1633
Sök

HJÄLP! Mercedes w124 -93 kombi spökar!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
Tjenare, nu är jag så trött på bilar. just fått hem min "nya" bil, det är en 220 bensinare (nyare modellen?) efter ett tag märkte jag att den börja ryka rätt mycket, röken är vit/blå.. bilen svarar även rätt dåligt jämt i början när man växlar. sen kommer den igång precis som den ska.. jag har kollat oljan efter vatten, men har inte märkt något än. varningslampan för "dåligt med kylvatten" tände sig förut, så jag fyllde på ca: 1liter.. var ute i helgen med den och den funkar ju felfritt, men den ryker ganska mycket, jag fyllde inte på varken olja eller vatten då.

Vad kan det vara för fel? tacksam för all hjälp

2 852 Inlägg
23 mars 2009
Antagligen toppackningen eftersom du fått fylla på kylvätska och att den ryker tyder på att den pressar ut kylvätskan i avgasröret. Säger inte till 100% att det är så,  men det ligger nära till hands. Ta ett kompprov på den så bör du se hur det ligger..

Peter

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
uhlin skrev:
Antagligen toppackningen eftersom du fått fylla på kylvätska och att den ryker tyder på att den pressar ut kylvätskan i avgasröret. Säger inte till 100% att det är så,  men det ligger nära till hands. Ta ett kompprov på den så bör du se hur det ligger..

Peter

okej .. men kan det inte lika gärna vara kolvringarna? :S sad

2 852 Inlägg
23 mars 2009
Diss skrev:
uhlin skrev:

Peter

Kolvringarna tror jag inget på.... Men för att helt utesluta de så när du gör kompprovet så om det är en cyl. som ligger lägre i komp. än övriga så ta lite olja och ha i tändstifthålet, gör om provet på nytt, blir det bättre komp då så är det ringarna, annars så är det packningen/ventiler. Fast ventilerna kan vi utesluta i det här fallet.

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
uhlin skrev:
Diss skrev:
uhlin skrev:

Peter

Kolvringarna tror jag inget på.... Men för att helt utesluta de så när du gör kompprovet så om det är en cyl. som ligger lägre i komp. än övriga så ta lite olja och ha i tändstifthålet, gör om provet på nytt, blir det bättre komp då så är det ringarna, annars så är det packningen/ventiler. Fast ventilerna kan vi utesluta i det här fallet.

okej,, ska se ifall jag kan få tag på en kompmätare imorn och mäta lite då smile men borde det inte vara vatten i oljan ifall det är blockpackningen? är lite nybörjare tongue speciellt på mercedes då jag inte har rört en enda skruv på en sådan än tongue har ju skruvat en del på gamla volvo motorer men det känns inte som det hjälper mig så mycket i detta fallet ^^

tack för hjälpen

2 852 Inlägg
23 mars 2009
Behöver inte va så att det blir vatten i oljan, beror på vart som toppackningen är trasig. Lycka till iallafall.

Peter

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
uhlin skrev:
Behöver inte va så att det blir vatten i oljan, beror på vart som toppackningen är trasig. Lycka till iallafall.

Peter

ok smile håll gärna utkik imorn så får vi se hur det går smile

2 852 Inlägg
23 mars 2009
Ok. Men är nog hemma sent i morgonkväll hmm och självklart håller jag utkik får vi se hur det går

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
uhlin skrev:
Ok. Men är nog hemma sent i morgonkväll hmm och självklart håller jag utkik får vi se hur det går

Idag fick jag äntligen tummen ur r*ven och gjorde ett komp prov tongue ,.. kompressionen låg mellan 11,1-11,6 vilken ska vara helt normalt vad jag hört? men kan det vara blockpackningen som har en reva eller liknande? den ryker fortfarande vitt och tar lite lite vatten :S .. men den ryker inte jätte mycket längre.

tacksam för all hjälp

8 Inlägg
30 april 2009
är inte så haj med vad som menas med :  kompprovet  ? eller hur den utförs , kan nån vara snäll och förklara? =P

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
1 maj 2009
Man sätter en tryckmätare i tändstiftshålet och kör runt motorn med startmotorn så får du ett värde som visar hur bra kolvringar och ventiler är . Ett högre värde är bra och helst ska alla cyllar visa lika .

Schipperke rules !

8 Inlägg
2 maj 2009
Schipperke-owner skrev:
Man sätter en tryckmätare i tändstiftshålet och kör runt motorn med startmotorn så får du ett värde som visar hur bra kolvringar och ventiler är . Ett högre värde är bra och helst ska alla cyllar visa lika .

Tack för svaret, väldigt bra förklarat! big_smile

Sök