4947
Sök

felsökning av tändlägesgivaren på svänghjulet

8 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
Vet någon hur man kollar tändlägesgivaren på svänghjulet på en Volvo 240 89 med B230 f motor?

10 287 Inlägg
27 mars 2006
LH2.4 antar jag.

1: Kolla att den sitter fast.
2: Kolla att skarvkontakten uppe på torpeden sitter ihop och inte har ärgat sönder.
3: Läs ut felkoder.
4: Prova med en annan.

/Göran

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
Läs ut felkoder?

vad menar du med detta?

10 287 Inlägg
27 mars 2006
Om du LH2.4 så har du OBD i sprutet.

/Göran

(Groucho Marx).

8 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
obd?

8 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
Jag hade tänk mig att någon skulle veta hur många volt som givaren skulle ha på dom olika kablarna och om man kan ohm mäta givaren eller något sådant.

10 287 Inlägg
27 mars 2006
OBD= On Board Diagnostics

Givaren är en induktiv givare (vissa kallar den för hall-givare men den är induktiv). Du kan inte mäta Volt men om man kollar i Vadis så står det hur många ohm den skall ha nominellt. Vill man mäta signalen får man haka på ett oscilloskop.

/Göran

(Groucho Marx).

8 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
Nu är jag nog jobbig men jag vet inte vad Vadis är. Är det någon som kolla upp det till mig och informera mig hur många ohm det ska vara?

153 Inlägg
5 december 2006
eller så felsöker du via den lilla dosan som sitter längst till höger på torpedväggen, finns en kabel du stoppar i en dosa å trycker på en knapp på dosan.. då blinkar en diod olika många gånger, räkna dom, sen behöver du "koderna" vet inte riktigt var du hittar dom, men där ser du felet med en gång. obs måste ha tändningen igång för att detta ska funka..

Tuned By Nenne !!

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 december 2006
du kan kolla om du har en vit markering  ungefär 1 dm från kontaktstycket på torpeden har du inte de så hade jag bytt den för har den inte gått så kommer den inom en viss framtid :p har du diagnos uttaget  i bilen så är de nr 2 du ska sticka ner den lilla sladden i (rätta mig om jag har fel) och sedan trycka på knappen i ungefär en sekund (med tändning på) då ska den blinka 3 gånger och med jämnt mellan rum mellan dom 3 blinkningarna typ 1-1-1 ...gör den inte de så har du något fel och bör då snacka med någon på volvo (eller auktoriserad verkstad) om felkoderna eller lägga dom här på forumet ..

Sök