Bmw 325 går dåligt i motorn

foxrider_simon
13 mars 2009 · 5 Inlägg

hejsan, har en bmw 325 cab -94 som krånglar för mig nu, vet inte vart jag ska börja men. motorn startar och sånt men den liksom håller emot när man ska accelerera eller när man har varv över ca 2000. det är liksom om att den misständer. alldeles orkeslös på att gå upp i varv, detta är inget tillfälligt, det e så hela tiden. antingen e det ju bränslet eller tändningen. tänkte bara höra om det finns nån som vet om det finns något vanligt problem på 325orna när detta fel uppstår. hade det så här för ett tag sen, men det släpte igen efter att jag hade brått till jobbet och bilen krångla, dåligt morgon humör så jag pinade bilen riktigt och på vägen dit så lossade det, den gick som en klocka och sen efter 1,5-2 månader efter började den igen och har inte lyckats att få den bra igen.

mvh simon

_GhostDriver_
14 mars 2009 · 107 Inlägg

HAr du sportluftfilter i bilen?

foxrider_simon
15 mars 2009 · 5 Inlägg

jajamensan! de har jag.? :s

_GhostDriver_
15 mars 2009 · 107 Inlägg

Tänker på luft/bränsle blandningen. Har du sportluftfilter så är oftast dom behandlade med en olja som kan ställa till problem för luftmängdsmätaren (LMM) och då kan det bli fel mätresultat på luftmängden vilket i sin tur gör så att bilen får för lite eller för mycket bränsle. Detta är inget ovanligt fel så det skadar inte att kolla upp. Lossa slangar till LMM och känn om den är kladdig inuti precis vid slanganslutningarna i din LMM. Hojta till igen efter att du kollat det.

Batta
15 mars 2009 · 1 353 Inlägg

Kan även vara Vanosenheten som krånglar.
Farsan förra 525'a betedde sig sådär, gick bra upp till 2500, sen gick den som en påse skit, och då var det vanosenheten iallafall.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
foxrider_simon
15 mars 2009 · 5 Inlägg

vad är en vanosenhet då? det sitter en tändspole på varje stift, vanligt att dom går sönder tro?
tack
simon

Batta
15 mars 2009 · 1 353 Inlägg

Det är väl på vissa 93or som inte har vanos, alla 94 har väl vanos?

Inte jättevanligt att tändspolarna går sönder, men det händer.
men, vanligtvis så går dom sönder helt då, och blir inte bättre efter ett tag igen.

och det skulle du märka om en cylinder var borta!

Kanske Luftmängdmätaren eller Lambdasonden som krånglar och ger fel värden så den inte vet hur den ska blanda luft / bränsle?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
la_palma Labborant
16 mars 2009 · 307 Inlägg

Hmm...vanos finns på alla över 92 man ser en liten buckla på toppen längst ut mot kylaren, den justerar gradantalet på kamaxelns vinkel, detta kan vara ett problem men för att ta reda på detta är det enklast att gå till verkstad och felsöka, tycker gott du kan kolla lite annat först.

Har du sportluftfilter har du antagligen kasserat luftburken och då kopplat bort en slang som mäter syrehalterna in som sedan läs av av Lambdan på grenröret/avgassystem, detta kan också vara ett problem men det borde visa sig hela tiden och inte bli återställt en månad som du berättar.

Lmm kan också bli ett problem när man kör med sportluftfilter, enklaste sätt att kontrollera denna är att bara koppla ur den, sitter en koppling efter luftfiltret, kör med den urkopplad går bilen sämre då är det inget fel på den, men går bilen lika dåligt som innan är det värt att byta.

Tycker dock det låter som ett tändningsfel, kan vara enkelt någon tändhatt som spruckit eller nåt, ta bort alla och böj på dem se om du ser någon spricka eller stanna till på kvällen och släck alla lysen och be en polare gasa lite, sticker det iväg en gnista så blir det en klar blå "blixt" som är lätt att se i mörkret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang