Saab 900 2,0t 96:a startar ej. BRÄNSLE PUMPEN PAJJ!

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.

Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?

Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha smile

Snälla hjälp. håller på att sälja bilen för fullt på köpet haha tongue

Mvh Johan.

Senast redigerat av Dark_Angel (23 mars 2009)

DusanMandick Random Hero
23 mars 2009 · 4 047 Inlägg

är de tändkasset på den ? prova en annan isåf

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

DusanMandick skrev:
är de tändkasset på den ? prova en annan isåf

Det vet jag inte ens vad det är hmm haha tror inte det iallafall.

Larsson_Power Saabvilde!
23 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Detta är en tändkasett, och det ska vara en sån röd som på bilden! smile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/55838/602077_nslpzd.jpg

Senast redigerat av Larsson_Power (23 mars 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Larsson_Power skrev:
Detta är en tändkasett, och det ska vara en sån röd som på bilden! smile



http://www1.garaget.org/gallery/archive/55838/602077_nslpzd.jpg

Ahaa haha okej ja men då är det en sån. fast pratade med en kompis nu som jobbat som bilmekaniker. och han sa på en gång att det var bränsle pumpen. eller ja.. han skulle kolla upp den först iallafall.

Hur och vart hittar man den? och hur vet man om det är just den det är fel på? smile

Oxygen
23 mars 2009 · 629 Inlägg

Kan vara soppapumpen kanske? Surrar det från under baksätet när du slår på tändningen?

Larsson_Power Saabvilde!
23 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Larsson_Power skrev:
Detta är en tändkasett, och det ska vara en sån röd som på bilden! smile



http://www1.garaget.org/gallery/archive/55838/602077_nslpzd.jpg

Ahaa haha okej ja men då är det en sån. fast pratade med en kompis nu som jobbat som bilmekaniker. och han sa på en gång att det var bränsle pumpen. eller ja.. han skulle kolla upp den först iallafall.

Hur och vart hittar man den? och hur vet man om det är just den det är fel på? smile

Menar du vart den sitter? eller vart man kan köpa den? Det finns begagnade på Blocket Lagabasen m.m Du kan ju även köpa en helt ny på SAAB. Det är ett vanligt fel på lite äldre SAAB att tändkasetterna ger sig. Typiskt symptom du har på den med. Om du misstänker att det är bränslepumpen som börjar bli dålig kan du och en kompis försöka starta bilen genom att en kör på starten och en bankar på tanken med en gummiklubba. Då kan den hoppa igång.

Senast redigerat av Larsson_Power (23 mars 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Oxygen skrev:
Kan vara soppapumpen kanske? Surrar det från under baksätet när du slår på tändningen?

Okej så det är där den sitter? smile jag vet inte. halr aldrig tänkt på det. hörs det väl? isåfall ska jag kolla det när jag åker tillbaka till bilen. hur kommer mna åt den om det skulle vara helt knäpp tyst?

Larsson_Power Saabvilde!
23 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Oxygen skrev:
Kan vara soppapumpen kanske? Surrar det från under baksätet när du slår på tändningen?

Okej så det är där den sitter? smile jag vet inte. halr aldrig tänkt på det. hörs det väl? isåfall ska jag kolla det när jag åker tillbaka till bilen. hur kommer mna åt den om det skulle vara helt knäpp tyst?

Du viker fram stolsdynorna på baksätet.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Dark_Angel skrev:

Larsson_Power skrev:
Detta är en tändkasett, och det ska vara en sån röd som på bilden! smile



http://www1.garaget.org/gallery/archive/55838/602077_nslpzd.jpg

Ahaa haha okej ja men då är det en sån. fast pratade med en kompis nu som jobbat som bilmekaniker. och han sa på en gång att det var bränsle pumpen. eller ja.. han skulle kolla upp den först iallafall.

Hur och vart hittar man den? och hur vet man om det är just den det är fel på? smile

Menar du vart den sitter? eller vart man kan köpa den? Det finns begagnade på Blocket Lagabasen m.m Du kan ju även köpa en helt ny på SAAB. Det är ett vanligt fel på lite äldre SAAB att tändkasetterna ger sig. Typiskt symptom du har på den med. Om du misstänker att det är bränslepumpen som börjar bli dålig kan du och en kompis försöka starta bilen genom att en kör på starten och en bankar på tanken med en gummiklubba. Då kan den hoppa igång.

He he ja det kanske går. ska försöka kolla om det är den. får väll helt enkelt byta den och se vad som händer. det är bara det att jag inte har så gott om tid hmm tusan, att detta alltid ska hända när det är något speciellt man ska göra tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Dark_Angel skrev:

Oxygen skrev:
Kan vara soppapumpen kanske? Surrar det från under baksätet när du slår på tändningen?

Okej så det är där den sitter? smile jag vet inte. halr aldrig tänkt på det. hörs det väl? isåfall ska jag kolla det när jag åker tillbaka till bilen. hur kommer mna åt den om det skulle vara helt knäpp tyst?

Du viker fram stolsdynorna på baksätet.

Okej. ser man den då eller ligger den i tanken eller vad man ska säga?

Vilken sida av baksätet sitter den då? smile

Larsson_Power Saabvilde!
23 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Larsson_Power skrev:

Dark_Angel skrev:

Okej så det är där den sitter? smile jag vet inte. halr aldrig tänkt på det. hörs det väl? isåfall ska jag kolla det när jag åker tillbaka till bilen. hur kommer mna åt den om det skulle vara helt knäpp tyst?

Du viker fram stolsdynorna på baksätet.

Okej. ser man den då eller ligger den i tanken eller vad man ska säga?

Vilken sida av baksätet sitter den då? smile

Den sitter i mitten under baksätet, sitter ett skydd över. Men vad jag kan minnas så måste man plocka ner tanken för att byta pumpen.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Tagg3N Konsult
23 mars 2009 · 1 247 Inlägg

Jag tycker det verkar kunna vara tändkassetten. Men om du inte kan låna någon att prova med så är ju en pump iaf billigare.

/Kim

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Det kan inte sitta någon "akutbrytare" för bränsle tillförseln då?

Typ om man skulle krocka eller så så kan man trycka in en knapp som stoppar bränslet att pumpa?

Hört folk som haft problem med att dom har hängt sig oxå. någon som vet någonting om det ev då? smile

Larsson_Power Saabvilde!
23 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Dark_Angel skrev:
Det kan inte sitta någon "akutbrytare" för bränsle tillförseln då?

Typ om man skulle krocka eller så så kan man trycka in en knapp som stoppar bränslet att pumpa?

Hört folk som haft problem med att dom har hängt sig oxå. någon som vet någonting om det ev då? smile

Jo det finns det säkert, vet att Ford Sierra är detta inte helt ovanligt på att det händer. Men på SAAB:arna vet ja inte.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Funkiee Saab älskare!
23 mars 2009 · 4 597 Inlägg

verkar inte som ngn berättat var Di kasetten sitter, eller tändkasett som vi fått bild på!
https://www1.garaget.org/archive/88/87951/94653/94653-1250598.jpg
Det är den silvriga saken som sitter i mitten av motorn, dock så är den röd, bara att min är polerad, men där sitter den!
Mvh Patrik

Senast redigerat av Funkiee (23 mars 2009)

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Dark_Angel skrev:
Det kan inte sitta någon "akutbrytare" för bränsle tillförseln då?

Typ om man skulle krocka eller så så kan man trycka in en knapp som stoppar bränslet att pumpa?

Hört folk som haft problem med att dom har hängt sig oxå. någon som vet någonting om det ev då? smile

Jo det finns det säkert, vet att Ford Sierra är detta inte helt ovanligt på att det händer. Men på SAAB:arna vet ja inte.

Så efter att förfrusit händerna och allt annat har vi nu bogserat hem den från ICA.
Inte ett ljud från bränsle pumpen, så antagligen är den pajj.

Någon som har en eller vet vart man kan köpa får gärna höra av sig.
Även om ni vet hur man byter den på lättaste sätt! smile

Mvh Johan.

Tagg3N Konsult
23 mars 2009 · 1 247 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Larsson_Power skrev:

Dark_Angel skrev:
Text

Text

Så efter att förfrusit händerna och allt annat har vi nu bogserat hem den från ICA.
Inte ett ljud från bränsle pumpen, så antagligen är den pajj.

Någon som har en eller vet vart man kan köpa får gärna höra av sig.
Även om ni vet hur man byter den på lättaste sätt! smile

Mvh Johan.

När min DI kassett (tändkassett) gick sönder stannade min pump i samma veva (utan att vara trasig kan tilläggas), så jag rekommenderar fortfarande att prova någon annans DI (det är ju trots allt gratis att prova smile ). Hade jag bott närmare hade du kunnat prova min.

Pump kan du ju köpa på mekonomen och liknande, men även Biltema säljer pumpar. Skulle tro att dessa är billigare.

Lycka till med att få bilen igång!

Mvh Kim

Senast redigerat av Tagg3N (23 mars 2009)

8Erik9
23 mars 2009 · 4 Inlägg

Dark_Angel skrev:
Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.

Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?

Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha smile

Snälla hjälp. håller på att sälja bilen för fullt på köpet haha tongue

Mvh Johan.

Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backen i. sen när ja kom ut för att åka hem så startade den och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom startspärren går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i.
tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt wink
lycka till!

Senast redigerat av 8Erik9 (23 mars 2009)

Tagg3N Konsult
23 mars 2009 · 1 247 Inlägg

8Erik9 skrev:

Dark_Angel skrev:
Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.

Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?

Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha smile

Snälla hjälp. håller på att sälja bilen för fullt på köpet haha tongue

Mvh Johan.

Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backväxeln i. sen när ja kom ut för att starta den så startade och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom starstäpper går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i.
tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt wink
lycka till!

Inte helt omöjligt och VÄLDIGT lätt att prova wink

/Kim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang