Min Saab 9-5SE -98 knasig(are) efter ett par servicearbeten.

UngweLianti
23 mars 2009 · 49 Inlägg

Jo det är såhär, jag har haft lite smått dryga problem med denna bil sedan jag köpte den för ca 8mån sedan. Däremot så har bilen alltid fungerat näst intill ypperligt.

Nåväl, inte första månaden då jag var tvungen att byta Tändkassett, efter byte av denna så fungerade bilen superbra.

Jag har lämnat in den på diverse service/uppgraderingsjobb till att börja med

*Monterat in Motorvärmare samt kupévärme uttag

Sedan Uppgraderade jag Vevhusventilationen till den senare för Saab 9-5 med B205E motor.
Efter bytet av detta så tyckte jag bilen kändes lite skum, inget allvarligt bara lite skum. Fick känslan av att bilen lät mer i motorn, lite mer metalliskt vet inte om detta bara är jag, om det ska vara så eller vad det är frågan om. Nåväl efter denna uppgradering så märkte jag att bilen ganska ofta stängdes av direkt när man startade den.

Man vrider igång, och om man inte gasar så dör den direkt, särskilt om det är lite kallare ute. Men detta verkar inte ha så jättestor inverkan för detta händer även när bilen är varmkörd.

Det har hänt ett par gånger att den bara stendör även när jag kör omkring, dock endast om jag kör på låg växel tex när jag ska svänga i kurvir mitt i stan (låga hastigheter)

Tomgången är också väldigt låg, men varierar sig ganska mycket. Den stabiliserar sig numer men den är inte alltid densamme från ena dagen till den andre och flertalet gånger så slummrar den till och slår högt i varvtal precis innan den håller på att dö.

Efter denna servicen gjordes så har den som sagt betett sig knasigt på detta viset, Bör också påpekas att jag åkte en långresa norrut och på hemvägen kunde jag bara tanka 95okt bensin, hade kört med 98 tidigare. Den verkade bättra sig lite på "dö vid start" fronten då jag tankade 98 igen men felet kvarstår fortfarande.

Nu har Check engine lampan börjat lysa (igen, detta har hänt flera gånger förr men varje gång den har blivit släckt antingen genom att dra ur batteriet, eller med Tech-2 så har den slagit på igen såfort man kört på motorväg mellan 110-130km/h)

Har nu för 3e gången kört en felsökning på den och det enda felet den visar är något med Luftmassamätaren. Slangarna som sitter i luftsystemet är så gott som i nyskick varken jag, eller verkstadsgubben tyckte inte det såg ut som att slangarna kunde ha ett läckage.

Någon som tror detta problemet kan bero på att LLM'n är defekt och måste bytas, eller ska jag genomgå några andra åtgärder för att avhjälpa detta?

En begagnad LLM från bildelsbasen går att hitta för 600kr så det är ju inte jättemycket pengar iaf.
Känner inte för att köpa massvis med nya delar då jag precis servat den för 11800kr (ny startmotor, drivhjul, bromsklossar, Tändlås å diverse annat)

tacksam för goa svar smile

Notis: bilen går mycket bra i motor och allt förutom det som är förklarat ovan, alltså inga som helst problem förutom detta.

Senast redigerat av rainlsd (23 mars 2009)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 mars 2009 · 6 170 Inlägg

Hur har ni kollat felkoder och vad var det för felkoder ni fick fram ??

Var det på saab ni kollade koderna ??


Vissa biltillverkare ändrar beskrivningen för felkoderna lite så att en felkod som gäller en del på en bil kanske gäller en annan del på en annan bil och om ni inte kollat felkoderna med tech2 så kan ni ju ha fått en felaktig hänvisning där.


Kolla iaf kontakterna till magnetventilen och till lmm, speciellt kontakten till magnetventilen verkar ha en j-la förmåga att krypa loss och då får man felkod och bilen beter sig konstigt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
UngweLianti
23 mars 2009 · 49 Inlägg

Hur och var ser den Magnetventilen ut så jag vet vart ja ska dra å slita lite smile
Jag är fortfarande lite rookie vad gäller bilmekanik,  lär mig sakta men säkert tyvärr har man inte så mycket tid att lära snabbare. Däremot småfel tar jag gärna hand om själv, även om jag aldrig gjort de tidigare.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 mars 2009 · 6 170 Inlägg

Magnetventilen är den svarta saken som sitter fast vid toppen av snoken wink

Följ bara luftens väg ifrån LMM så kommer du till en silvrig sak som det sitter en svart sak på och den svarta saken är magnetventilen tongue


EDIT: Såhär ser den ut fast den sitter "upp-och-ner" mot hur den är på bilden.

http://speedparts.se/kat/parts/images_3/10,5290.jpg

Senast redigerat av TBOC_Razor (23 mars 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Aerocombi Xenoholic
23 mars 2009 · 2 559 Inlägg

T7 motorernas lmm kan väl va lite känsliga om man kör med öppet filter, har du det?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
UngweLianti
24 mars 2009 · 49 Inlägg

Om du menar luftfiltret så gissar jag på att de är det, eftersom filtret bara var just ett filter utan något särskilt omslag på.

saab-mek
25 mars 2009 · 7 Inlägg

kan vara fel på luftmasse mätaren . men kolla okså att limpehome solonoiden inte gått i på spjällhuset . då brukar tomgången bli väldigt dålig och bilen blir seg vid gaspådrag pågund av att motorstyrdonet lägger in en moment begränsning . lättast kollar du det genom att tabort tryckröret som kommer från intercoolern och går upp till spjällhuset . när du gjort det så provar du att dra i gasvajern rör sig själlskivan då så har den gått i limpehome .

UngweLianti
25 mars 2009 · 49 Inlägg

Jag bytte LMM'n idag emot en nygammal, drog ur batteriet så Checkengine lampan skulle slockna för att se om felet återuppstod.

Till att börja med så startade bilen och den gick superduperjämt i tomgång, Slog i 1an's växel och rullade utan att trycka ner gasen alls, klarade tom. att åka uppför en ganska brant backe utan att trycka ner gasen alltså genom att bara låta den vara startad på 1an.

Testkörde i ca 160km/h ca 5km, och sedan tillbaks samma väg. Då Check engine lampan har börjat lysa vid hastigheter över 120nånstans varje gång jag lyckats släcka den.

Slutsats, Lampan började inte lysa, Tomgången är perfekt och tidigare var det näst intill omöjligt att åka frammåt utan att trycka ner gasen även på plan väg, näst intill lika omöjligt även om det var lite medförsbacke i vissa lägen, särskilt i 2ans växel i kurvor (låg hastighet) då gick varvtalet ner till en bit under 500 å dog ganska ofta ifall jag inte var med å gasade på stört.

Så, testkörning 1 = Super resultat, ska ut och åka runt en stund imorgon med och håller tummarna på att min kära Saab äntligen är helt felfri smile

Senast redigerat av rainlsd (25 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang