740 turbo dör vid 4900varv

Varan
5 mars 2009 · 52 Inlägg

Min 740 turbo dör vid 4900varv byter man till en högre växel så man får ner varven igen så går den. Det är en ft motor som är chippad större turbo portad topp bytt kamaxel körde på 1.2 - 1.3 i ladd och det funkade bra en lång tid sen hände detta. Har provat massa saker, pratat med bilmekaniker men kommer inte fram till ngt fel. Hjälp mig!

Volvo 745 "T5" (1990)
twin_cam Smålänning
5 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Kollat eftet läckage? De sitter ingen tryckvakt som pajat? WG-stång som hoppat av?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Varan
5 mars 2009 · 52 Inlägg

Hittar inga läckage och hittar ingen tryckvakt heller. Och wg-stången sitter som den ska.

Volvo 745 "T5" (1990)
Varan
5 mars 2009 · 52 Inlägg

idéer?

Volvo 745 "T5" (1990)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
5 mars 2009 · 388 Inlägg

pröva med att ställa ner laddtrycket i o med att du har ft så sitter laddtrycks vakten i styrboxen

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
MeloveGolf Vw trimmare
6 mars 2009 · 2 995 Inlägg

har du öppen dump?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Varan
7 mars 2009 · 52 Inlägg

_Butcher_ skrev:
pröva med att ställa ner laddtrycket i o med att du har ft så sitter laddtrycks vakten i styrboxen

Jag ska prova att ställa ner laddtrycket. Men det har ju funkat innan. Iså fall har den väl gått sönder.

Volvo 745 "T5" (1990)
Varan
7 mars 2009 · 52 Inlägg

MeloveGolf skrev:
har du öppen dump?

Har haft lite olika men varken återcirkulerande, hybrid eller öppen funkar. Och det satt en dumo på från början och då funkade den.

Volvo 745 "T5" (1990)
ormander
7 mars 2009 · 42 Inlägg

Prova att ställa tillbaka tändningen lite, så den tänder lite tidigare. Tror det kan funka för tändningen förskjuts ju lite när man varvar.

HOZZ
7 mars 2009 · 1 Inlägg

Skaffa en modernare med mer PUFF.

martinu
8 mars 2009 · 236 Inlägg

Har du inga felkoder? Kan vara lmm. eller att den inte får tillräkligt med bensin vid dessa varv.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
Varan
12 mars 2009 · 52 Inlägg

Har bytt lmm och har även provat två andra men det hjälpte inte. Har bytt soppa pump till en som satt på en t5a me 500 hk det hjälpte inte heller. har mätt upp tändningen på verksta och den är som den ska. Inga andra ideer?

Volvo 745 "T5" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 mars 2009 · 5 650 Inlägg

behöver man verkligen varva så mkt max effekten på volvo turbo brukar ju ligga runt 3500-4000 rpm?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Lindberg88
12 mars 2009 · 1 418 Inlägg

MrEricsson skrev:
behöver man verkligen varva så mkt max effekten på volvo turbo brukar ju ligga runt 3500-4000 rpm?

det spelar väl ingen roll? Man vill ju förihelvete laga bilen sin ändå? eller? hmm

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Mr_V
12 mars 2009 · 243 Inlägg

Varan skrev:
Har bytt lmm och har även provat två andra men det hjälpte inte. Har bytt soppa pump till en som satt på en t5a me 500 hk det hjälpte inte heller. har mätt upp tändningen på verksta och den är som den ska. Inga andra ideer?

bytte du bränslefiltret samtidigt? har du mätt upp bränsletrycket? det kan ju vara btr:n. skulle även kunna vara svänghjulsgivaren som spökar.

freddy_82 Truckreparatör
12 mars 2009 · 221 Inlägg

hade en 760 tic innan som hade samma problem som du har! kom oxå helt pötsligt. efter mycket letande så hittade jag felet ! och det va att slangen mellan lmm:en och turbon sögs ihop så det blev platt o sen när man slutade gasa så fjädrade det tillbaka. hände vid samma varvtal varje gång laddtrycket försvann när detta hände gör ditt de med?

Bytte till ett rör istället sen hade jag aldrig problem med detta igen.

Senast redigerat av freddy_82 (12 mars 2009)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Varan
16 mars 2009 · 52 Inlägg

Lindberg88 skrev:

MrEricsson skrev:
behöver man verkligen varva så mkt max effekten på volvo turbo brukar ju ligga runt 3500-4000 rpm?

det spelar väl ingen roll? Man vill ju förihelvete laga bilen sin ändå? eller? hmm

Plus att det är kul när det går fort och det är inte så roligt i omkörningar när man har lite bråttom och bilen dör vid 120 på 3:an;)

Volvo 745 "T5" (1990)
Varan
16 mars 2009 · 52 Inlägg

Mr_V skrev:

Varan skrev:
Har bytt lmm och har även provat två andra men det hjälpte inte. Har bytt soppa pump till en som satt på en t5a me 500 hk det hjälpte inte heller. har mätt upp tändningen på verksta och den är som den ska. Inga andra ideer?

bytte du bränslefiltret samtidigt? har du mätt upp bränsletrycket? det kan ju vara btr:n. skulle även kunna vara svänghjulsgivaren som spökar.

Bytte bränslefiltret i höstas. har inte mätt upp bränsle trycket och har inte heller kollat btr:n eller svänghjulsgivaren. Ska kolla svänghjulsgivaren.

Volvo 745 "T5" (1990)
Varan
16 mars 2009 · 52 Inlägg

freddy_82 skrev:
hade en 760 tic innan som hade samma problem som du har! kom oxå helt pötsligt. efter mycket letande så hittade jag felet ! och det va att slangen mellan lmm:en och turbon sögs ihop så det blev platt o sen när man slutade gasa så fjädrade det tillbaka. hände vid samma varvtal varje gång laddtrycket försvann när detta hände gör ditt de med?

Bytte till ett rör istället sen hade jag aldrig problem med detta igen.

Ne min bil dör men jag tror att laddtrycket är kvar tills jag släpper på gasen dock inte helt 100 på det. Ska ta en titt på det med röret, men lite svårt att se eller hände det så på din bil när du stod stilla och varvade oxå eller bara när du körde?

Volvo 745 "T5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang