4006
Sök

Kylsystemet krånglar volvo 745gl-89

1 142 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
mitt kylsystem krånglar lite. och nu har ja sett att remmen som går till vattenpumpen och servon inte är spänd då servon tydligen sitter löst:S(märkte de idag) kan de vara så att tack vare att servon sitter löst så spänner den inte remmen vilket resulterar i att inte vattenpumpen snurrar? kan detta sånafall vara problemet att den blir VÄLDIGT varm(på röda)

tack på förhand

242 Inlägg
31 mars 2009
det kan det mkt väl vara, spänn på remmen, kolla så det finns vätska i behållaren, går den fortfarande upp i temp så kan det va så illa som topp packning, vattenpump, termostat, men börja med det billigaste smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2009
Ja, du kan ju pröva att spänna och se om de blir nån skillnad. De kan visa skitvarmt om du har alldeles för lite vatten i motorn systemet också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

26 Inlägg
31 mars 2009
de är nog en ispropp ställ dig på gasen i 5 min så släpper den, eller så tar du bort tummen du har i handflatan och spänner lite remmar...

Bajsapa
316 Inlägg
31 mars 2009
Turbo_Danne skrev:
de är nog en ispropp ställ dig på gasen i 5 min så släpper den, eller så tar du bort tummen du har i handflatan och spänner lite remmar...

väldig omogen kommentar. alla har vi någongång varit nybörjare. jag är ingen expert heller.
men du som verkar vara så smart att ställa dig på gasen med ispropp i motorn kan ju berätta för han hur man gör tongue haha

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 mars 2009
snoddas skrev:
mitt kylsystem krånglar lite. och nu har ja sett att remmen som går till vattenpumpen och servon inte är spänd då servon tydligen sitter löst:S(märkte de idag) kan de vara så att tack vare att servon sitter löst så spänner den inte remmen vilket resulterar i att inte vattenpumpen snurrar? kan detta sånafall vara problemet att den blir VÄLDIGT varm(på röda)

tack på förhand

Vattenpumpen och servon använder inte samma rem..den till generatorn driver vattenpumpen...men båda kan ju vara lite slappa för de... ;-)
Senast redigerat av mrbuggy (31 mars 2009)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2009
mrbuggy skrev:
snoddas skrev:

tack på förhand

Vattenpumpen och servon använder inte samma rem..den till generatorn driver vattenpumpen...men båda kan ju vara lite slappa för de... ;-)

I min bil så har ja remmar köpta på volvo. De slog upp längden på dem i en handbok de har. Jag har en rem som går runt vattenpumpen, generatorn och vevaxeln, en som går runt vattenpumpen, servon och vevaxeln och en som går runt vevaxeln och ackompressorn.

Dessutom finns de ju en hel uppsjö med olika remlängder, å med tanke på vad vi vet så kan han ha vilka remmar som helst.

Hur som helst, spänn remmen och kolla vattennivån. Upphör inte problemet så öppna locket till expansionskärlet, och rör på gasspjället så att motorn går upp i varv. Ökar nivån nämnvärt så har du ett trycksatt kylsystem = blåst toppackning.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sök