Vart är "säkringen" till lågnivåjorden [Pioneer p88rs]

Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

"Your session is no longer valid."

Dom gjorde om ELFAs hemsida för ett tag sedan till ett (ursäkta franskan) jävla missfoster.

/Göran


polomononen skrev:
Vad tror ni om denna då? https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat … ab=catalog

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
NdL Konstruktör
10 mars 2009 · 1 053 Inlägg

Hur som helst så är det ju bättre att börja med en liten och bränna säkringen, än tvärtom och bränna hela stereon.

En säkring kostar ju inte många kronor.
4A låter väldigt mycket tycker jag. Jag skulle nog köpa ett par stycken runt 200mA - 1A

Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

De kostar inte mer än 15 kr st så det är väl bara att köpa två av varje. från 100mA till 1A.

Crozzfire Avstängd
10 mars 2009 · 512 Inlägg

Jag löste det genom att jorda lågnivåkabeln, linda en kabel runt din lågnivåskarv, eller löd fast en jordfläta i lågnivåkontakten och jorda denna i jordfästet bakom stereon, alla störningar borta!

Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

Crozzfire skrev:
Jag löste det genom att jorda lågnivåkabeln, linda en kabel runt din lågnivåskarv, eller löd fast en jordfläta i lågnivåkontakten och jorda denna i jordfästet bakom stereon, alla störningar borta!

Jag gjorde så när jag testade vad felet var. Men är inget som jag vill ha i längden. Dessutom så försvann inte alla störningar för mig... Undrar varför?

Janneutanb
10 mars 2009 · 7 271 Inlägg

polomononen skrev:

Crozzfire skrev:
Jag löste det genom att jorda lågnivåkabeln, linda en kabel runt din lågnivåskarv, eller löd fast en jordfläta i lågnivåkontakten och jorda denna i jordfästet bakom stereon, alla störningar borta!

Jag gjorde så när jag testade vad felet var. Men är inget som jag vill ha i längden. Dessutom så försvann inte alla störningar för mig... Undrar varför?

Alla störningar behöver inte bero på lågnivåjorden heller.
Men du är på rätt väg iaf!

Se bara till att steget har ordentlig jord innan du provar stereon så att den inte brinner av igen.

NMI
10 mars 2009 · 1 045 Inlägg

tror att det sitter 2 säkringar på den modellen, brukar vara dubbla på dom lite "större" pio spelarna

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

NMI skrev:
tror att det sitter 2 säkringar på den modellen, brukar vara dubbla på dom lite "större" pio spelarna

Okej, ja det var bara lite, lite brus kvar. Så det absolut värsta försvann. Frågan är om man det sista är samma fel... Kanske inte är lika lätt att fixa till.

Janneutanb
10 mars 2009 · 7 271 Inlägg

polomononen skrev:

NMI skrev:
tror att det sitter 2 säkringar på den modellen, brukar vara dubbla på dom lite "större" pio spelarna

Okej, ja det var bara lite, lite brus kvar. Så det absolut värsta försvann. Frågan är om man det sista är samma fel... Kanske inte är lika lätt att fixa till.

Börja med att fixa det där iaf.
Då har du ordnat ett problem.

Därefter kan du börja med andra lågnivåkablar, placeringar osv.

Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

Brains skrev:

polomononen skrev:

NMI skrev:
tror att det sitter 2 säkringar på den modellen, brukar vara dubbla på dom lite "större" pio spelarna

Okej, ja det var bara lite, lite brus kvar. Så det absolut värsta försvann. Frågan är om man det sista är samma fel... Kanske inte är lika lätt att fixa till.

Börja med att fixa det där iaf.
Då har du ordnat ett problem.

Därefter kan du börja med andra lågnivåkablar, placeringar osv.

Inget fel på lågnivåkablar eller så. Det var inga problem alls med den förra stereon. Vore ju konstigt ifall lågnivån blev sämre av stereon tongue

DusanMandick Random Hero
10 mars 2009 · 4 047 Inlägg

de e väl du som buntat ihop alla dina lågnivåkablar ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

DusanMandick skrev:
de e väl du som buntat ihop alla dina lågnivåkablar ?

Japp och jag tror fortfarande att det inte är någon större fara med det. Särskillt inte eftersom det fungerade felfritt med min gammla clarion. Vore mycket konstigt om en ny enhet gör så att signalkablarna får sämre funktion. Men du har säkert rätt. Det är inte optimalt att dra dem ihop.

Soderqvist
10 mars 2009 · 660 Inlägg

polomononen skrev:
Japp och jag tror fortfarande att det inte är någon större fara med det. Särskillt inte eftersom det fungerade felfritt med min gammla clarion. Vore mycket konstigt om en ny enhet gör så att signalkablarna får sämre funktion. Men du har säkert rätt. Det är inte optimalt att dra dem ihop.

Inte för att störa men hur ska man då dra sina lågnivåkablar? Jag har alltid dragit dom på samma ställe och jag har aldrig märkt av några störningar...

Brukar dra ström på samma sida som batteriet och Lågnivån på andra sidan så långt ifrån varandra det bara går!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

Jag tror att du måste köpa ena riktiga skitkablar för att du ska få störningar av närliggande lågnivåkablar. Det som det handlar om är att alla strömledande kablar skapar magnetiska fält. Dessa magnetiska fält påverkar elektronerna (strömmen) i omgivande kablar. Dock så tror jag att det är för svag ström för att det ska spela någon större roll.

Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

Här är namnet på den sortens säkring som jag funderade på. Fungerar denna sort tro?

Säkring SMD 250mA 451.250

Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
10 mars 2009 · 217 Inlägg

Hej!

Yes det stämmer det att det är en säkring den skall man inte försöka byta själv utan görs utav auktoriserad verkstad isåfall..

Att kablar kan funka med en annan HU är inga som helst problem Varför funkar turbon på volvon men inte på saaben?+Just det allt är olika uppbyggt!

Pioneer är lite känsliga för dåliga lågnivåkablar och dåligt jordade slutsteg men det är väldigt bra spelare..

Skicka in spelaren istället för någon jalla jalla koppling med att jorda lågnivåkablarna extra osv..Bränner man jorden i spelaren har spelaren ingen referenes punk att arbeta mot och det blir pankakak utav allt till slut..

Mvh Chrizz

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

Rockfordboy82 skrev:
Hej!

Yes det stämmer det att det är en säkring den skall man inte försöka byta själv utan görs utav auktoriserad verkstad isåfall..

Att kablar kan funka med en annan HU är inga som helst problem Varför funkar turbon på volvon men inte på saaben?+Just det allt är olika uppbyggt!

Pioneer är lite känsliga för dåliga lågnivåkablar och dåligt jordade slutsteg men det är väldigt bra spelare..

Skicka in spelaren istället för någon jalla jalla koppling med att jorda lågnivåkablarna extra osv..Bränner man jorden i spelaren har spelaren ingen referenes punk att arbeta mot och det blir pankakak utav allt till slut..

Mvh Chrizz

Tror inte helt på det där. Om man kan löda så kan man lika gärna byta själv. Så länge man vet vad man gör. Sedan så finns det risker med att skippa säkringen helt. Men om man löder dit en ny säkring så bör det inte vara ett problem. Varför låta en annan stressad elektriker göra ett jobb för tusen kr som jag själv kan göra gratis?

Hmm jo du har rätt med turbosarna. Men tycker inte att skillnaden borde vara så stor mellan olika huvudenheter. Men vad jag tycker och hur verkligheten är. Det är en annan femma tongue

Eberlund VW Ägare
10 mars 2009 · 1 011 Inlägg

Eftersom det står P på säkringen så ska det vara en 3 amper

Du hittar mer fakta om sådanna säkringar här:

http://bcae1.com/images/rca/466seriesfuses.pdf


Google is your friend. smile

Senast redigerat av Eberlund (10 mars 2009)

Henrik Eberlund
kalle_kalle
10 mars 2009 · 2 914 Inlägg

polomononen skrev:

Rockfordboy82 skrev:
Hej!

Yes det stämmer det att det är en säkring den skall man inte försöka byta själv utan görs utav auktoriserad verkstad isåfall..

Att kablar kan funka med en annan HU är inga som helst problem Varför funkar turbon på volvon men inte på saaben?+Just det allt är olika uppbyggt!

Pioneer är lite känsliga för dåliga lågnivåkablar och dåligt jordade slutsteg men det är väldigt bra spelare..

Skicka in spelaren istället för någon jalla jalla koppling med att jorda lågnivåkablarna extra osv..Bränner man jorden i spelaren har spelaren ingen referenes punk att arbeta mot och det blir pankakak utav allt till slut..

Mvh Chrizz

Tror inte helt på det där. Om man kan löda så kan man lika gärna byta själv. Så länge man vet vad man gör. Sedan så finns det risker med att skippa säkringen helt. Men om man löder dit en ny säkring så bör det inte vara ett problem. Varför låta en annan stressad elektriker göra ett jobb för tusen kr som jag själv kan göra gratis?

Hmm jo du har rätt med turbosarna. Men tycker inte att skillnaden borde vara så stor mellan olika huvudenheter. Men vad jag tycker och hur verkligheten är. Det är en annan femma tongue

personligen tkr jag att du ska gå dit och skälla som fan på där du köpte spelaren... får man ett nej så kan man säga att man kommer snacka skit om det företaget (att dom är dåliga att ha och göra med när det gäller om det är problem på grejjen man får osv,
men är det fortfarande ett nej går man till någon annan stans och lämnar in den och så vidare för nån hundring,
det är vad JAG skulle göra istället för att pilla på den själv...

Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Rockfordboy82 skrev:
Hej!

Yes det stämmer det att det är en säkring den skall man inte försöka byta själv utan görs utav auktoriserad verkstad isåfall..

Att kablar kan funka med en annan HU är inga som helst problem Varför funkar turbon på volvon men inte på saaben?+Just det allt är olika uppbyggt!

Pioneer är lite känsliga för dåliga lågnivåkablar och dåligt jordade slutsteg men det är väldigt bra spelare..

Skicka in spelaren istället för någon jalla jalla koppling med att jorda lågnivåkablarna extra osv..Bränner man jorden i spelaren har spelaren ingen referenes punk att arbeta mot och det blir pankakak utav allt till slut..

Mvh Chrizz

Skulle vilja påstå att ALLA enheter är känsliga för dålig jord till slutsteget iom det faktum att slutsteget när det har dålig jord försöker få jord på annat håll...oftast då via signaljorden som INTE kan hantera de strömmar vi talar om och då riskerar jordbanan (eller säkringen som Pioneer uppenbarligen har) att bränna.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang