Motorn får ingen soppa efter byte av soppafilter

Elitemaster
24 mars 2009 · 139 Inlägg

Bytte soppafiltret idag på min calibra. Tråkigt nog så gick det helt åt skogen.
Direkt när jag körde ut bilen så började bilen hacka o efter 1km så gick bilen på tre cylindrar och så dog den sen.
Det visade sig att kabeln till soppapumpen hade lossnat. Jag satte dit den och bilen rullade fint sen.

Sen så skulle jag iväg en stund senare och bilen gick bra i början och så började den hacka igen och gå dåligt. Till slut så gick den på 3 cylindrar igen och bilen dog igen.

Det var så att jag inte fick loss det gamla filtret så jag gjorde en fuling när jag satte dit ¨det nya och det var så att jag drog en längre slang från bränsleflödesdämparen och monterade på det nya filtret ovanpå det gamla filtret. Slangarna fick lite böjar så jag kortade av dem lite och till slut så satt allting rakt.
Så efter flera startförsök så gick bilen igång ibland fast den gick endast på 3 cylindrar i några sekunder för att sen dö igen.

Jag testade att lufta fuelrailen och därifrån så pyser det ut luft i några sekunder samt lite bensinstänk. Innan jag kortade av slangarna så kom det lite mer bensin ur fuelrailen fast det var en massa luftbubblor i bensinen.

Vad är felet?

Kan pumpen ha gått sönder lr nått?

Och filtret är monterat åt rätt håll.

Som sagt så gäller det en calibra årsm.1991 med c20xe motorn.



Jag testade även att strömata bensinpumpen och den fungerar som den ska förutom att den pumpar inte upp någon bensin. Det e helt torrt i ledningarna ända upp till fuelrailen.

Jag var även ute nyss och gjorde ett längre startförsök och då fick jag upp ett ganska hyfsat tryck i fuelrailen fast det var bara luft:O

Igår när jag bogserade hem bilen så bogserade vi även bilen ca 1 km med tvåans växel ilagd utan ett enda livstecken på att motorn ville gå igång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang