Polo stendog på motorvägen...

la_palma Labborant
16 mars 2009 · 307 Inlägg

Hej har en polo -01 automat som pendlar bil, idag när jag skulle till mitt jobb bara sten dog bilen, hade kört ca: 15 mil i 120kmh som vanligt ingen vidare hård körning, sen börja oljelampan lysa och bilen är död, vet inte om oljelampan började lysa innan bilen dog eller om den började lysa för att bilen dog, svårt att känna att den dör då det är automat och den kopplar ur direkt och "svävar" hur som helst va det en filigt och jag va tvunga att se om den gick igång igen, det gjorde den och den gick som vanligt direkt, inget hackande och den va inet orklös, den gick precis som vanligt ca: 1kilometer sen ser jag oljelampan och batteri lampan m.m igen och då är bilen redan död, denna gången kan jag stanna längs vägen och går och kollar oljan direkt, det är fullt och det verkar inte läckt nånstans och det verkar inte som den rykt nåt då jag kollar bakom direkt, men nu startar den inte alls, inga missljud eller dylikt men den tänder inte ens till.

Om en ventil eller toppen rasat, borde inte detta märkas genom missljud och borde den inte tända till och gå jävligt dåligt eller nåt?

Att tillägga är att det fattas en del frontdetaljer och det regnade mycket så en tanke va fukt i nån box men hittade ingen som verkade utsatt...

Jag är lost  ideer tack!!

n_andersson
16 mars 2009 · 689 Inlägg

har du gnista? min polo bara stendog i vintras och då va de tändspolen som hade bränt

henke_99 Offroad Racing
16 mars 2009 · 3 122 Inlägg

Oljelampan gör som den gör just för att som du säger, motorn stannar utan att det märks direkt på en aut så bekymradig inte över den.

Men kolla upp om du har gnista och om det kommer fram soppa till att börja med.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
la_palma Labborant
19 mars 2009 · 307 Inlägg

Det var bränslepumps relät som va kasst...

Får inte tag på ett förens på måndag och pendalar mellan 2 lägenheter, skulle behöva komma hem tilld en andra i helgen, vet någon om relä från äldre polo eller från golf eller nåt passar??

lampann
19 mars 2009 · 42 Inlägg

Vad har du för motor i den? 1,4 16v? Mvh

la_palma Labborant
19 mars 2009 · 307 Inlägg

det är en 1,4 hur många ventiler det är vet jag faktiskt inte...finns det både 8 och 16?


Står bara VW POLO 1,4/60

samt 44 kw

Senast redigerat av la_palma (19 mars 2009)

lampann
20 mars 2009 · 42 Inlägg

Då är det 8v! Tänkte direkt på frusen vevhusventilation när du skrev lysande oljelampa men det är ju bara på 16v det händer! Och tappar den oljetrycket har du en sumer som börjar pipa! Såg nu att du hittat felet! Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang