Volvo 855 t5 hackar mellan 3000-5500 varv!!!

Mr_M3
24 mars 2009 · 16 Inlägg

hej!

min volvo går inte riktig som den ska mellan ungefär 3-5500 varv..sen efter det så sticker den som svin.
sen har lambda lampan börjat lysa för mig..
vevhusen e nytt..
ny fördelare o rotor.
turbon laddar 1,0 bar.

jag har full tryck hela vägen,,men just mellan de varven så går han ryckigt,,det e liksom små ryck ,,det känns som att motorn kvävs eller nått,,typ som man ska få soppa torsk.
ibland går han bra,,då drar han skit bra hela vägen,,,men för det mesta hackar han..vid 200 så vill inte bilen gå mer,,,han liksom hakar upp sig där o små o snabba ryck..

jag har tagit där LMM o ren gjort den och noll ställt databoxen,,men det hjälpte inte det heller.

vad kan det va?
LMM som e paj? skulle han då gå bra på högre varv??
wastegaten?
spridare?

nån som har varit med om samma sak??
vad har ni gjort?
tacksam för all hjälp!

Crille88
24 mars 2009 · 1 353 Inlägg

svårt o säga exakt vad. men har du redan bytt rotor o fördelare så gå vidare i samma veva o se över tänstift o tändkablar. chippad e den antar ja om den laddar 1bar så de inte bara e skruvat ladd.. iså fall kan du banka ihop stiften till 0,6 så ska de förhoppningsvis lösa sig.

*LMM - prova att koppla ur o se om de blir annorlunda. om den funkar som den ska så kommer bilen gå skit när du tar bort den..

*Wastegaten - ingen chans att bilen rycker och har sig om du har fullt ladd hela tiden när den kärvar på ett eller annat sätt så har du 3 symtom. 1-inget ladd, 2-fullt ladd, 3 pendlande ladd.

*Spridare - skulle de kunna vara men även bränsleledningar, bränslepump eller bränsle filter.. se över allt så..
EDIT: när motorfelslampan tänds så indikerar det fel i motorns bränsle/tändningssytem, vilket innebär alla komponenter.. kolla felkoder o testa igen!

SÖK O DU SKALL FINNA wink smile
MVH

Senast redigerat av Crille88 (24 mars 2009)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Decibel
24 mars 2009 · 2 911 Inlägg

Chippad ?

När jag köpte min T5;a gick den skit på samma sätt du beskriver.
Bytte chip och sen försvann problemen, finns en hel del kalle-anka mjukvaror därute.

Beeenny
24 mars 2009 · 982 Inlägg

låt den stå utan minus pol en natt...byt stift..slits fort på volvo 5 orna..och har den symtomen som du har

Mr_M3
25 mars 2009 · 16 Inlägg

jag tankar 95 oktan...det kan inte va det va?

det e platina stift,,de kolla jag på för några dagar sen,,de va i bra skick.
om det e stiften ,,hur kommer det sig att han går bra i högre varv da?

bilen är chippad ja.

när lambda lampan börja lysa så gick bilen faktiskt bättre,hacka inte alls lika mycket...de går väll i nån nödläge där motorn får mer soppa va?    men det lustiga va att jag fortfarande hade 1 bar ladd fastän den går i nödläge,,för den borde gå på grundladd 0,4 eller nått va?

jag ryckte LMM o körde o då hade jag oxå 1,0 bar ladd..o han hacka inte lika mycket.

jag tror det är nått med bränslet...BTR kanske?
jag fick upp felkod 232 (lamda)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang