Strypventil Saab 9-3 Aero -01

AeroT
26 mars 2009 · 32 Inlägg

Tjenare!
En sak jag undrar över...

Prövade å sätta i en stypventil i min 9-3 Aero för ett tag sen, funka klockrent ett tag.. satt laddtrycket på 1.0-1.1 (laddar utan 0.9)
men sen så slog turbon ifrån, den ladda knappt över 0.1-0.2 när jag körde. stängde av bilen, starta, å så funka allt igen. körde ett tag så hände samma sak igen.
Grejjen va att jag hade inte äns fullgas.. hade typ halv gas upp i hastighet, och den ladda inte max vid tillfällena den slog ifrån.

Vad kan de bero på? vore toppen om nån visste?
Bilen är orginal i motor, för utom filter å avgas.

Tack på förhand!
Mvh
Johan

Saab 9-5 Aero 2.3T "A60" (2007)
Janneutanb
26 mars 2009 · 7 271 Inlägg

Så du undrar varför bilen slår ifrån när du lurar hela styrsystemet och laddar på mer än vad det klarar av?
Släng ventilen och chippa bilen så får du mer effekt, inga såna där problem och motorn kommer att hålla.

Louksor
26 mars 2009 · 1 915 Inlägg

Det är nån spärr som går i för att skydda motorn.

Gör om och gör rätt! Chippa!
Annars dröjer det inte länge innan du får renovera motorn.
Med ett chipp borde du få ut 40-50 hästar extra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
dahboy
26 mars 2009 · 1 002 Inlägg

Jag säger som dom andra.. Köp chip och sluta "bonn trimma"..! (om du inte vill byta halva motorn vill säga).

...
Fredrik-79
26 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Vill du köra sönder motorn så visst men systemet försöker hela tiden motverka den sortens trimning så skippa att pys trimma!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Stefan Varberg Supraman
26 mars 2009 · 2 300 Inlägg

som tidigare säger så ta ich investera i ett riktigt chip.
det e få moderna system som klarar av pys.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang