För högt HC-värde på Ford Mondeo -97

mamma-mu
26 mars 2009 · 1 Inlägg

Besiktigade min gamla Ford Mondeo -97 idag.

CO-värdet 0.4 (max 0.5)
HC-värdet var 286 (max-vädre 100)
CO2500-värdet 0.0 (max 0.3)
LAMBDA-värdet 1.01 (max 0.95-1.09)

Mao för högt HC-värde.

Några förslag om vad som är fel?

Bytte kat 2006,
Olja, luft o oljefilter, tändstift ca 1 år sedan.

Upnorth Bilälskare
9 april 2009 · 46 Inlägg

För högt HC-värde innebär oförbränd bensin i avgassystemet, det kan om du har tur åtgärdas med olja och stiftbyte, i värsta fall katalysator. Det billigaste alternativet är att just innan bes köra på 5000 varv i 10 minuter för att bränna ut all skit ur systemet, vet en som måste göra så varje år för att den ska gå igenom och det fungerar, men det är ju lite av en chansning. Har själv samma problem som du så jag ska prova så en gång

Senast redigerat av Upnorth (9 april 2009)

Kör före du så väntar jag där framme!
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
9 april 2009 · 272 Inlägg

Dessutom kan ett oljebyte göra susen ! Kan bli mycket oförbränd soppa där över vintern .

Schipperke rules !
Gogge_S
9 april 2009 · 54 Inlägg

mamma-mu skrev:
Besiktigade min gamla Ford Mondeo -97 idag.

CO-värdet 0.4 (max 0.5)
HC-värdet var 286 (max-vädre 100)
CO2500-värdet 0.0 (max 0.3)
LAMBDA-värdet 1.01 (max 0.95-1.09)

Mao för högt HC-värde.

Några förslag om vad som är fel?

Bytte kat 2006,
Olja, luft o oljefilter, tändstift ca 1 år sedan.

Jag fick ett tips av besiktningsmannen när jag fick 97 i HC-värde med svärmors Mondeo. Det var att innan besiktning byta det du gjorde för ett år sedan.
Han sa även att de motorerna inte var byggda för att hålla för "evigt".

_Nas_
10 april 2009 · 309 Inlägg

Kan även vara dina ventiltätningar som har fått kaffet.. Men det får vi inte hoppas på. Prova det enklare och billigare lösningarna till att börja med och återkom ifall det inte skulle lösa sig..

Att köra turbo är beroendeframkallande...
kjell_a
18 april 2009 · 6 Inlägg

jag har hört läst här på forumet att man bör ha så låg oljenivå som möjligt för att minska hc-värdena om de är för höga. finns det någon som kan kommentera påståendet?

need_4_boost
19 april 2009 · 371 Inlägg

En fråga. Går motorn bra? dvs rent och snyggt på tomgång osv. Kan vara ett tänd relaterat problem, tex en tändkabel eller liknade..

Gulmun * Klåpare
19 april 2009 · 1 718 Inlägg

Oljeavskiljaren till vevhusventilationen kan vara dålig.
Har du bara avgasvärden att ombesikta (man vill ju inte att bes.mannen ska titta under huven och se att man har öppen vevhusventilation) så kan du dra ut den grövre vevhusventilationsslangen från luftburken och den tunnare från oljeavskiljaren som går in i insugningsgrenröret.
   Går bilen igenom då så har du ju ett år på dig att åtgärda avskiljaren. För att få bort den för kontroll, rengöring eller byte, så måste man först tappa ur kylsystemet och skruva bort avgasgrenröret...

EVAP-systemet (bränsletanksventilation med tillhörande kolfilter) ger fina HC om det fungerar dåligt. Men det brukar även ge hackig gång och tomgång, även motorstopp i vissa fall, så om bilen går bra i övrigt så får det antas fungera.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
kjell_a
19 april 2009 · 6 Inlägg

Bilen (passat 88, 1,6 lit, automatchoke) går bra för övrigt, den har startat utan problem hela vintern. Den drar ca 0,75 liter/mil blandad körning. Nu har jag sett att tändstiften var sotiga så jag har bytt dem, dessutom har jag gjort oljebyte. Det är bara avgasvärdena som ska ombesiktigas så det där med slangarna för vevhusventilationen kan vara värt att pröva. Hur fungerar egentligen en oljaeavskiljare?

DusanMandick Random Hero
19 april 2009 · 4 047 Inlägg

kör bilen mkt varmare nästa gång bara så ska du se att värdet sjunker

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
kjell_a
22 april 2009 · 6 Inlägg

Nu är bilen (Passat 88 med oreglerad katalysator) igenom besiktningen! Värdena

CO          0,0
CO 2500  0,1
HC          001
Lambda   103

För den intresserade kommer en sammanställning av det jag gjorde efter första besiktningen:

Ny olja och oljefilter (det var verkligen dags)
Nytt luftfilter (det gamla ganska smutsigt)
Nya tändstifft (de gamla var sotiga)
ca 25 % E85 i tanken
en hel del körning i 80 km/h på treans växel under två veckor

Igenom besiktningen, allt bra, men lambdavärdet på gränsen. vad kan man göra åt det till nästa år?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang