄLP!

Senast redigerat av debut (2 mars 2009)

team_Chevy740
2 mars 2009 · 101 Inlägg

debut skrev:
Motorn går runt med startar inte, känns som att jag provat det mesta nu!
Har tankat i 1 liter rödsprit, bytt stift, fördelarlock, tändkablar, rotor och tändspole och brytare. Provat med startgas men min kicka är fortfarande död. Hon försökte hosta igång lite med startgas och plattan i botten, men inte mer än så. Och gnista finns...

De nya stiften är fuktiga, inte torra eller sura, när man försökt starta upp bilen. Så bensin får hon, om inte annat hade hon ju kickat igång på startgasen. Någon som haft samma problem?
Ska prova bogsera igång bilen i morgon... se vad hon säger.

HJÄLP!

Du har nog ingen gnista.Kolla det först.

kolvas
2 mars 2009 · 4 001 Inlägg

du har nog för dålig gnista, kolla brytare & fördelarlock
Vad har du för tändstift?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
2 mars 2009 · 559 Inlägg

Förmodar att du har b21a i denna?
Isåfall kolla så gummimembrantet i förgasaren är helt, kan vara det och att den får för mkt luft.
Bara en tanke. Brytarna står rätt? tror att det ska vara 0,40mm.

Lycka till Mvh Thomas

Mvh Thomas
debut
2 mars 2009 · 7 Inlägg

har gnista! och brytarna är rätt inställda.

PH_
2 mars 2009 · 310 Inlägg

Inte så att tändningen eller kamen kan stå helt åt h-vete? När gick bilen isist?

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
nosferato
2 mars 2009 · 439 Inlägg

även om du har gnista kan det vara för klent pga olja på brytarna,dem är lite söliga från fabrik.
testa och slipa lite med en nagelfil el liknande mellan brytarpunkterna.
har själv råkat ut för detta.

old,low and slow....
kimitallica
6 mars 2009 · 13 Inlägg

Byt avstörningsrelät vid kylvätskebehållaren och kolla ifall det funkar. väldigt vanligt med dessa äldre bilarna.

Nissan 200sx "Rs13" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang