4096
Sök

Saab 9000 2,3T, Trasig Automatlåda???

5 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Var ute en sväng med bilen och när jag skulle dra på lite var det som att den la i neutralen. Inga växlar funkade så de blev att bogsera hem den sakta.

1. Kan det va så att lådan har rasat? eller kan det vara nåt annat?
2. Går det bra att bogsera en automat om man kör sakta och kortare sträckor?

Kan tillägga att bilen var igång när jag bogserade hem den.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 mars 2009
Kolla oljan, jag vet att "jettan" vi hade förut var en automat och när oljenivån blev för låg så vill den inte växla.

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

5 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Olja finns. Men den är inte röd. Snarare samma färg som vatten. kan det hjälpa att byta oljan?

537 Inlägg
29 mars 2009
Läs i manualen om bogsering.

187 Inlägg
29 mars 2009
Vad jag har förstått så är det ALDRIG okej att bogsera en automat, rätta mig if im wrong tongue

5 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Tyvär Har jag ingen instruktionsbok till bilen. sad Jag har hört att man kan bogsera kortare sträckor med låg hastighet men jag vet inte till 100%

2 164 Inlägg
29 mars 2009
Man ska inte bogsera en automat bil om de inte handlar om upp på släp eller in och ut från en verkstad.
Med tanke på vad du berättar så skulle jag hellre byta låda än försöka fixa till den lådan du har i bilen.

MVH

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 mars 2009
tjena, citerar från instruktionsboken:

a: Växelspaken ska vara i läge N
b: Växellådan ska fyllas upp med 2 liter olja extra över normalnivå. Använd olja typ ATF Dexron II.
c: De nationella bestämmelserna om bogseringshastigheter måste fäljas. Om lagarna tillåter, är högtsa tillåtna bogseringshastighet 50 km/h. Längsta tillåtna bogseringssträcka är 40-50 km. Skulle bilen behöva bogseras längre, måste framhjulen lyftas från marken.
d: När bilen åter tas i bruk ska växellådsoljan kontrolleras, och eventuellt justeras till föreskrivna mängd.
e: Motorn kan inte startas genom bogsering eller påskjuting av bilen. Motorn kan i nödfall startas enligt beskrivningen i avsnittet "starthjälp med extra batteri".

VARNING: ta inte ut nyckel ut tändningslåset då rattlåset aktiveras  tongue

så det var allt, hoppas de går bra för dig! detta är alltså för saab 9000, ur instruktionsboken!

Mvh Patrik
Senast redigerat av Funkiee (29 mars 2009)

5 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Jag fyllde aldrig upp med extra olja men tror inte det ska va nåt problem endå. hade ju trots allt bilen igång och bogserade i max 20km/h. Men tack för den infon. kan vara bra att veta (Y) smile Ska köpa ny olja och oljefinter imorn och se om det hjälper att byta det.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 mars 2009
låter bra! lycka till med o få de funka smile hoppas de hjälper o byta bara!

Mvh patrik

Sök