940, b230fk. bilen börja gå ryckigt och visar annat vakum

ozzy ★★★★★
15 mars 2009 · 455 Inlägg

hej

var ute o körde lite med min 940 med b230fk ganska hård körning, bilen är chippad o uppställt ladd ca 0,9bar. (aldrig varit tendenser till att spika)

men sen efter ett tag så började bilen rycka när man körde lugnt på växlarna på låga varv, plus att varräknaren hade sitt egna liv o hoppade upp o ner i varv trots att motorn ej gick upp/ner mer i varv.
sen så blev vakumet enligt laddtrycksmätaren mycket högre, innan låg jag i vakum på ca -0,7. nu ligger den nästan nere på -1,0 bar.

vad kan ha hänt? toppackningen eller något med toppen?

mvh mackan

volvo_1987
15 mars 2009 · 1 675 Inlägg

du kör på 98 oktan?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
ozzy ★★★★★
15 mars 2009 · 455 Inlägg

volvo_1987 skrev:
du kör på 98 oktan?

'

ne har inte gjort det någon gång än, har inte märkt av någon tendens till spikning nu när den endån inte varit "trimmad" så mycke, självklart hade ja tänkt det senare men ej nu.

men kan 95 oktan gjort så topp packningen gått om de nu är den? även att den ej spikat?

volvo_1987
15 mars 2009 · 1 675 Inlägg

trimmad 940 turbo utan 98 oktan = kass motor. Direkt du börjar trimma en sådan motor måste du köra på 98 oktan. Dom farligast spikningarna är dom som inte märks. Är nog block pakningen samma på min motor.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
15 mars 2009 · 1 675 Inlägg

är bara dum snålt att köra en sån bil på 95, inge illa menat.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
ozzy ★★★★★
15 mars 2009 · 455 Inlägg

volvo_1987 skrev:
trimmad 940 turbo utan 98 oktan = kass motor. Direkt du börjar trimma en sådan motor måste du köra på 98 oktan. Dom farligast spikningarna är dom som inte märks. Är nog block pakningen samma på min motor.

okej, ja kan mycke möjligt vara så! för är vatten i oljan sad så blir byta packning o i framtiden köra 98 då

volvo_1987
15 mars 2009 · 1 675 Inlägg

Bara att bygga har det som sommar projekt på min 945 ltt sad Ja kör 98 då får ut lite mer effekt ur chipet då med wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Dagge88
15 mars 2009 · 629 Inlägg

Det där med att varvräknaren "vandrar iväg uppåt" har jag också erfarit kanske 3-4 ggr under min ägo av bilen, men innnan den var chippad så vandrade den upp kanske 2 ggr som jag kommer ihåg.
Vad detta beror på är nog ingenting som är relaterat med felet.
Köra på 98 är väll bättre allmänt vad jag förstått, både slitage på katten och bensinförbrukningen sjunker väll? så man tjänar igen dom 60 örena extra per liter man lägger ut.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
volvo_1987
15 mars 2009 · 1 675 Inlägg

sant min spar jag ca 2 dl milen nu när jag kör på 98 smile Beroende på kör sätt wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 mars 2009 · 5 650 Inlägg

volvo_1987 skrev:
sant min spar jag ca 2 dl milen nu när jag kör på 98 smile Beroende på kör sätt wink

du spar nog ännu mer soppa på och hålla turbo mätaren enbart på minus;)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
volvo_1987
15 mars 2009 · 1 675 Inlägg

MrEricsson skrev:

volvo_1987 skrev:
sant min spar jag ca 2 dl milen nu när jag kör på 98 smile Beroende på kör sätt wink

du spar nog ännu mer soppa på och hålla turbo mätaren enbart på minus;)

nej, då kan man ju cykla istället lol

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang