Audi A4 97a, 1.8i hög temp..hjälp!

Posix
17 mars 2009 · 34 Inlägg

Hej!
För en vecka sedan bytte en mekaniker kamremm åt mig. Innan han bytte alla remmar så var bilens temperatur mellan 70 och 85 grader, så jag skulle byta min termostat. Efter han bytte remmar körde jag 5km och min temp gick up till 115grader :S . Jag åker till samma mekaniker han byter min termostat idag, vatten och glykol var bra. Jag åker 5km och temp höjs till 115grader igen!! :S Jag får inga varningar. När jag stannar o väntar 10min och startar bilen då är temp på 90grader men lika fort så höjs den.   
miltal 20500
Hjälp!?  Någon som haft samma problem ? Kan det vara vattenpump för jag bytte inte den ? eller termostatgivare? packningar? :S
Tack

Audi A4 (1997)
engolf
18 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Har du luftat systemet?
Går bilen lika bra som tidigare?

Antingen är det nånting med vattenpumpen, luft i systemet, eller kamremmen som sitter fel.
En gubbe på en mindre verkstad monterade en gång kamremmen fel på min diesel Golf, och den blev överhettad fort.

Posix
18 mars 2009 · 34 Inlägg

Har ej luftat systemet, biler går som den ska men den blir bara överhettad riktigt fort:S.
Tack så mycket för svaret, ska kolla up de sakerna.

Audi A4 (1997)
Posix
27 mars 2009 · 34 Inlägg

Posix skrev:
Hej!
För en vecka sedan bytte en mekaniker kamremm åt mig. Innan han bytte alla remmar så var bilens temperatur mellan 70 och 85 grader, så jag skulle byta min termostat. Efter han bytte remmar körde jag 5km och min temp gick up till 115grader :S . Jag åker till samma mekaniker han byter min termostat idag, vatten och glykol var bra. Jag åker 5km och temp höjs till 115grader igen!! :S Jag får inga varningar. När jag stannar o väntar 10min och startar bilen då är temp på 90grader men lika fort så höjs den.   
miltal 20500
Hjälp!?  Någon som haft samma problem ? Kan det vara vattenpump för jag bytte inte den ? eller termostatgivare? packningar? :S
Tack

Hmmm jag är så trött på ååådin så  jag har lust o skrota den....hjälp mej snälla någon ??    a4 b5 97a
Jag bytte termostat men bilen överhettades fort...jag tog bort den och körde utan termostat den överhettades, den andra fläkten sattes inte på när temp va på 90G..så ja köpte kylar fläkt givare och den överhettas igen riktigt fort under körning med 50km/h efter 5km...
Det finns gott om glykol och vatten...
Vad kan det vara ? Mekaniker säger att det inte är pumpen :S vad kan det vara ? någon expert på a4 b5? smile
Är det vattenpumpen för jag bytte alla remmar men inte pumpen ? Eller finns det 2st givare ?? eller är det nånting helt annat??

Audi A4 (1997)
Mickius
27 mars 2009 · 4 670 Inlägg

Har ni luftat ur systemet?

Senast redigerat av mickius (27 mars 2009)

Konka Nattarbetare
27 mars 2009 · 173 Inlägg

man ska väl alltid byta vattenpump när man byter kamrem!? så slipper man ju plocka ner allt igen

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Posix
27 mars 2009 · 34 Inlägg

mickius skrev:
Har ni luftat ur systemet?

japp det har han gjort

Audi A4 (1997)
Posix
27 mars 2009 · 34 Inlägg

Konka skrev:
man ska väl alltid byta vattenpump när man byter kamrem!? så slipper man ju plocka ner allt igen

Ja det trodde jag med! Och jag skulle köpa den med remmen, men jag drog där jag köpte remmar (bör ej säga vart) och de sa att vattenpump behöver inte bytas när man byter kamrem.. de sa att man kan byta den efteråt om den nu är sönder.... så jag lyssnade på de och köpte bara remmar....:S

Audi A4 (1997)
Konka Nattarbetare
27 mars 2009 · 173 Inlägg

Posix skrev:

Konka skrev:
man ska väl alltid byta vattenpump när man byter kamrem!? så slipper man ju plocka ner allt igen

Ja det trodde jag med! Och jag skulle köpa den med remmen, men jag drog där jag köpte remmar (bör ej säga vart) och de sa att vattenpump behöver inte bytas när man byter kamrem.. de sa att man kan byta den efteråt om den nu är sönder.... så jag lyssnade på de och köpte bara remmar....:S

på dom 4 audisar jag haft så har vattenpumpen gått på kamremen och skär pumpen så bränner väl remmen av.

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Posix
27 mars 2009 · 34 Inlägg

Konka skrev:

Posix skrev:

Konka skrev:
man ska väl alltid byta vattenpump när man byter kamrem!? så slipper man ju plocka ner allt igen

Ja det trodde jag med! Och jag skulle köpa den med remmen, men jag drog där jag köpte remmar (bör ej säga vart) och de sa att vattenpump behöver inte bytas när man byter kamrem.. de sa att man kan byta den efteråt om den nu är sönder.... så jag lyssnade på de och köpte bara remmar....:S

på dom 4 audisar jag haft så har vattenpumpen gått på kamremen och skär pumpen så bränner väl remmen av.

Okej, tack för svaret. Då köper jag vattenpumpen och byter den.

Audi A4 (1997)
Pilsk
27 mars 2009 · 460 Inlägg

till att börja med så går inte hans vattenpump över kamremen så den behöver inte bytas samtidigt. är ni säker på att ni har fått ur luften ur systemet? Dom är lite speciell att lufta. blir nedre slangen varm på kylaren.?

Posix
27 mars 2009 · 34 Inlägg

Pilsk skrev:
till att börja med så går inte hans vattenpump över kamremen så den behöver inte bytas samtidigt. är ni säker på att ni har fått ur luften ur systemet? Dom är lite speciell att lufta. blir nedre slangen varm på kylaren.?

Okej...det var det jag hörde från 2 mekaniker att remmen och pumpen behöver inte bytas samtidigt.

Nedre slangen är lite varm faktiskt. Den är inte helt kall. Den övre tjocka slangen är jätte varm och den andra övre slangen som är smalare och går neråt är också lite varm, inte så mycket.

Senast redigerat av Posix (28 mars 2009)

Audi A4 (1997)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
28 mars 2009 · 857 Inlägg

På motorer där pumpen drivs av kamremmen så byts den samtidigt som remmen och dom motorer där pumpen sitter på sidan och drivs av multiremmen så kan man göra vilket som..

Pilsk
28 mars 2009 · 460 Inlägg

Posix skrev:

Pilsk skrev:
till att börja med så går inte hans vattenpump över kamremen så den behöver inte bytas samtidigt. är ni säker på att ni har fått ur luften ur systemet? Dom är lite speciell att lufta. blir nedre slangen varm på kylaren.?

Okej...det var det jag hörde från 2 mekaniker att remmen och pumpen behöver inte bytas samtidigt.

Nedre slangen är lite varm faktiskt. Den är inte helt kall. Den övre tjocka slangen är jätte varm och den andra övre slangen som är smalare och går neråt är också lite varm, inte så mycket.

har ni vänt termostaten rätt väg? har ni fått ur luften ur systemet. hur gjorde ni när ni luftade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang