Exportera(sälja) bil till danmark??

xc90
10 mars 2009 · 406 Inlägg

Någon som vet vad det idag kostar för en dansk att köpa bil i sverige? Jag vet att dom har skyhöga skatter på nya bilar men är det likadant med begagnade?
Med tanke på den svaga kronan så borde det väl finnas ett ökat intresse från danskarnas sida att importera bil från sverige.
Mvh Tomas

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
fredde85
10 mars 2009 · 1 798 Inlägg

Har för mig att om dom köper en bil härifrån o har den i danmark längre än en viss tid minns ej hur länge så måste de betala in den där extra skatten även om de köpt bilen i sverige. Jobbade med danskar förut o de sa att de var så iallafall

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
FireTraXX DFFL
10 mars 2009 · 9 020 Inlägg

Luxusskatt är det som de får betala.
Är väl den som är anledningen till att en Hyundai i Danmark kostar lika mycket som en BMW i Sverige?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Dansken-
10 mars 2009 · 950 Inlägg

Japp, man måste även betala "registreringsavgift" = skatt när man importera en bil till Danmark. Tidigare var där många i Danmark, som hämtade bilar i Tyskland.
Har en kompis, som hämtade en Lotus Super 7 i England och även om den var typ 25 år gammal fick han betala skatt då han tog in den.

/Dansken

Dansken-
10 mars 2009 · 950 Inlägg

Dansken- skrev:
Japp, man måste även betala "registreringsavgift" = skatt när man importera en bil till Danmark. Tidigare var där många i Danmark, som hämtade bilar i Tyskland.
Har en kompis, som hämtade en Lotus Super 7 i England och även om den var typ 25 år gammal fick han betala skatt då han tog in den.

/Dansken

Lite off topic kanske, men där är många från Danmark, som server bilen i Sverige på märkesverkstad. Mycket pengar att spara där.

xc90
10 mars 2009 · 406 Inlägg

Dansken- skrev:
Japp, man måste även betala "registreringsavgift" = skatt när man importera en bil till Danmark. Tidigare var där många i Danmark, som hämtade bilar i Tyskland.
Har en kompis, som hämtade en Lotus Super 7 i England och även om den var typ 25 år gammal fick han betala skatt då han tog in den.

/Dansken

Har hört att skatten är 180%, stämmer det oavsett om den är ny eller gammal?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Memme I'am AWESOME..
21 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

har en dansk köpare på min 850 t5, men frågar är nu.

Hur ska jag göra, ska jag behålla regskyltarna + Del 2 papperna som är då det gula eller? Hur gör man???

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Tiger1978 Fattig student
21 augusti 2010 · 1 282 Inlägg

Memme skrev:
har en dansk köpare på min 850 t5, men frågar är nu.

Hur ska jag göra, ska jag behålla regskyltarna + Del 2 papperna som är då det gula eller? Hur gör man???

Ni ska tulla ut bilen, det gör ni nere på tullen innan han kör över gränsen.. Detta kommer dom att hjälpa er med när ni är på plats, ni ska fylla i ett par papper innan han tar över den samt att skyltarna ska du behålla skyltarna för dom ska skickas till vägverket.. Detta fick jag genomgå när jag sålde min bil till norge iallafall..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Memme I'am AWESOME..
21 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Så om vi åker ner till Bron(öresundsbron) och stannar i tullen och säger att han har köpt min bil, så fixar dom resten? :o

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Smajly
21 augusti 2010 · 3 059 Inlägg

Jag gjorde som "gemini78" fast jag hoppade över hela grejen med tullpapper o sånt.
Jag sålde min buggy till danmark för nårra månader sen..
"Dansken" var här hos mig o kolla på den, slantade upp, lastade den på bilsläp och körde hem till danmark.
Som han sa så bryr sig inte tullen om vad han kör över gränsen med och körde rakt hem bara..
Plåtarna och del 2 av regbeviset skickade jag in till transportstyrelsen med ett brev att bilen ska avreggas i sverige eftersom den är såld till danmark.
"Dansken" fick med sig del 1 och en kopia av del 2 av regbeviset.. Lite senare ringde han och då visade sig att danska trasportstyrelsen vill även ha orginal del 2.. detta beställdes och skickades till "dansken" som nu har fått den inreggad i danmark och fått sina danska plåtar.
På transportstyrelsen står det att jag fortfarande äger en buggy så jag ringde och fick veta att det oftast går per automatik men att det kan ta ett par veckor för svenska transportstyrelsen att få uppgifterna från den danska.
Vill man att bilen ska tas bort direkt kan man faxa in en kopia på det danska regbeviset alternativt skicka in det samtidigt som plåtarna..

Senast redigerat av Smajly (21 augusti 2010)

KHRacing
22 augusti 2010 ·

Dansken- skrev:
Japp, man måste även betala "registreringsavgift" = skatt när man importera en bil till Danmark. Tidigare var där många i Danmark, som hämtade bilar i Tyskland.
Har en kompis, som hämtade en Lotus Super 7 i England och även om den var typ 25 år gammal fick han betala skatt då han tog in den.

/Dansken

En Lotus Super 7:a går EJ att regga in i Danmark, alltså betalade han inget extra förutom inköp & transport.

Denna sortens fordon kan ej reggas i DK & körs bara som banbilar.

(Om du nu menade att han fick betala extra för att han reggade den, då detta ej
är möjligt så har han skojjat med dig)

Memme I'am AWESOME..
22 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

gemini78 skrev:
Du behåller skyltarna och fyll även i ägarbytespapprena med hans uppgifter, sen måste du få antingen kopior på tullpapprena eller kopia på Danska besiktningspapper, sen ska skyltar och alla papper skickas in till transportstyrelsen.

Så har jag gjort ialf när jag sålt över bilar till Finland och det borde ju vara samma med Danmark.

Han får köpa endagsskyltar som han kan köra hem med från tullen som det ingår en försäkring på som tejpas i vindrutan och i bakrutan, kom ihåg att be om att få kolla körkort eller legg så det verkligen är så att rätt uppgifter fylls i ägarbytespapprena samt så du kan kontakta han eller han dig så du får en kopia på papprena du ska skicka in sen för det är upp till dig att bevisa för transportstyrelsen att bilen har blivit exporterad till ett annat land.

Kan man fixa allt detta vid tullen då eller??? Med kopiorna vid tullpapperna och kopia på danska bes papperna ? eller vad. :o

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Peraero
22 augusti 2010 · 2 Inlägg

Har en köpare på min saab. En från tyskland... Jag bor i lund, dvs nära öresundsbron/tullen. Är det enklare att följa med han dit och fixa allt?

Annars läste jag att det bara är att skicka in nr-plåtar och reggbevis med ikryssat export...

Ngn som vet om det är ngt spec med att sälja till tyskland?

Hyundai Coupé V6 "Wide Maniac" (2005)
Smajly
22 augusti 2010 · 3 059 Inlägg

Peraero skrev:
Har en köpare på min saab. En från tyskland... Jag bor i lund, dvs nära öresundsbron/tullen. Är det enklare att följa med han dit och fixa allt?

Annars läste jag att det bara är att skicka in nr-plåtar och reggbevis med ikryssat export...

Ngn som vet om det är ngt spec med att sälja till tyskland?

Räcker inte med plåtar och ett kryss.. Du måste bevisa att bilen är tagen över gränsen och ska stanna där.
Ett skrivet intyg från köparen räcker inte heller (det har jag testat) utan du måste ha en kopia på tullhandlingar eller en kopia på det utländska regbeviset tillsammans med plåtarna.
Tänk dock på att det är många länder, t.ex. danmark som kräver ORGINAL av båda delar av regbeviset.

SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2013 · 7 232 Inlägg

gammal tråd, men bättre att riva upp denna än att starta en ny.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284&vId=0 betyder detta att om man som dansk ska importera en bil till danmark så får man betala en avgift på 105-180% på bilens marknadsvärde i danmark eller på försäljningspriset ?

om det är på marknadsvärdet är ju detta hel sjukt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
KHRacing
18 november 2013 ·

beror helt o hållet på åldern på bilen

SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2013 · 7 232 Inlägg

KHRacing skrev:
beror helt o hållet på åldern på bilen

11-20 år gammal smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang