Bmw 318i E36 - 92 tickar från motorn

_white_devil_
3 mars 2009 · 6 Inlägg

hej har ett litet eller stort problem med min bmw, den tickar från motorn och blir bara värre hela tiden. har bytt olja och filter men ingen skillnad. det är den med m40b18 motorn.

hjälp av nån som vet eller kan lite om bmw är behövligt smile

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
3 mars 2009 · 255 Inlägg

vanligt att kamen går ner sig på dom du kan ju kolla ventilspelet om det kan justeras och bli bättre

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
_white_devil_
3 mars 2009 · 6 Inlägg

är lite nybörjare med detta hur justerar man detta?? lätt eller svårt??

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
3 mars 2009 · 255 Inlägg

minns inte om det är vippor eller brickor på den . är det brickor så måste du ha ett sortiment med brickor och ett specialverktyg till det , men du kan ju lyfta ventilkåpan och titta på kammen

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
_white_devil_
3 mars 2009 · 6 Inlägg

okej. tack men
hur ser man om den är sliten??

alain www.bimmerpower.org
3 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Rör inte ventiller om du inte kan.
tickande kan vara för att du har kanske för tunn olja, eftersom du inte kan så mycket, kör till en verkstad, det är säkrare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
_white_devil_
3 mars 2009 · 6 Inlägg

har mekat ändel och vill lära mig mer. har inte super koll på bmw motorer. och jag har bytt olja och filter. oljan är den rek. oljan från castrol. tickade ju även innan jag böt olja det var ju därför jag böt. men kan det vara vevhuslagret?? har hört det från en annan.

_GhostDriver_
4 mars 2009 · 107 Inlägg

Bmw's 1,6 och 1,8 motorer har lätt för att börja ticka. Jag har justerat vippor i min gamla m20b25. 6'a 2,5L
Tror jag hittade en guide om hur man ska gå till väga på autopower.se är inte säker för det var länge sedan. Det är väldigt viktigt att det görs 100% rätt. Jag rekomenderar ändå att du lämnar in den. Vad jag förstår så vet du inte hur man ser att en kamaxel är sliten och därför tycker jag att du ska låta en kunnig kolla på den. Kan blir dyrare att fixa den om du pillar på det utan kunskapen.

Toker1
4 mars 2009 · 50 Inlägg

Den motor som du har har ett klassiskt fel och det är att kamaxlar och vipor brukar bli slitna med milen, brukar hålla runt 15 000 mil om jag minns rätt, sen brukar dem börja låta lite som en diesel och motorn brukar börja rycka när man belastar dem och motorn brukar inte orka o belasta, typ hyfsad acceleration i backar, svårt o hålla motorvägs fart och göra omkörningar osv, jag hade detta på min förra bmw som var en 318I e36 från 92, jag bytte kamaxel och vipor och den gick riktigt fint efteråt, motorn vart som ny.

BMW E39 528 (1996)
_white_devil_
4 mars 2009 · 6 Inlägg

okej tack för alla svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang