Den satte jag vid 1/3 infjädring på dämparn! Det kan bli på gränsen det där med utfjädringen som du säger, jag är ju nybörjare på allt vad hjulgeometri heter så det kan bli lite "gör om, gör rätt" med den biten! Men just utfjädringen är lätt att öka om den är för liten! Det är ju bara länkarmsinfästningarna som stoppar länkarem från att gå ner mer! Finns det nåt grundexempel för hur mycket utfjädring man ska ha? Är det bara att göra så att vid rätt utfjädring är när dämparen är max utfjädrad?
MVH/Jon
Jag är bara intresserad av att höra, det finns så många teorier innom fjädringsteori så det ksa jag int ge mig in på Själv har jag 2/3 till 1/2 ut (1/3 till 1/2 in) beroende på höjd men då har jag en hel del slaglängd också, 170mm bak och 160mm fram.
Jag reflekterar dock över en sak du skriver, har du ett mekaniskt drop-stop i länkarmarna mot länkarmsinfästningarna? det bör du nog undvika.
Jag är bara intresserad av att höra, det finns så många teorier innom fjädringsteori så det ksa jag int ge mig in på Själv har jag 2/3 till 1/2 ut (1/3 till 1/2 in) beroende på höjd men då har jag en hel del slaglängd också, 170mm bak och 160mm fram.
Jag reflekterar dock över en sak du skriver, har du ett mekaniskt drop-stop i länkarmarna mot länkarmsinfästningarna? det bör du nog undvika.
När jag var i startgroparna med bakvagnen så satt jag i timtals o läste på nätet på diverse raceforum med dittan o dattan, kan säga att det snurrade endel i skallen, många säger olika så det är jäkligt svårt o sålla ut vad som är rätt o fel när man inte kan nånting själv! Hur som helst så är det ju inte värre än att bygga om litegrann efteråt! Det är ju trots allt byggandet som är roligast!
Jag tog itu med det där idag, kapade ur infästningarna för länkarmarna så nu ska utfjädringen bli lite mer än tidigare! Tack för att du påpekade det, hade inte en tanke på det men nu när får höra det o tänka igenom det så låter det ju inte sunt för alla infästningar o ta smällen vid total utfjädring!
Sjukt vad du jobbar på, fattar inte att du hinner med allt! Ska bli jäkligt kul och se slut resultatet Gillar ditt bygge starkt:D fortsätt i samma tempo då kommer detta gå med stormsteg!
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
17 december 2009
JonR skrev:
MattiasH skrev:
När jag var i startgroparna med bakvagnen så satt jag i timtals o läste på nätet på diverse raceforum med dittan o dattan, kan säga att det snurrade endel i skallen, många säger olika så det är jäkligt svårt o sålla ut vad som är rätt o fel när man inte kan nånting själv! Hur som helst så är det ju inte värre än att bygga om litegrann efteråt! Det är ju trots allt byggandet som är roligast!
Jag tog itu med det där idag, kapade ur infästningarna för länkarmarna så nu ska utfjädringen bli lite mer än tidigare! Tack för att du påpekade det, hade inte en tanke på det men nu när får höra det o tänka igenom det så låter det ju inte sunt för alla infästningar o ta smällen vid total utfjädring!
MVH/Jon
det är väl fjäderbenet (stötdämparen) som ska ta & stoppa utfjädringen, tror aldrig jag sett nåt genomslagsgummi på bärarmarna på fjäderbensupphängnigar? lite osäker... *rätta mig om jag har fel*
Sjukt vad du jobbar på, fattar inte att du hinner med allt! Ska bli jäkligt kul och se slut resultatet Gillar ditt bygge starkt:D fortsätt i samma tempo då kommer detta gå med stormsteg!
Ja det blir några timmar i garaget varje dag! Måste ju bara ha den färdig till våren så man får ut o gasa lite! Kul att det gillas! Kommer bli fler uppdateringar nu i veckan också!
fox_88 skrev:
ser riktigt bra ut lycka till i fortsättningen
Tack ska du ha!
farbrorbozze skrev:
det är väl fjäderbenet (stötdämparen) som ska ta & stoppa utfjädringen, tror aldrig jag sett nåt genomslagsgummi på bärarmarna på fjäderbensupphängnigar? lite osäker... *rätta mig om jag har fel*
Ja det stämmer! Vart en liten tankevurpa av mig där! Men det är tillfixat nu!
gillar ditt bygge. var köper du bustningar och spindelleder till A armarna? ska bygga en med mittmonterad evo eller saab motor. har du några tips på hur man ska bygga så välkomnas det.
gillar ditt bygge. var köper du bustningar och spindelleder till A armarna? ska bygga en med mittmonterad evo eller saab motor. har du några tips på hur man ska bygga så välkomnas det.
Alla bussningar o spindelleder kommer från bilar, tex dom inre kommer från volvo och dom yttre är från vw. Styrstaget är ju uniballs som jag köpt på sellholm! Bara o kika igenom tråden så finns det lite tips där! Dock kommer det bli mycket jobb o få plats med en stor bilmotor i baken, för att inte tala om den extra vikten! Enklast är nog o bygga en rörram med avlyftbar kaross! Det ångrar jag att jag inte gjorde från början, mer jobb men också mer seriöst, får bli så för mig nästa gång!
First i must say, i am pretty impressed ! U done great work, keep it going that way ! If u looking for mine of informations and tips and parts, all about 126p, register here : www.rezerwa126p.pl - We speak english ( my english is weak ) and i hope it can be usefull and helpfull as well ;d
First i must say, i am pretty impressed ! U done great work, keep it going that way ! If u looking for mine of informations and tips and parts, all about 126p, register here : www.rezerwa126p.pl - We speak english ( my english is weak ) and i hope it can be usefull and helpfull as well ;d
Best Regards !
Hi! And thanks for the nice words! I registered on that forum, so i hope i can get som help there! My english is not so god either but i hope i can do my self understandable!
Ännu en dag i garaget avklarad! Har inte gjort sånt som är så kul o ta kort på men mycket har det blivit gjort iaf! Har rätat till o justerat småsaker som man inte hunnit med tidigare, fått dit lite stag till trianguleringen också! Satt dit sista täckplåten(måste ju bli snyggt också! )
Titta vilken skojig leksak man köpt! God Jul till mig själv!