Golf III vr6, Växelspaken "Fastna i 3an"

Chrilleee
17 mars 2009 · 53 Inlägg

ere nån som vet vad detta kan bero på? var igår när jag var ute å körde, så skulle jag ha ur 3an, trampa jue ner kopplingen å skulle dra ner den te tvåan men icke det blev precis som om jag inte trampat ner kopplingen det där ljudet när de låter som nåt äter i växellådan eller går emot, slipas aa ni vet den där skiten. fick ligga kvar i 3an å starta i 3an å allt, lagom jobbigt, men väl hemma när jag stannat å så kunde jag dra ur den ur 3an, de var jue trögt som fan men lyckades. men samma visa sen igen när jag skulle iväg, fast i 2an denna ggn så ännu en ggn fick jag använda musklerna å dra ur den ur växel. å nu typ vet jag inte riktigt hur de är, vågar inte köra med den men känns som den e trög i 2an å 4an, men vanlig i 1,3,5an. Någon som vet nåt om detta problemet?

MeloveGolf Vw trimmare
17 mars 2009 · 2 995 Inlägg

spakställ (vet inte om första årsmodellen hade det du anger heller inte årsmodell) alternativt spakvajrarna kan spöka, annars kan problem ligga i lådan (synkringarna) och i sånt fall är det inte lönt att repare utan bara köpa "ny"  låda och byta...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Chrilleee
17 mars 2009 · 53 Inlägg

Okey, min är en 93a... glömde jue å skriva de, sen detta e inget jag varken kan eller vill ge mig in på, men om du skulle göra en vild gissning om kostnad hos bilverkstad. vad skulle du tippa för å laga de?

MeloveGolf Vw trimmare
17 mars 2009 · 2 995 Inlägg

Chrilleee skrev:
Okey, min är en 93a... glömde jue å skriva de, sen detta e inget jag varken kan eller vill ge mig in på, men om du skulle göra en vild gissning om kostnad hos bilverkstad. vad skulle du tippa för å laga de?

om det är lådan är det inte farligt dyrt en låda är billig på skroten och bytet (speciellt på en verkstad) är busenkelt 3-4000 + lådan kanske....svårt med priser då det varierar kraftigt..lådor kan du hitta på www.laga.se

och dom kommer inte renovera lådan den är för billig för att göra reperationen kostnadsvärd...

vet inte hur det ser ut på 92-93 kolla ner vid växellådan och se om du har 2st vajrar täckta med värme "alu" som går till lådan i sånt fall skulle jag byta lådan då vajrar sällan är problemet..

EDIT:

Priserna på lådorna varier också kraftigt dom ligger mellan 1000-6000kr

Senast redigerat av MeloveGolf (17 mars 2009)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Chrilleee
17 mars 2009 · 53 Inlägg

Okey okey, jag kan jue inget alls så får se hur jag gör. tog en sväng bort te statoil nyss med den å alla växlar e som vanligt igen, förutom 2an som e ganska trög men den går å få i å ur, den e bara lite trögare. jävla skumt...

MeloveGolf Vw trimmare
17 mars 2009 · 2 995 Inlägg

Chrilleee skrev:
Okey okey, jag kan jue inget alls så får se hur jag gör. tog en sväng bort te statoil nyss med den å alla växlar e som vanligt igen, förutom 2an som e ganska trög men den går å få i å ur, den e bara lite trögare. jävla skumt...

du kan ju prova byta växellåds olja det skulle kanske hjälpa lite eftersom problemet "kommer och går"

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Chrilleee
17 mars 2009 · 53 Inlägg

Yes tänkte de, men sen i och me att de blev precis som jag inte trampa ner kopplingen fast än jag gjorde de, kan de ha med lamellerna å göra kanske?

MeloveGolf Vw trimmare
18 mars 2009 · 2 995 Inlägg

Chrilleee skrev:
Yes tänkte de, men sen i och me att de blev precis som jag inte trampa ner kopplingen fast än jag gjorde de, kan de ha med lamellerna å göra kanske?

hur känns den i kopplingen då? man brukar ju känna ifall det är nått skumt där...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Chrilleee
19 mars 2009 · 53 Inlägg

Hm nee den slirar jue lite, men nu har jag vart ute å kört lite typ. å jaa vafan ska man säga, typ fick ju ur den där den fastna å då va den trög å få i 2an respektive 4an. men nu har den fastnat i 3an igen hmm å lyckade ännu en ggn dra ut den ur 3an, men nu vill den inte flytta sig i nåt spår alls förutom 3ans, den e lixom inte fast i 3an kan lägga den i friläge, men bara 3ans spår den vill gå in i. jag vette fan va de kan vara för problem, men de e jue förbannat jävla störande om man säger så tongue å så tänkte jag sälja biljävlen inom en snar framtid men de blir jue svårt nu yikes

Batta
20 mars 2009 · 1 353 Inlägg

Hur långt har den gått?


Tror att det kan fixas med ett oljebyte i växellådan som någon sa.

för här i europa säger dom att man inte ska behöva byta olja i växellåda / bakaxel, men det behöver man!
när växellådsoljan varit där i 15 år / 20 000 mil så tror jag inte den har så jättemycket smörjande effekt kvar alls..

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang