3193
Sök

Ford mondeo 97: Glapp i ratten/styrningen

59 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Har en mondeo 97. Problemet är att ratten går att vicka nån millimeter eller två innan den börjar styra däcken. Problemet är givetvis mer märkbart i högre hastigheter då mindre rattutslag märks mer. Dock känner jag oavsett hastighet att glappet finns där. Är inte helt säker men det känns som om det även glappar när bilen är avstängd så jag antar att det inte är servot som är knasigt.

Vad tror ni? Är det lättfixat?

Skulle vara skönt att fixat eftersom det är svårt att hålla bilen spikrak på motorvägen.

Till saken hör att ratten sitter ett kuggsteg fel åt vänster, så det verkar som någon tidigare ägare lossat ratten.

Säg till om jag måste kompletterar med något.

//Jake

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

272 Inlägg
18 mars 2009
Du får det fenomenet när bakre bärarmsbussningarna har gett upp (vanligt på mondeo), om det dessutom bara är den ena som gett upp kan ratten dra sig snett.

Idiotiskt att byta då Ford vänt skruvarna åt fel håll, på höger sida sitter servorör som oftast är väldigt rostiga ivägen för den bakre skruven, för den främre sitter motorn ivägen !!

Åker helst på is =)

582 Inlägg
18 mars 2009
Det ska nog bara vara o dra åt ratten rätt!! sexkants kona som ratten sitter på kan vara knepigt o få till om man är lite klen... lossa ratten o kolla så allt sitter rätt sen skruvar du dit den ordentligt!

Har bakre bärarmsbussningarna gett upp så "kör du i diket" vid hård inbromsning, alltså framvagnen drar iväg åt det håll bussningen är sämst, men vid körning på rak väg brukar det inte kännas på det viset.

För det andra så är det en baggis o byta bärarmar på en mondeo om man använder huvet wink (lossa motor hjälpramen lite grann)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

59 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Tack för svaren!

Troligast är nog ändå att felet sitter redan vid ratten. Det är så lätt att vricka på den att det känns som att inte ens nån "rattstång" eller vad det nu heter följer med.

Dessutom sitter ju ratten snett, så det kan ju vara nån gör-det-självare som missat att fråga experterna här innan han hållit på.

//Jake

OBS! Jag är väl medveten om att jag ska koppla ur batteriet och vänta 15 minuter innan jag demonterar ratten, för att kondensatorn till airbagen ska ha hunnit ladda ur.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

Sök