3573
Sök

Att välja rätt Pickup

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Sued skrev:
Tja, jag har en hel del bilar i mitt garage, bla en Dodge Ram 1500 Daytona -05. Rullade runt i den ikväll och stötte på de två sakerna jag hatar mest i trafiken...

En gammal rishög med taskigt ljus, ingen aning om han har halv eller hel ljus för en är starkare än den andra, eftersom jag har en liten extra ljus fetich så fläskar jag på med allt jag har vilket är mer än en normal lastbil tongue Visade sig att det vart hel ljus han hade på och jag skrämde skiten ur han smile

Nöjd som jag var rullade jag vidare med min oerhört känsliga last, öl. Kommer in i centrum och visst fan där är det jag hatar mest av allt, en sur liten sketen kärring i en liten röd plast bil som kör i rondeller! Kommer körandes i norr gående kör fält och hon från söder lite tidigare än mig, ser att hon blinkar höger, alltså att hon ska ur rondellen där jag kommer ifrån. Aha oki tänker jag och rullar in i rondellen i hyfsad fart, men ne tanten svänger inte, ne för att hon kör i en rondell och det måste hon juh visa för världen genom att blinka åt höger genom hela rondellen... Stampar bromsen i bott och kastar mig på tutan som jag bytt ut mot lite starkare saker så det vrålar på av bara fan av skrikande däck och två mega tutor. Min stackars öl mådde inge bra och jag känner på mig att minst ett flak gått sönder, då kör kärringen runt i nästa rondell och passerar mig och pekar finger!

Eftersom det inte var en käft mer på vägen än vi två, tog jag ut min ilska på henne genom att köra efter henne hem med tänt extra ljus precis i röven och tuta i 5 mins utanför hennes hus...

Jag har nu lugnat ner mig men är på jakt efter en annan pickup att ha som snö plogg för diverse små röda plast bilar i rondeller, gillar min Dodge för mycket för att jag ska låta något hända den, även fast det börjar bli rätt många Dodger här i stan. Är på jakt efter en stor maffig, manlig sak som jag ska utrusta till max och sen inte stoppa för kärringar som inte kan hantera sina fordon........

Borde vara lag på att om man tog sitt körkort innan det fanns rondeller så skulle man få gå en kurs innan man tilläts ut och köra igen...

Men herregud...har man inget bättre för sig än att leka privatpolis..
Sorligt beteende av en som uppenbarligen har körkort och är över 18, annars hade jag tippat åldern till 5 med tillhörande blå spade.

Över 18 japp det är jag och körkort det har jag och jag har inget problem med att folk gör misstag i trafiken, men när man är en hårsmån ifrån att orsaka en olycka som vid ett mer trafikerat läge kunde resulterat i ett flertal dödsfall och man reagerar så att man kommer tillbaka till platsen där jag står på tvären och hån ler och pekar finger, ja då har man inget i trafiken att göra. Visst jag såg rött pga att jag kört bil i ett antal hundra mil och blev argare än jag borde ha blivit, men en tant som denna borde inte få köra runt i trafiken, tänk om min tunga stål klump hade åkt rakt igenom hennes lilla leksaks bil och tagit död på henne och vem vet kanske 4 av hennes barn barn, allt pga att hon inte kan använda en sån sak som blinkers korrekt, hellre att inte blinka än att göra det fel.

Men visst om du inte har något emot att krocka med en sån idiot och ta död på 5 pers så är du iaf starkare än jag någonsin kommer eller vill bli.

När det kommer till ljus flashen jag gav personen som inte hade bländat av, ja det råkar vara så att mitt hel ljus kan användas till att lysa upp en fotbolls plan och det blinkar jag med till alla som glömt eller som en hel del medvetet har på för att det tydligen är så jobbigt att blända av. Råkat på mängder av folk som skiter i att blända av fast man blinkar åt dem, nu har jag tröttnat på att folk gör så och om inte de bländar av varför ska inte jag kunna blinka skiten ur dem?

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Känns som en väääldigt seriös tråd detta

I grund och botten handlar det om två saker, visst fan kommer jag inte ploga små envisa tanter som inte kan köra bil, jag är ute efter en maffig pickup och trött på att folk kan få bete sig på så här i trafiken.

FL3JM: Gillar vad jag se smile
Senast redigerat av Sued (7 mars 2009)

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
Kan du inte ta ett kort å visa din "brutala" pickis så vi får se hur rädd tanten blev big_smile

Den är inte brutal på något sätt, ser ut som vilken Dodge som helt förutom "lite" extra lampor och lite andra små detaljer som grillen osv, men ska se om jag inte kan fixa en bild smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Volvo_Mannen skrev:

I grund och botten handlar det om två saker, visst fan kommer jag inte ploga små envisa tanter som inte kan köra bil, jag är ute efter en maffig pickup och trött på att folk kan få bete sig på så här i trafiken.

Så du menar att du ska preja/köra över alla som du tycker gör fel eller?! Det är ju mer eller mindre vad du skriver.

Jonas

Ace Ventura
1 240 Inlägg
7 mars 2009
wildboy_87_ skrev:
Kan du inte ta ett kort å visa din "brutala" pickis så vi får se hur rädd tanten blev big_smile

Tog 1 kort förut åt han tongue

http://www.kohlsgermanauto.com/1980_Pickup_Parts_truck_Diesel_Very_rusty.jpg

4 005 Inlägg
7 mars 2009
Haha, grym pickup. smile

Angående tanten, så vet du väl om att du ska visa företräde mot fordon INNE i rondellen?
Visst blir man riktigt riktigt sne på folk som kör så att man är nära att vara med om en olycka men du satte dig väl litegranna i den situationen själv?

Från busslektionerna fick jag lära mig att alltid köra med tanken att alla andra kommer göra det svårt för dig. Att alltid vara beredd på det värsta. Med den tanken som privatförare så går det ganska lugnt till och jag slipper bli så otroligt arg när jag måste tvärnita eller vejja 90 grader för att någon annan har gjort fel.

Det är väl det det handlar om i trafiken för att köra säkert? Alltid fundera ut vad det värsta som kan hända just nu, och anpassa sin körning efter detta? Och ta tid på sig. smile

Det finns en tråd som heter "hur många stör sig på andra bilister" här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122023

Många intressanta åsikter.

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Sued skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Så du menar att du ska preja/köra över alla som du tycker gör fel eller?! Det är ju mer eller mindre vad du skriver.

Är inte alls vad jag skriver, det jag skriver är att jag söker en pickup, i samma tråd tar jag även upp min ilska jag har över tanten som gjorde fel, vilket jag inte har något problem med alls, alla gör fel i trafiken, visst hon kunde orsakat en olycka som resulterat i dödsfall, men det jag riktar min ilska mot var vad hon gjorde efteråt. Om jag mot förmodan hade gjort samma sak hade jag vänt tillbaka med, men inte för att peka finger eller hånle, utan för att fråga om allt vart bra eller kolla om jag kanske borde ringa en ambulans. Tyvärr verkar det som simpel ironi är bortkastad på vissa här och i fortsättningen skall jag skriva mina trådar lite mera raka så att mitt budskap går fram till lite lägre utbildat folk.

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Aruzo skrev:
wildboy_87_ skrev:

http://www.kohlsgermanauto.com/1980_Pic … _rusty.jpg

Tyvärr kör jag Dodge och har planer på att införskaffa en Ford, men jag ger dig ändå en eloge för att nästan pricka rätt med en Wolksvagen, bättre lycka nästa gång, vet att det inte är så lätt hela tiden!

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Haha, grym pickup. smile

Angående tanten, så vet du väl om att du ska visa företräde mot fordon INNE i rondellen?
Visst blir man riktigt riktigt sne på folk som kör så att man är nära att vara med om en olycka men du satte dig väl litegranna i den situationen själv?

Från busslektionerna fick jag lära mig att alltid köra med tanken att alla andra kommer göra det svårt för dig. Att alltid vara beredd på det värsta. Med den tanken som privatförare så går det ganska lugnt till och jag slipper bli så otroligt arg när jag måste tvärnita eller vejja 90 grader för att någon annan har gjort fel.

Det är väl det det handlar om i trafiken för att köra säkert? Alltid fundera ut vad det värsta som kan hända just nu, och anpassa sin körning efter detta? Och ta tid på sig. smile

Det finns en tråd som heter "hur många stör sig på andra bilister" här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122023

Många intressanta åsikter.

Vet det mycket väll, men då hon inte bara blinkade till höger utan också bytte fil i rondellen till den yttre visar hon mycket väl att hon ska svänga ur den. Jag saktade in och hade tillräckligt låg fart för att kunna stanna, vilket situationen i slutändan också visade. Vet även sen innan att de värsta trafikanterna är just tanter som kör små röda plast bilar, samt polska lastbils chaufförer som kör om varann när det skiljer 3Km/h mellan dem. Jag blir aldrig arg över andras misstag och har heller aldrig krockat, men när någon visar så väl att de fullständigt skiter i människoliv att de kommer tillbaka och pekar finger efter att nästan ha orsakat en olycka, då blir jag arg och pekar finger tillbaka på mitt sätt. Men visst jag skulle aldrig köra över någon på grund av detta, men förstår nu att vissa inte förstår sig på simpel ironi blandad med ilska, som följd av en händelse som kunde kostat flera personer livet.

4 005 Inlägg
7 mars 2009
Ja, visst är det märkligt att det inte är någon förnyelsetidsgräns på körkort?
Många ska verkligen inte ha körkort. Då talar jag om beteende, sen har det ju hänt lite sedan 1930. smile

8 910 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Men visst om du inte har något emot att krocka med en sån idiot och ta död på 5 pers så är du iaf starkare än jag någonsin kommer eller vill bli.

När det kommer till ljus flashen jag gav personen som inte hade bländat av, ja det råkar vara så att mitt hel ljus kan användas till att lysa upp en fotbolls plan och det blinkar jag med till alla som glömt eller som en hel del medvetet har på för att det tydligen är så jobbigt att blända av. Råkat på mängder av folk som skiter i att blända av fast man blinkar åt dem, nu har jag tröttnat på att folk gör så och om inte de bländar av varför ska inte jag kunna blinka skiten ur dem?

Får man fråga hur du komfram till att det skulle bli en dödsolycka med 5-döda.. snillen spekulerar eller har du en kristallkula?

Fortfarande helt meningslöst och omoget beteende...
Senast redigerat av Hamilton (7 mars 2009)

Fotograf på Tierp iDag

8 910 Inlägg
7 mars 2009
Aruzo skrev:
wildboy_87_ skrev:

http://www.kohlsgermanauto.com/1980_Pic … _rusty.jpg

Även fast jag i princip är emot sådant här så måste jag tillså att den var rätt kul big_smile

Fotograf på Tierp iDag

213 Inlägg
7 mars 2009
Köp min;)big_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Ja, visst är det märkligt att det inte är någon förnyelsetidsgräns på körkort?
Många ska verkligen inte ha körkort. Då talar jag om beteende, sen har det ju hänt lite sedan 1930. smile

Kan inte mer än hålla med, vissa agerar i trafiken som man blir skrämd.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
men när man är en hårsmån ifrån att orsaka en olycka som vid ett mer trafikerat läge kunde resulterat i ett flertal dödsfall

allt pga att hon inte kan använda en sån sak som blinkers korrekt, hellre att inte blinka än att göra det fel.

Som du beskriver händelsen är det DU som är en hårsmån från att orsaka en olycka, att kvinnan blinkade höger är inget som ger dig "rätten" att köra förbi en väjningsplikt. Innan du ger dig ut i vägen måste du vara till 100% säker på att bilen från sidan skall svänga, du är inte 100% säker på det genom att titta på hennes blinkers.

I en ev, rättegång efter en sådan skedd olycka skulle du ALDRIG få rätt. Du skulle anses ensam skyldig till en sån olycka, tänk på det nästa gång du spyr galla över andra.
Senast redigerat av Dave_C70 (7 mars 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Sued skrev:

Får man fråga hur du komfram till att det skulle bli en dödsolycka med 5-döda.. snillen spekulerar eller har du en kristallkula?

I en normal stor bil, även små bilar ryms det oftast 4 personer plus förare, vilket ger en total siffra av 5 personen i bilen, även i tantens bil var det fullt möjligt för 5 personer att färdas. Om du läser hela mitt forum inlägg och inte bara riktar din kritik mot en viss del ser du att jag skrev att det kunde varit fullt möjligt att tantens 4 barn barn satt med i bilen och som vi innan kom fram till, är det då möjligt att det sitter 5 personen i bilen eftersom vi även räknar med tanten själv. Sen om man då ser till att tanten blinkar höger ut från rondellen samtidigt som hon förflyttar bilen till rondellens andra körfält för att svänga ut, så rör sig alltså bilen åt höger. Eftersom hon nu väljer att inte fullfölja sin manöver utan att istället fortsätta rakt framåt hamnar hennes höger sida rakt framför min front, då hennes bil rör sig åt höger över båda filerna pga av vad jag bara kan spekulera om en svårighet att styra mindre bilar pga av mindre hjul eventuellt mindre ratt rör sig båda bilarna mot varann. Hennes bil var av äldre årsmodell och som vi alla vet var inte äldre små bilar speciellt säkra. Då min Dodge väger betydligt mer än hennes bil, samt att den är full lastad och antagligen skulle träffa hennes bil rätt högt, skulle risken för att ett dödsfall skulle inträffa vara rätt hög. Enkel logik.

Just vid detta tillfälle hade tanten tur att det var jag som kom körandes, mycket pga av att jag har sådan dålig erfarenhet med tanter i röda små bilar från tidigare tillfällen, en annan förare som inte vet hur dessa tanter beter sig kunde kanske ha fått situationen att sluta annorlunda. Nu vände tanten tillbaka och hånlog och pekade finger åt mig, jag gjorde inget annorlunda, jag pekade finger åt henne med, fast på mitt sätt, förhoppningsvis gör hon inte om samma sak igen.

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:
men när man är en hårsmån ifrån att orsaka en olycka som vid ett mer trafikerat läge kunde resulterat i ett flertal dödsfall

allt pga att hon inte kan använda en sån sak som blinkers korrekt, hellre att inte blinka än att göra det fel.

Som du beskriver händelsen är det DU som är en hårsmån från att orsaka en olycka, att kvinnan blinkade höger är inget som ger dig "rätten" att köra förbi en väjningsplikt. Innan du ger dig ut i vägen måste du vara till 100% säker på att bilen från sidan skall svänga, du är inte 100% säker på det genom att titta på hennes blinkers.

I en ev, rättegång efter en sådan skedd olycka skulle du ALDRIG få rätt. Du skulle anses ensam skyldig till en sån olycka, tänk på det nästa gång du spyr galla över andra.

Hon blinkade åt höger men svängde även mot höger ut ur rondellen och var nästan ute ur rondellen, att hon lyckades med manövern att komma tillbaka in i rondellen igen förbluffar mig fortfarande. Skall rita en enkel skiss i paint över händelseförloppet.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Just vid detta tillfälle hade tanten tur att det var jag som kom körandes, mycket pga av att jag har sådan dålig erfarenhet med tanter i röda små bilar från tidigare tillfällen, en annan förare som inte vet hur dessa tanter beter sig kunde kanske ha fått situationen att sluta annorlunda..

Absolut! En förare som väntar ut bilar inne i rondeller och som inte bryter mot väjningsplikten, t.ex

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

8 910 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Hamilton skrev:
Sued skrev:

I en normal stor bil, även små bilar ryms det oftast 4 personer plus förare, vilket ger en total siffra av 5 personen i bilen, även i tantens bil var det fullt möjligt för 5 personer att färdas. Om du läser hela mitt forum inlägg och inte bara riktar din kritik mot en viss del ser du att jag skrev att det kunde varit fullt möjligt att tantens 4 barn barn satt med i bilen och som vi innan kom fram till, är det då möjligt att det sitter 5 personen i bilen eftersom vi även räknar med tanten själv. Sen om man då ser till att tanten blinkar höger ut från rondellen samtidigt som hon förflyttar bilen till rondellens andra körfält för att svänga ut, så rör sig alltså bilen åt höger. Eftersom hon nu väljer att inte fullfölja sin manöver utan att istället fortsätta rakt framåt hamnar hennes höger sida rakt framför min front, då hennes bil rör sig åt höger över båda filerna pga av vad jag bara kan spekulera om en svårighet att styra mindre bilar pga av mindre hjul eventuellt mindre ratt rör sig båda bilarna mot varann. Hennes bil var av äldre årsmodell och som vi alla vet var inte äldre små bilar speciellt säkra. Då min Dodge väger betydligt mer än hennes bil, samt att den är full lastad och antagligen skulle träffa hennes bil rätt högt, skulle risken för att ett dödsfall skulle inträffa vara rätt hög. Enkel logik.

Just vid detta tillfälle hade tanten tur att det var jag som kom körandes, mycket pga av att jag har sådan dålig erfarenhet med tanter i röda små bilar från tidigare tillfällen, en annan förare som inte vet hur dessa tanter beter sig kunde kanske ha fått situationen att sluta annorlunda. Nu vände tanten tillbaka och hånlog och pekade finger åt mig, jag gjorde inget annorlunda, jag pekade finger åt henne med, fast på mitt sätt, förhoppningsvis gör hon inte om samma sak igen.

Jag har läst hela inlägget och vidhåller mitt tidigare svar.

Fotograf på Tierp iDag

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Min enkla skiss:

http://img301.imageshack.us/img301/2602/17121506.jpg
http://img301.imageshack.us/img301/17121506.jpg/1/w1280.png

Är väldigt bra sikt i just denna rondellen, två filer från ena hållet, jag körde när hon i princip var ute men ångrade sig, vilket jag tyvärr ej hade räknat med.

Sök