AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.
  • 0 Följare
  • 373 535 Visningar
  • Projektet avslutat 8 maj 2012
Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2009 · 26 151 Inlägg

MrEricsson Haha jo smile

YeahBitch Jajaa..jag har pyspunka..jag vet tongue

Robban_89 Jo..men jag kanske har någon ny spegel på gång i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Team-Adolfsson Gödseldräng
26 mars 2009 · 4 529 Inlägg

240 glt big_smile roliga bilar det smile
varför sålde du turbon ? yikes

Henka_ Slav
26 mars 2009 · 1 454 Inlägg

Jo de kändes lite stelt igår, men de e som de e. Vi ses garanterat igen smile de blev fö en till sväng ut på lillänge efter öl hehehe. hoppas du hittar något kul att uppdatera med snart. tänkte slåss lite med min idag med motivationen var inte på topp i dessa stormvindar.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
27 mars 2009 · 26 151 Inlägg

Henka_ Haha jo..blev lite kort i kanten där. Men som sagt..det blir nog fler gånger. I helgen blir det nog lite skruvande smile

Team-Adolfsson För sjuttioelfte gången *host*..tid/ork/kass ekonomi/ständgt strulande/för många bilar att hålla på med/andra intressen...och listan fortsätter tongue
Jag tycker personligen synd om min Glt för övrigt. Jag har kört och lånat ut och inte tänkt på att serva eller något sad Jag är en dum ägare..men det ska väl ordna upp sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
29 mars 2009 · 26 151 Inlägg

Update 2

090329

Jahapp då har man varit till föräldrarna och pysslat lite. Dagordningen såg ut som följande:

1. Montering av kamremskåpa
2. Byte av termostat
3. Få fast läppen framtill

Hade även planer på att få dit detaljerna till extraljusen (kabelsatsen och fästena vid regplåten)
men detta övergavs allt eftersom timmarna gick, och snön började falla från himlen.

Kamremskåpan var ett jäkla bökande att få dit. Mindes på ett ungefär hur jag fick lös den från bilen på skroten i och för sig, men att få dit den på egen motor - det var en annan historia. Är man så dum så man inte vill plocka lös remmarna, fläkten med hjul med mera så får man lida lite. Tror inte kåpan led så mycket egentligen. Lite skrubbsår.
Efter cirkus en tjugo minuter eller liknande...tada smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/607276_e7ed0a.jpg
[Taget 090329]*Kamremskåpan på plats. Lappen borttagen då den egentligen satt på en B230F..ser ju dessutom lite cleanare ut utan lapp, eller hur?*

Nästa sak på schemat var nu bytet av termostaten. Var nervös som sjutton av nån underlig anledning. Folk har sagt att det är tokenkelt att byta termostat...men som att jag lyssnar på sånt?
"Man ser den ju inte ens när man tittar på motorn.."
Men av med slangen där kylarvattnet mer eller mindre rann ur både motor och slang, där man någorlunda fångade upp det underifrån med en gammal balja, och sen lös med termostathuset. En skruv och två muttrar allt som allt..var det inte mer?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/607288_8cui38.jpg
[Taget 090329]*Gamla termostaten, fortfarande i sitt hus ovetandes om sitt öde..*

Bytet var gjort på mindre än en kvart tror jag. Rengjorde noga överallt innan man monterade den nya. Både i och utvändigt rengjorde jag termostathuset och sen runt på motorn för att vara säker på att det blir riktigt gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/607304_pbclo0.jpg
[Taget 090329]*Nya termostaten, med ny packning. Nice.*

Dit med huset och på med slangen. Sen var det dags att fylla på med nytt kylarvatten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/607305_6818lx.jpg
[Taget 090329]*Ny glykolblandning. Ser ut som saft..smakar nog inte riktigt som saft dock..*

Rätt sjukt egentligen hur gott det ser ut, glykol och vatten. Ja. Vatten vet man ju att det är gott men vete sjutton om glykol är det..fast..det finns väl alkisar som dricker det..? Äsch. Skitsamma..nu vandrar man iväg igen. Tillbaka till bilen..
Provstartade - efter viss nervositet som vanligt - och fyllde på eftersom. Funkade klockrent..och där höll jag på att skriva "såklart" men det vore väl att ta i tongue

Sist på schemat stod fastmonteringen av läppen som ständigt ville ramla av i tid och otid. En enkel skruv - som för övrigt var alldeles för liten för hålet i övrigt - funkade tydligen inte. Och så säger dom att storleken inte har betydelse..?
Hursomhelst. Dit med större doningar. Borrade upp med borrmaskin hålet en aningen större och sen dit med en ny passande bult med mutter, plus bricka innanför. Sen fick man även liv i en sprayburk med svartfärg så pass att man fick lite färg på den. Slutresultatet råkar dock inte synas på bilden...men den blev svart..jag lovar smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/607309_9j3eav.jpg
[Taget 090329]*Ny bult med mutter på insidan av skärmen för att hålla fast läppen. Sweet.*

Slut för denna gång.

Senast redigerat av AirOne (29 mars 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Henka_ Slav
30 mars 2009 · 1 454 Inlägg

härligt att du gör nån nytta, de kan inte jag skryta med sad lurade på om ja skulle ha varit ut och skruvat fast hatthyllan, bakljusen, regplåten och satt fast innertaket då det har vibrerat löst sad men ja tror ja tar de en annan dag tongue de finns ju andra som gör nytta.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
1 april 2009 · 26 151 Inlägg

Update 3

090401

Den 30:e var jag och Beemern till skroten och hittade lite delar till våra bilar. Jag fick bland annat tag i en innerskärm av plast då den ene till hälften är avsliten och endast hänger i en eller två muttrar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/609521_roanm6.jpg
[Taget 090330]*..vem sitter här i skuffen..?*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/609523_5qcmk4.jpg
[Taget 090330]*..jo "Beemern" såklart..efter mycket om och men fick han sin kofångare..*

Jag fick även tag i det jag egentligen eftersökte; en spänninsstabilisator. Vad fasen är nu detta undrar kanske nån? Jo det undrade tamefasen jag också, men det är en liten svart fyrkantig grej med tre ben som sitter bakom instrumentpanelen och...ja..får soppa och tempmätarna att..ja..visa rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/609530_xtv20v.jpg
[Taget 090330]*..där satt den lille jäkeln..spänningsstabilisatorn*

Dagen efter - läs igår - så blev det därefter montering. Ja. Efter att bilen var på besiktning i Strömsund. En besiktning som...inte riktigt gick som det skulle. En ombesiktning måste ske sad
Men det var som jag trodde. Halvljuset stod fortfarande för lågt - även fast jag hade ställt upp det en aningen - och så var länkarmsbussningarna åt skogen...och så var det en styrled som var slut.
Där får man för att man slöar till..
NÅJA.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/609536_47eo13.jpg
[Taget 090331]*..ur med instrumenthuset*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/609538_t8v5j6.jpg
[Taget 090331]*..lite "MacGyver"..en bit av ett tuggummi fick skruven att stanna kvar på skruvmejseln..*

Att få lös den lille rackaren var ju inga problem. Däremot att sätta dit den nya, då skruven inte ville dit. Det är därför en himla tur att man under barndomen kikat på MacGyver - och vipps var det löst..trodde man.
Tappade ner skruven ner i instrumentpanelen och sen var ju den forever lost sad Letade och letade. Flickvännen letade. Morsan var till och med ut och letade med ficklampa och all iver i världen men den var förlorad. En ny fick letas fram.
När den nya - efter någon timmes letande - väl var funnen och monterad, skulle det visa sig att mätarna åter funkade...ibland. Och så hade en lampa i stället slocknat i panelen. Jippie. Går bra det här..
Får kolla upp det där närmare lite senare smile

För att komma till dagens datum - där det för övrigt inte har hänt så mycket - blev det ändock köpt nya länkarmsbussningar. 318 spänn poff. Men det ska det väl vara värt, då besiktningsmannen sa att den ena bussningen hade "gått igenom totalt.."
Plus blev det undersökt i några andra trådar, men mer om det senare.

Tack för denna gång smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Addestrand
1 april 2009 · 413 Inlägg

Skönt att det rör sig framåt med projektet!....skruva skruva så ska du se att det kommer bli bra det här:DLycka till!
Mvh:Andreas

teamvolvoracing Trucker
1 april 2009 · 1 220 Inlägg

jasså du ha med dig larsa å letar grejer du få säga att han att ja vill åka 240 me han oxå! nu när beemern är här i stan så ska väl 240 va klar till ombes han ä ju en jävel å skruv tongue

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
2 april 2009 · 26 151 Inlägg

teamvolvoracing Jodå jag har nog mina kontakter så det ska nog lösa sig det här smile

addesaab Tackartackar smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
beemern .......
2 april 2009 · 2 655 Inlägg

haha fy faan vilket slit det var me den kofångaren tongue.

Liner
2 april 2009 · 583 Inlägg

hur gick besiktningen nu då? smile

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Mack Forum- och sitemoderator
3 april 2009 · 26 151 Inlägg

Liner Ja det gick väl åt skogen *suckar tungt* Sorry att jag inte hörde av mig men jag och Marika åkte ensamma. Blev nedslag på länkarmsbussningara - som för övrigt var tvärslut - plus en styrled som också var tvärslut. Så det blir byte av det förhoppningsvis på måndag eller tidigare..eller senare. Vi får se smile

beemern Haha jo det var ju det tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
9 april 2009 · 26 151 Inlägg

Update 4

090409

Vi börjar uppdatering med att backa tillbaka till den 6:e denna månad. Blev hembjuden till min vän Tony som skulle hjälpa mig med att byta bussningar i bakvagnen - som vår kära vän besiktningsmannen underkände med bravur - så att den åter skulle gå igenom utan problem.
Vädret var väl kanske inte det allra bästa, men Tony är inte en sådan som ger upp. Aldrig i livet..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/616543_yhqtcj.jpg
[Taget 090406]*Tony är igång med första bussningbytet.*

Regnet strilade från den tristgråa himlen, och det hjälpte inte direkt att han var tvungen att hålla på i leran. Domkraften sjönk ner och verktygen blev doppade i det bruna vattnet...usch.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/616544_oybvrp.jpg
[Taget 090406]*..lite halvskitigt på vägen dit förresten..*

Det roliga med att hälsa på hos min vän - förutom att man får världens hjälp - är att han liksom tidigare sagt, har skattgömmor på gården. Man kan vandra omkring och hitta allt möjligt. Ibland får man klättra och delvis krypa för att hitta godsakerna, men alltid är det nåt man träffar på som man får ett lyckorus av..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/616548_jucgh4.jpg
[Taget 090406]*"Gascontrol"...kan behövas..*

Hittade bland annat denna extramätare - Vdo med Volvostämpel - som visar hur bränslesnålt man kör. Jag som är lite av en "extramätaretönt" var bara tvungen att ha den smile Annars i övrigt hittade jag två felfria framskärmar, så nu kanske det blir någon ordning på bilen buckel samt lackmässigt.

I bussningsbytesväg så kan man väl säga att det gick åt pipsvängen. Dåligt med verktyg, väder och vind som kröp en innanför skinnet. Våtan tycktes komma från alla håll. Det var inte mänsligt. Så vi avbröt.

Vidare med den 8:e så var det åter dags att skruva. Denna gång dock förberedd. Mer verktyg och dessutom en gasolbrännare i högsta hugg. Och i ett lånat garage, hemma hos mina föräldrar. Betonggolv funkar bättre än ute i lervällingen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/616568_582y34.jpg
[Taget 090408]*..bussningsbyte..igen*

Denna gång gick det dock bättre. Den ena bussningen - den jag fick nedslag på - lossnade praktiskt taget av sig själv. Efter bytet hördes inte ett kluckande från bakvagnen, och den kändes mycket stabilare. Men den andra bussningen - som egentligen bara var en "bra att veta-punkt", ville kämpa vidare. Vi eldade så vi trodde bilfan skulle explodera. Vi slog och bankade med slägga och huggmejsel. Sågblad gick av och när vi körde med dom tunga vapnen - ja vi körde på med vinkelslip - så gav kapskivan upp. Skiten ville helt enkelt inte lossna!

Tiden gick och vi blev tvungna att avbryta. Skiten satt kvar och så får den göra tills nästa försök, förmodligen på söndag. Lustigt nog är den fortfarande - trots vår behandling - i bättre skick än den gamla bussningen som vi bytte ut på andra sidan tongue

Måste avslutningsvis ha tag i en styrled också. Plånboken skriker..och det gör jag också. Men är man tvungen så är man tvungen. Bilen ska igenom besiktningen.
Så är det bara..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
10 april 2009 · 1 659 Inlägg

Usch för att stå där tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 april 2009 · 2 252 Inlägg

De du böt i mätarhuset var helt enkelt en liten transistor wink haha smile kämpa på kämpa på tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Brago
10 april 2009 · 1 574 Inlägg

Ser bra ut! smile du kan ju alltid hälsa på i kaxås så kan du få låna lyften lite! smile

Lycka till smile

BMW 530D (2006)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
Mack Forum- och sitemoderator
11 april 2009 · 26 151 Inlägg

VovlokaXxen Åh man tackar..vem är du då..vilket vi båda undrar? Särskilt flickvännen som är från Offerdal tongue

The_Mechanic Haha jaha..jao bättre blev det i alla fall..men jag måste nog kolla upp den i alla fall för det funkar ändå inte.

Robban_89 En aning äckligt ja. Men Tony ger sig inte förrän jag själv säger att "nu är det nog" tongue Vänner som ställer upp är guld värt må jag tillägga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
HoKkee
11 april 2009 · 845 Inlägg

ser juh kanon ut lars ^^ haha nu när du får vara själv på gårn kanske de går lite lättare att poa på med bilen så man får sitt utrymme tongue

PS fyfan vad larses räjser lät^^ eller hur? ds

Mack Forum- och sitemoderator
11 april 2009 · 26 151 Inlägg

HoKkee skrev:
ser juh kanon ut lars ^^ haha nu när du får vara själv på gårn kanske de går lite lättare att poa på med bilen så man får sitt utrymme tongue

PS fyfan vad larses räjser lät^^ eller hur? ds

Ja men fasen vad den lät. Rörde ju om i tarmarna när han startade..fy fasen tongue
Mjo nu är det redigt med utrymme hos föräldrarna..ända tills nån annan drar dit nån biljävel tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang