Saab 900 2,0t 96:a startar ej. BRÄNSLE PUMPEN PAJJ!

8Erik9
23 mars 2009 · 4 Inlägg

Tagg3N skrev:

8Erik9 skrev:

Dark_Angel skrev:
Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.

Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?

Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha smile

Snälla hjälp. håller på att sälja bilen för fullt på köpet haha tongue

Mvh Johan.

Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backväxeln i. sen när ja kom ut för att starta den så startade och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom starstäpper går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i.
tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt wink
lycka till!

Inte helt omöjligt och VÄLDIGT lätt att prova wink




/Kim

precis! hade du låst bilen? kom du till bilen, låste upp den och startade?

Senast redigerat av 8Erik9 (23 mars 2009)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Tagg3N skrev:

8Erik9 skrev:

Dark_Angel skrev:
Har åkt utan problem med bilen till jobbet och så, sen i dag när jag kom från jobbet, så gick jag in på ica och när jag kom ut så startade den och gick i typ 2 sekunder sen dog den.

Sen går start motorn bara runt runt. inga livs tecken. inga tecken på dåligt batteri och det luktar inge bensin. kan det vara någonting med bränsle pumpen eller någon propp eller nått?

Kanske tändstiften? ingen aning. vill hellst inte plocka isär bilen på ica parkeringen haha smile

Snälla hjälp. håller på att sälja bilen för fullt på köpet haha tongue

Mvh Johan.

Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backväxeln i. sen när ja kom ut för att starta den så startade och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom starstäpper går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i.
tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt wink
lycka till!

Inte helt omöjligt och VÄLDIGT lätt att prova wink

/Kim

nja har ju varit ifrån bilen några ggr medans den stått på ICA och låst den varje gång.
Men inte ett liv. Måste vara hjärtinfarkt och stendött tongue

Men ja. jag har tyvärr ingen som har en lakadan bil som jag kan prova med hmm men om du får 100 kr kan du väll komma? big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

8Erik9 skrev:

Tagg3N skrev:

8Erik9 skrev:

Kanske ett rätt löjligt svar, men har du kollat så det inte är någon startspärr som spökar? Hände mig samma sak ungefär... ja lämnade bilen olåst med nyckeln i. jag hade backväxeln i. sen när ja kom ut för att starta den så startade och la av nästan direkt. ungefär så som du beskrev det. men när ja av en slump låste den å låste upp igen och prövade en gång till funkade det eftersom starstäpper går i efter en stund när du har lämnat bilen olåst med backen i.
tvungen att skriva detta utifall problemet var så enkelt wink
lycka till!

Inte helt omöjligt och VÄLDIGT lätt att prova wink




/Kim

precis! hade du låst bilen? kom du till bilen, låste upp den och startade?

Jajjemen. backen i, låste bilen, handlade (ca 10 min) låste upp startade, gick igång, 3 sec senare = kaputt. Kanska lurigt. synd att det vart presis i salu tider tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Tagg3N skrev:

Dark_Angel skrev:

Larsson_Power skrev:

Text

Så efter att förfrusit händerna och allt annat har vi nu bogserat hem den från ICA.
Inte ett ljud från bränsle pumpen, så antagligen är den pajj.

Någon som har en eller vet vart man kan köpa får gärna höra av sig.
Även om ni vet hur man byter den på lättaste sätt! smile

Mvh Johan.

När min DI kassett (tändkassett) gick sönder stannade min pump i samma veva (utan att vara trasig kan tilläggas), så jag rekommenderar fortfarande att prova någon annans DI (det är ju trots allt gratis att prova smile ). Hade jag bott närmare hade du kunnat prova min.

Pump kan du ju köpa på mekonomen och liknande, men även Biltema säljer pumpar. Skulle tro att dessa är billigare.

Lycka till med att få bilen igång!

Mvh Kim

Jo, jag kollade mekonomen och hittade nära mig för ca 600 någonting. med flöde 100l/h och tryck 0,15 bar. vet inte riktigt vad jag ska ha till min. fans upp till flöde 130l/h och 0,35 bar. spelar det någon roll?

Fast sen hittade jag på hedemora bildemontering en pump som sitter i tanken som var nån hundring dyrare. det är DEN jag ska ha. den andra var nån form av ersättare som satt utanpå tanken.

Ska kasta in en bild av varje så får du se smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 mars 2009 · 5 092 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/602442_ghxa79.jpg
detta är en sån pump jag ska ha.

Fast jag kunde inte lägga upp bilden på den andra, men jag kastar in en länk istället på den jag troligtvis INTE ska ha.
http://www.mekonomen.se/default2.asp?p= … mp;m=butik

Tryck sedan på "hittadelar till din bil" sen skriver du bränsle pump och anger reg nummer FXO166
Då kommer 3 olika pumpar upp. ta en titt och säg vad du tycker.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 mars 2009 · 5 092 Inlägg

någon som har en likadan pump till min saab att sälja för en billig peng? big_smile

Tagg3N Konsult
24 mars 2009 · 1 247 Inlägg

Dark_Angel skrev:
någon som har en likadan pump till min saab att sälja för en billig peng? big_smile

Hehe, hade jag varit i Smedjebacken hade vi kunnat ordna det då jag har en pump liggande, men nu sitter jag i Ljungby. 46mil att åka smile

Hoppas du hittar på en pump!

/Kim

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Tagg3N skrev:

Dark_Angel skrev:
någon som har en likadan pump till min saab att sälja för en billig peng? big_smile

Hehe, hade jag varit i Smedjebacken hade vi kunnat ordna det då jag har en pump liggande, men nu sitter jag i Ljungby. 46mil att åka smile

Hoppas du hittar på en pump!

/Kim

Nemen vafaan tongue ta och kom hit nu, så kan du hjälpa mig att fixa till bilskrället. ska säljas senast på fredag så jag maste få skiten att fungera tills dess haha smile

Hur ofta är du i smedjebacken då?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 mars 2009 · 5 092 Inlägg

förresten på tal om något annat än bränslepumpar. det är väll Vajjer till koplingen på dessa bilar? eller är det hydraliskt? tänkte isåfall om det går att spänna den så det tar lite högre upp än vad den gör nu? big_smile

Tagg3N Konsult
24 mars 2009 · 1 247 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Tagg3N skrev:

Dark_Angel skrev:
någon som har en likadan pump till min saab att sälja för en billig peng? big_smile

Hehe, hade jag varit i Smedjebacken hade vi kunnat ordna det då jag har en pump liggande, men nu sitter jag i Ljungby. 46mil att åka smile

Hoppas du hittar på en pump!

/Kim

Nemen vafaan tongue ta och kom hit nu, så kan du hjälpa mig att fixa till bilskrället. ska säljas senast på fredag så jag maste få skiten att fungera tills dess haha smile

Hur ofta är du i smedjebacken då?

Jag är i Smedjebacken ungefär 1 helg i månaden, det är ju inte billigt med bensin tur & retur. Flyttar tillbaka dit i nästa vecka tongue

Ang. koppling är jag inte helt säker, men tror nog det ska vara hydraulisk. Men lita inte på mitt ord då jag inte alls är säker.

/Kim

Larsson_Power Saabvilde!
24 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Dark_Angel skrev:
förresten på tal om något annat än bränslepumpar. det är väll Vajjer till koplingen på dessa bilar? eller är det hydraliskt? tänkte isåfall om det går att spänna den så det tar lite högre upp än vad den gör nu? big_smile

På din bil sitter det vajerkoppling, bara på årsmodell 98 det sitter hydralisk på 900 modellen. Ang spänning av vajern ska jag inte säga säkert men det går att ta en stor bricka som du kapar upp ett spår i så den blir som ett U typ, svårt att förklara, och lägga den precis där vajern går in i torpedväggen. Så har jag gjort på våran 900 (också en 96a) när jag bytta vajern efter att den smällt av. tongue

Mvh Michael.

Senast redigerat av Larsson_Power (24 mars 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Tagg3N Konsult
24 mars 2009 · 1 247 Inlägg

Ja siddu där kom en som vet smile Man lär sig något varje dag

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Tagg3N skrev:
Ja siddu där kom en som vet smile Man lär sig något varje dag

japp helt rätt.

Jag har lärt mig en bra grej. KÖP ALDRIG SAAB!! haha tongue

Men men. ska ner när som hellst och kolla lite om jag kan säkerställa att det är pumpen som är trasig. hoppades på att det bara var en säkrig men självklart var den helare än någonsin hmm

Tagg3N Konsult
24 mars 2009 · 1 247 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Tagg3N skrev:
Ja siddu där kom en som vet smile Man lär sig något varje dag

japp helt rätt.

Jag har lärt mig en bra grej. KÖP ALDRIG SAAB!! haha tongue

Men men. ska ner när som hellst och kolla lite om jag kan säkerställa att det är pumpen som är trasig. hoppades på att det bara var en säkrig men självklart var den helare än någonsin hmm

Nej nu ska vi ju inte vara såna wink Du hade bara otur med soppapumpen. Sen är det ju så att alla bilar krånglar nån gång, sen att just Saab har blivit ökända för det tycker jag är märkligt då alla saabar jag ägt fungerat klockrent. Förutom mindre haverier som säkringar och liknande.

Men som sagt, lycka till med reparation och försäljning!

/Kim

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Tagg3N skrev:

Dark_Angel skrev:

Tagg3N skrev:
Ja siddu där kom en som vet smile Man lär sig något varje dag

japp helt rätt.

Jag har lärt mig en bra grej. KÖP ALDRIG SAAB!! haha tongue

Men men. ska ner när som hellst och kolla lite om jag kan säkerställa att det är pumpen som är trasig. hoppades på att det bara var en säkrig men självklart var den helare än någonsin hmm

Nej nu ska vi ju inte vara såna wink Du hade bara otur med soppapumpen. Sen är det ju så att alla bilar krånglar nån gång, sen att just Saab har blivit ökända för det tycker jag är märkligt då alla saabar jag ägt fungerat klockrent. Förutom mindre haverier som säkringar och liknande.

Men som sagt, lycka till med reparation och försäljning!

/Kim

Ha ha ja. nu har vi grejat rigtigt special. istället för att ta ur taken som vi var tvugna att göra, så tog vi plåt sax och klippte upp halva golvet under sätena. poff så var pumpen där smile mycket enklare än att demontera ner hela tanken. så i morgon blir det inköp av ny pump.

Larsson_Power Saabvilde!
24 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Tagg3N skrev:

Dark_Angel skrev:

japp helt rätt.

Jag har lärt mig en bra grej. KÖP ALDRIG SAAB!! haha tongue

Men men. ska ner när som hellst och kolla lite om jag kan säkerställa att det är pumpen som är trasig. hoppades på att det bara var en säkrig men självklart var den helare än någonsin hmm

Nej nu ska vi ju inte vara såna wink Du hade bara otur med soppapumpen. Sen är det ju så att alla bilar krånglar nån gång, sen att just Saab har blivit ökända för det tycker jag är märkligt då alla saabar jag ägt fungerat klockrent. Förutom mindre haverier som säkringar och liknande.

Men som sagt, lycka till med reparation och försäljning!

/Kim

Ha ha ja. nu har vi grejat rigtigt special. istället för att ta ur taken som vi var tvugna att göra, så tog vi plåt sax och klippte upp halva golvet under sätena. poff så var pumpen där smile mycket enklare än att demontera ner hela tanken. så i morgon blir det inköp av ny pump.

Och detta kommer du informera nya ägaren om misstänker ja? wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Dark_Angel skrev:

Tagg3N skrev:

Nej nu ska vi ju inte vara såna wink Du hade bara otur med soppapumpen. Sen är det ju så att alla bilar krånglar nån gång, sen att just Saab har blivit ökända för det tycker jag är märkligt då alla saabar jag ägt fungerat klockrent. Förutom mindre haverier som säkringar och liknande.

Men som sagt, lycka till med reparation och försäljning!

/Kim

Ha ha ja. nu har vi grejat rigtigt special. istället för att ta ur taken som vi var tvugna att göra, så tog vi plåt sax och klippte upp halva golvet under sätena. poff så var pumpen där smile mycket enklare än att demontera ner hela tanken. så i morgon blir det inköp av ny pump.

Och detta kommer du informera nya ägaren om misstänker ja? wink

Absolut inte! tongue jo hon vet redan att vi håller på att fixa pumpen, haha men man kanske förvränger historien lite wink

daaanyy
24 mars 2009 · 670 Inlägg

Så har jag med gjort i min saab och många andra som åker ng900 og9-3 eftersom den är så dum att komma åt. Bara att informera. Men gör lite snygga kanter och se till att slangarna ej kan skavas sönder

Mvh Daaanyy
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang