Mazda 323f tomgångs problem och misständing

HeeDiX
29 mars 2009 · 114 Inlägg

Hej,

Min mazda (323f, 1.8l DOHC) är lite dum sad, tomgången kan variera mellan 1000-2000 rpm, när den stämmer så funkar motorn bra, men när den är höjd så misständer den mycket när man gasar. den misständer även ibland när man kör. En polare sa att de kunde vara styrboxen till insprutningen. Någon som har nån annan idé?

_GhostDriver_
29 mars 2009 · 107 Inlägg

Det kan vara en läcka i någon luft/vacum slang.

HeeDiX
29 mars 2009 · 114 Inlägg

Borde ínte detta vara konstant då? för den funkar bra oftare än den misständer

_GhostDriver_
29 mars 2009 · 107 Inlägg

Det kan vara mysko det där med vacum. Kollat fördelare å sånt?

HeeDiX
29 mars 2009 · 114 Inlägg

Nej har inte kollat det, motorn beter ju sig precis som att soppablandningen blir fel, eftersom på tomgång när den går upp till 2000 varv kan man inte gasa för den orkar inte varva

MazdaRoze
19 april 2009 · 9 Inlägg

Hej. Hade samma fel på min mazda. Men det var ett enkelt fel. Tempsensorn eller relät till automatchoken var glapp. Finns en grön kontakt åt höger om ventelkåpan. Jag spruta i lite kontaktspay och bilen blev bra igen, nu börjar han bli så igen så det är dax att sprya i mer eller byta kontakten. Ett lätt fel. Hoppas att det är därför din mazda inte funkar till 100% Är ett vanligt fel hos den mazda genrationen.

HeeDiX
22 april 2009 · 114 Inlägg

MazdaRoze skrev:
Hej. Hade samma fel på min mazda. Men det var ett enkelt fel. Tempsensorn eller relät till automatchoken var glapp. Finns en grön kontakt åt höger om ventelkåpan. Jag spruta i lite kontaktspay och bilen blev bra igen, nu börjar han bli så igen så det är dax att sprya i mer eller byta kontakten. Ett lätt fel. Hoppas att det är därför din mazda inte funkar till 100% Är ett vanligt fel hos den mazda genrationen.

Har prövat det nu, men de typ hjälpte inte xD. Ska byta lite saker på den typ tändkablar, tändstift, rotor och fördelare och se om de hjälper

fordsta
22 april 2009 · 10 Inlägg

kolla fördelare, tändspole ock sånt men kan även va LMM:en också som klyddar

MazdaRoze
22 april 2009 · 9 Inlägg

hm synd att det inte var det. Men om du vill testa fullt ut om det är det felet så dra ut kontakten. För då funkar inte chocken och då ser man ju på svart och vitt. (om du nu inte redan har gjort det) Men lycka till!! Hoppas det löser sig!!

HeeDiX
22 april 2009 · 114 Inlägg

fordsta skrev:
kolla fördelare, tändspole ock sånt men kan även va LMM:en också som klyddar

Vad är LMM?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang