Hög bränsleförbrukning och ryker mycket! volvo 740 -91

bjornt herr
8 mars 2009 · 321 Inlägg

Bilen är en 740 GL -91, med b230 F motorn och automatlåda.
ryker förbaskat mkt (inte topplockspackningen som gått), och drar 1,9 liter milen blandad körning, jag vet att volvo drar mycket men 2 liter milen är ju löjligt. nyligen bytt olja och filter, även luftfilter.
besiktade i slutet av förra året, avgasvärdena var då höga, men godkända!
vet inte om det har med saken att göra men när han går upp på 2:a växeln med hög belastning vibrerar hela bilen, funderar på om någonting går trögt i transmissionen nästan?

nån som har nåt tips

MvH Björn

rugguggla
8 mars 2009 · 5 Inlägg

hej byt växellåda till en manuel låda så får du ner bensinen och de kan vara att oljaringarna kan vara slut de är derför den ryker men de är lätt att kolla man gör ett komp prov på alla cylinderana...

MVH villy

dbjanoz
8 mars 2009 · 1 785 Inlägg

bjornt skrev:
Bilen är en 740 GL -91, med b230 F motorn och automatlåda.
ryker förbaskat mkt (inte topplockspackningen som gått), och drar 1,9 liter milen blandad körning, jag vet att volvo drar mycket men 2 liter milen är ju löjligt. nyligen bytt olja och filter, även luftfilter.
besiktade i slutet av förra året, avgasvärdena var då höga, men godkända!
vet inte om det har med saken att göra men när han går upp på 2:a växeln med hög belastning vibrerar hela bilen, funderar på om någonting går trögt i transmissionen nästan?

nån som har nåt tips

MvH Björn

Se över bromsarna och kolla om de ligger an. Kolla även oljenivån i automatlådan.

Något gör att motorn går på allt för fet blandning. 1.9liter är grymt mycket, en volvo bör aldrig dra mer än 1liter under normala förhållande.

Vad är det för färg på röken?

Senast redigerat av dbjanoz (8 mars 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
bjornt herr
8 mars 2009 · 321 Inlägg

dbjanoz skrev:

bjornt skrev:
Bilen är en 740 GL -91, med b230 F motorn och automatlåda.
ryker förbaskat mkt (inte topplockspackningen som gått), och drar 1,9 liter milen blandad körning, jag vet att volvo drar mycket men 2 liter milen är ju löjligt. nyligen bytt olja och filter, även luftfilter.
besiktade i slutet av förra året, avgasvärdena var då höga, men godkända!
vet inte om det har med saken att göra men när han går upp på 2:a växeln med hög belastning vibrerar hela bilen, funderar på om någonting går trögt i transmissionen nästan?

nån som har nåt tips

MvH Björn

Se över bromsarna och kolla om de ligger an. Kolla även oljenivån i automatlådan.

Något gör att motorn går på allt för fet blandning. 1.9liter är grymt mycket, en volvo bör aldrig dra mer än 1liter under normala förhållande.

Vad är det för färg på röken?

det är vit rök, men den drar inget vatten över huvud taget.
automatlådan som sitter i kommer från en 940, nån tidigare ägare gjorde det, kan dom ha slarvat med nåt så att det är därför han vibbrerar och går segt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang