Volvo 945 turbo startar inte

mattsson_swe
28 mars 2009 · 28 Inlägg

har en volvo 945 de är typ som att det är dåligt med batteri i bilen, har testat att byta men det hjälper inte:( det kanske kan vara dålig jord ? bilen fungerade bra igår, det blev så idag när jag vred på nyckeln :S tacksam för svar!

Dagge88
28 mars 2009 · 629 Inlägg

startmotorn kan de väll vara? tömmar batteriet rätt fort om den har kärvat fast...

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 mars 2009 · 5 650 Inlägg

sprillans batterin du byter i emellan eller?
jag hade sånt där problem förut fast med 1 gammalt kasst batteri de dog jag ladda funkade as bra dagen efter inge kräm alls sen sprillans nytt batteri och allt funka igen

tänkte mera fall du bytte mellan 2 dåliga?

om inte och du kört lite grann så kan ev generatorn va på sista versen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Drönirettab
28 mars 2009 · 21 761 Inlägg

mattsson_swe skrev:
har en volvo 945 de är typ som att det är dåligt med batteri i bilen, har testat att byta men det hjälper inte:(

Om det inte hjälper fastän du har bytt batteri så handlar det nog mest troligt om dålig kontakt i någon batterikabel.

Vad är det som händer, startar inte bilen (tänder inte motorn) eller går startmotorn trögt/inte alls?

Senast redigerat av Drönirettab (28 mars 2009)

mattsson_swe
29 mars 2009 · 28 Inlägg

det händer inget alls, använder bilen varje dag men idag så blev det sådär, när man vrider på tädningen så klickar det bara till i säkrning boxen, har kollat så alla säkringar är hela och såhmm

Drönirettab
29 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Plocka fram multimetern och börja med att mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln till startläge, eftersom batteriet är bytt (och rimligtvis i bra skick) så borde spänningen hålla sig över 11 V vid den mätningen.

Om spänningen håller sig över 11 V så mäter du på själva polskorna, om spänningen fortfarande är bra så låter du plusmätpinnen vara kvar på batteriet men flyttar ner minusmätpinnen till en plåtren karossdel. Är spänningen bra även där, då flyttar du minusmätpinnen till motorblocket. Sista stället med minusmätpinnen blir på startmotorchassiet.

Är spänningen bra vid alla dessa mätningar så får du flytta plusmätpinnen ner till startmotoranslutningen, där batterikabeln sitter fast, och se vad det visar. Kolla även vid den tunna kabeln, som kommer från tändlåset/säkringsdosan. Du bör kunna hitta felet med alla dessa mätningar tycker jag.

Vid varje mätning ska du alltså vrida nyckeln i startläge och se hur spänningen beter sig, en medhjälpare är bra att ha alltså. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang