Volvo 745 - läcker kylarvätska

patflemming
25 mars 2009 · 15 Inlägg

Hej

Har ett litet problem med min 745:a. Den läcker kylarvätska men jag kan fan i mig inte hitta exakt var det läcker. Först trodde jag att det var slangen som går från expansionskärlet till motorblocket men är inte lika säker på detta numer. Börjar mer tro att det läcker mellan vattenpump och motorblocket (om ni förstår vad jag menar) elelr någonstans runt vattenpumpen iaf.

När jag menar läcker så betyder det att jag en gång i veckan får fylla på expansionskärlet för det blir nästa helt tomt på en vecka. Dvs. säg att jag får fylla 5 dl i veckan.

Har funderat på att hälla i kylarcement men eftersom läckage inte sitter i själva kylaren har jag fått för mig att jag bör avstå. Särskilt om felet sitter i vattenpumpen.

Vad tror ni?

/Pat

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Kan det vara så att vattenpumpen börjar ge sig?

Jonas
turboforssen Telge Drifting Team
25 mars 2009 · 5 398 Inlägg

är det blött nånstans då? annars kan det va slangen från toppen in till värmepaketet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
patflemming
25 mars 2009 · 15 Inlägg

Ja, man kan se att det ligger lite kylarvätska på baksidan av den "rullen" som en av remmarna sitter på, den rem som driver vattenpumpen misstänker jag och som sedan fläkten sitter på.

Glömde tillägga att det är en 745 gl från-90 med en b230F (tror det är en b230f iaf)

Mvh
Pat

_mattsson_
25 mars 2009 · 140 Inlägg

Då läcker nog pumpen vid axeln som remskivan sitter på för det är ett vanligt fel, så det är bara å byta pump.

patflemming
25 mars 2009 · 15 Inlägg

Låter troligt. Såg biltema vill ha 399 för en vattenpump är det ok pris och är grejerna bra? eller ska man försöka hitta ngt på skroten?

_mattsson_
25 mars 2009 · 140 Inlägg

patflemming skrev:
Låter troligt. Såg biltema vill ha 399 för en vattenpump är det ok pris och är grejerna bra? eller ska man försöka hitta ngt på skroten?

Jag skulle då välja biltemas för man sätter inte dit en gammal vattenpump, men dom brukar väll inte va så väldigt dyra på volvo heller å kanske bättre å slänga ut nån krona till å veta att det håller lite längre.

patflemming
27 mars 2009 · 15 Inlägg

Bara för att försäkra mig om att det verkligen är vattenpumpen som ska bytas har jag tagit en bild som jag skulle bli glad om forumet kan titta på och kommentera. Är det vattenpumpen som orsakar detta läckage eller kan det komma från packningar eller slangar?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112808/605110_qfj29j.jpg
Tror att läckaget kommer från utmärkta regioner

offarn Blästrare LITAB LACK
27 mars 2009 · 325 Inlägg

troligtvis vatten pumpen..!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
Seat ibiza (2003)
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Byt pump och skrapa rent alla ytor som ska täta. Och skaffa en ny packing.

Jonas
Klaesson
27 mars 2009 · 399 Inlägg

ja bytte packning och o ring på min å det funkade kalas bra sen(Y)

VOLVO for life
TritoN Motorburen Ungdom
27 mars 2009 · 499 Inlägg

Ta bort fläkten och vika lite på hjulet där och kolla om det glappar. Annars kan du slita bort hela pumpen och skaka på den, låter det som skit så kasta den så långt du orkar och skaffa en ny. När du sätter dit den nya så dra i alla skruvar och muttrar och det där röret som går runt blocket som du sa det läckte ifrån och när du drar åt pumpen drar du den så mycket du bara kan och orkar uppåt, ganska viktigt för annars kommer det läcka från röret där på direkten eller efter ett tag för det ger med sig lite. Helst kanske du kan skaffa någon annan som kan dra som ett yllo medans du drar åt

Sen tänkte jag på att du sa att du dragit åt slangklämman vid röret utan resultat, tror inte det gör någon skillad hur mycket du än drar för röret sitter med en o-ring i pumpen och den där som jag tror du menar är slangklämma håller bara röret på plats. Kolla så den o-ringen är okej nu efteråt innan du drar dit ny pump.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang