Cheva van -88 350 går nervöst och oroligt

p0usar
22 mars 2009 · 9 Inlägg

Har en cheva van en -88 med 350 motor som går väldigt nervöst och oroligt. Den har blivit lite smått segstartad inte så farligt men man får gnugga ett tag då den är kall. problemet är med den att den inte går nå bra när man trycker ner gasen den går inte upp i varv kanske max 2-3 tusen varv sen börjar den bara blödra och låter som att den misständer litregrann. om man trycker sakt på gasen får man upp den i högre varv än om man stampar ner gasen direkt men den går endå itne på fulla varv. den är väldigt svag också och luktar konstigt om avgaserna, kan det vara nå med databoxen? Aja någon som kan dethär kan gärna tipsa mig tack!

Steppsides med feta sidepipes...
alain www.bimmerpower.org
22 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Hej pOsar! välkommen på Garaget.
Jag tror inte att det är från databox
Byte till att börja med: födelalocket, rotor, stifft, tändkablar, bensin filter. jag tror att därefter kommer den att gå bättre. En 350 motor är mycket lätt att jobba med, om den inte går bättre, vrid lite hela förgasare och hör om den går bättre.
Det gjorde jag på en av mina (föredetta polis cheva-van) och därefter gick den klockren.

Senast redigerat av alain (22 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
p0usar
22 mars 2009 · 9 Inlägg

Okej tack så mkt!, men va menar du med att vrida förgasaren?

Steppsides med feta sidepipes...
alain www.bimmerpower.org
22 mars 2009 · 3 995 Inlägg

När du tar ut lyftfilter, precis under du har en cylinder ca 15 cm i diameter, där in kommer bensin,
under den har du liten bulte som håller fast förgasare, släpp den lite så att du kan vrida hela förgasare 1 millimeter i taget.
Gör inte det förrän du har bytt allting, det är bara en extra åtjärd eller om du är lite novis med det, efter allt bytt, du kör till en verkstad som kan kolla tändningen.
det är alltid bra att veta att tändningen är som det ska, om den är inte, han kan dåligt och dra mycket bensin.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
mrbuggy Entreprenör
22 mars 2009 · 1 784 Inlägg

p0usar skrev:
Har en cheva van en -88 med 350 motor som går väldigt nervöst och oroligt. Den har blivit lite smått segstartad inte så farligt men man får gnugga ett tag då den är kall. problemet är med den att den inte går nå bra när man trycker ner gasen den går inte upp i varv kanske max 2-3 tusen varv sen börjar den bara blödra och låter som att den misständer litregrann. om man trycker sakt på gasen får man upp den i högre varv än om man stampar ner gasen direkt men den går endå itne på fulla varv. den är väldigt svag också och luktar konstigt om avgaserna, kan det vara nå med databoxen? Aja någon som kan dethär kan gärna tipsa mig tack!

Du har väl TBI insprut på den va....?
https://www1.garaget.org/annonser/img/13/152903-104527.jpg

Senast redigerat av mrbuggy (22 mars 2009)

p0usar
22 mars 2009 · 9 Inlägg

Ja det har jag? vad tänkte du då?

Steppsides med feta sidepipes...
mrbuggy Entreprenör
22 mars 2009 · 1 784 Inlägg

p0usar skrev:
Ja det har jag? vad tänkte du då?

Om ja inte minns fel så sitter de en enkel lambda i högra avgaset om ja inte förväxlar sidorna...Nen som sagt förr...byt tänddelarna först.fördelarlock...rotor...stift...oftast får stiften gå ganska länge innan nån orkar lyfta kåpan och byta dom..

Chevrolet_racing Fullständigt galen
23 mars 2009 · 319 Inlägg

TBI enheten kan knasa om den läcker lite, kommer inte ihåg var ifrån den brukar läcka sad men som tidigare personer har sagt kolla först tändnings delarna först

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Moparboy440
23 mars 2009 · 4 682 Inlägg

-läs ut felkoder.
-prova  med att spruta startgas å se om den går bättre, om så e fallet så  har du ett läckage nånstans.
(+ sakerna som de föregående talarna har sagt förstås).
jag skulle gissa på att packningen under TBI enheten läcker.

p0usar
23 mars 2009 · 9 Inlägg

Okek jag har tänkt byta ut det till helgen, men jag märker nu idag att den går bättre om det är kallar ute (torrare) luft men som sakt den gick inte bra men jag märkte av att den gick bättre iaf???

Steppsides med feta sidepipes...
mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

p0usar skrev:
Okek jag har tänkt byta ut det till helgen, men jag märker nu idag att den går bättre om det är kallar ute (torrare) luft men som sakt den gick inte bra men jag märkte av att den gick bättre iaf???

Har du bytt tändningsdelarna nu då...!!

p0usar
23 mars 2009 · 9 Inlägg

Njae bor ute på landet och jobbar om dagarna ska beställa hem nya grejjer du vet! jag tänkte en sak till kan något läkage i grenrör göra något åt saken den läcker avgaser jag tänkte om lamdavärdena påverkades eller något sånt den har börja läka mer och gå mer sämre???

Steppsides med feta sidepipes...
mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

p0usar skrev:
Njae bor ute på landet och jobbar om dagarna ska beställa hem nya grejjer du vet! jag tänkte en sak till kan något läkage i grenrör göra något åt saken den läcker avgaser jag tänkte om lamdavärdena påverkades eller något sånt den har börja läka mer och gå mer sämre???

Om den läcker i samma rör som den sitter så blir de helt fel värden...Det är vanligt att grenrören  (spricker) T.o.m..ja har haft några stycken å på två av dom har grenrören spruckit...å då blir de fel...Om de inte är där felet är kan ja sätta en tunna skit på att fördelarlocket ser bedrövligt ut...! :-)

p0usar
23 mars 2009 · 9 Inlägg

Hehe ja fördelarlocket va fullt av ärga jag skrapa rent det med en kniv men hjläpte inte så får nog köpa nya tänddelar!

Steppsides med feta sidepipes...
mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

p0usar skrev:
Hehe ja fördelarlocket va fullt av ärga jag skrapa rent det med en kniv men hjläpte inte så får nog köpa nya tänddelar!

Skulle nog tro de ja... :-)

p0usar
23 mars 2009 · 9 Inlägg

Va säger ni vaffan är det för storlek på stiften så jag kan kirra en tändstiftsnyckel?

Steppsides med feta sidepipes...
mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

p0usar skrev:
Va säger ni vaffan är det för storlek på stiften så jag kan kirra en tändstiftsnyckel?

Långhylsa NR. 16...Å förmodligen är det skapligt stort avstånd på dom också... ;-)

Senast redigerat av mrbuggy (23 mars 2009)

p0usar
23 mars 2009 · 9 Inlägg

Okej, kunde idag läsa av felkod 44 vilket betyder mager avgaser??? Spjällhuspackning kanske eller soppafilter?

Steppsides med feta sidepipes...
Moparboy440
24 mars 2009 · 4 682 Inlägg

p0usar skrev:
Okej, kunde idag läsa av felkod 44 vilket betyder mager avgaser??? Spjällhuspackning kanske eller soppafilter?

låter som du skulle ha en spricka i grenröret där lambdasonden sitter, precis som mrbuggy sa.
har du sökt efter läckor ännu?

hellrejjser Bingolotto elller !
26 mars 2009 · 79 Inlägg

Går den bra nån gång om den blivit varm ??
Även fast du inte har felkod på CTS, så kan coolant temp sensorn vara felaktig...  Den kan ligga konstant och tro att motorn är varm, fast den är kall...

Ta loss batteriet i nån minut så styrboxen nollställer sig.. Starta igen och kolla felkoder...
Felkod 44 sätts väl först när bilen gått in i closed loop, då den blivit varm... Lurar då CTS styrboxen att tro att motorn är varm, så borde man få felkod för tidigt... Eller nåt...

Eller som övriga sagt, läckage innan lambdasensorn gör att den får heltokiga värden.. Men då borde den läsa för mycket luft i blandningsförhållandet och feta på sopppan istället... hmm...

Ähh, jag vet inte...
men felsökning är kul.... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang