Problem med vevhusventilation/ olja i insug på min VW Sharan VR6 98a

lulu9798
3 mars 2009 · 2 Inlägg

Jag märker det på att bilen luktar olja när jag slår av den eller stannar till. Oljan kommer via det jag tror är vevhusventilation som kommer från ventilkåpan, på den slangen från ventilkåpan och till insuget finns två "ventiler en el oh en vacum. Oljan samlas sedan mellan luftmängdsmätaren och tomgångsmotorn och droppar ut ur en skarv, visserligen i ganska små mängder men rakt ned på grenröret. Någon som varit men om detta/ har ideer om vad det kan bero på? På framsidan av motorn sitter en "burk" som läcker lite olja, locket ser lika ut som locket till insatsoljefiltret. vad är detta? kan det ha något samband? är detta något sorts filter som kan vara igensatt? Tacksam för förslag.

alain www.bimmerpower.org
3 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Förmodligen har du vevhusventilation som har frysit sönder, det har vart på många bilar på sista tider när det var så kallt. inte kul.
Det finns 2 sorter av vevhusventilation, skuddad och oskyddad, ofta är import oskyddad.
I ditt fall, hoppas att det är inte det och att jag har fel med min bedömning

Senast redigerat av alain (3 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
lulu9798
4 mars 2009 · 2 Inlägg

Du menar att jag har en till ventilation någonstans som skulle ha frusit och blivit tät och därför kommer det oljedimma denna väg till insuget?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang