Bil Batteri dött

Lakszen
31 mars 2009 · 24 Inlägg

Hej, jag har en fråga angående bil batteri.

Jag vet redan svaret på denna fråga men jag vill ändå veta möjligheter eller kanske alternativ.

Jag har en supra som har stått i garaget rätt länge typ under vintern (4månader). Jag kan ej få igång bilen pga batteriet är urladdat. Eftersom jag vet att det är batteriet som är det som är problemet så vet jag okså vad som behöver göras. Antingen byter jag batteri eller så laddar jag batteriet eller hur?

Så här kommer frågan. 

Även om ett batteri är totalt urladdat eller dött går det "aldrig" att återuppliva det?

Jag har testat på olika sätt att försöka ladda det genom bilen men det har ej funkat. iofs har jag inte prövat med laddare men jag vill typ veta om någon har kunnat lösa detta utan att ha köpt nytt batteri.

Tack på förhand.

Senast redigerat av Lakszen (31 mars 2009)

YeahBitch
31 mars 2009 · 730 Inlägg

De behöver inte va trasigt, men kan mkt väl va de.

Testa med att ladda de och se ifall de orkar hålla kvar strömmen.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
aakesson
31 mars 2009 · 812 Inlägg

har du inte provat att ladda det så gör det först

Lakszen
31 mars 2009 · 24 Inlägg

batteriet är icke trasigt det är ganska nytt och bra batteri.

MagneticNorth Aktad Medlem
31 mars 2009 · 301 Inlägg

Oftast funkar det att ladda.. bara man har lite tålamod.. men det kan ev vara försämrat. På en sommarbil så funkar det säkert. (såg nu att det var rätt nytt... då är det nog ingen fara med kapaciteten)

Vägrar laddaren / batteriet att få i ström kan man kan ibland lura igång laddningen av ett nästan dött batteri genom att koppla in ett friskt batteri parallellt och sen sätta på laddaren.

Bättre laddare kan ha ett recovery-läge som tvingar i ström.. och grymma laddare kan lura igång heldöda batterier... men dom blir nog aldrig riktigt lika bra igen.

Senast redigerat av morganevelina (31 mars 2009)

Larssa91
31 mars 2009 ·

de går att lura igång även riktigt döda batterier. fick tag på en gammal 244 gl som hade stått i 2år. batteriet hade även frusit sista vintern men hade inte spruckit fyllde på lite vatten i 2 celler sen va de bara att slänga på startkablar från lastbilen (24volt) för att ge det en riktig startknuff sen koppla vi om till 12volt. de batteriet har aldrig krånlat sen dess. tongue kan tilläggas att batteriet var då ca 6 år och från biltema. smile

Senast redigerat av Larssa91 (31 mars 2009)

Drönirettab
31 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Lakszen skrev:
Även om ett batteri är totalt urladdat eller dött går det "aldrig" att återuppliva det?

Det beror ju lite på hur man menar med "totalt urladdat eller dött", ett 12 V bilbatteri räknas tekniskt sett som 100% urladdat när vilospänningen är någonstans omkring 11,6-11,8 V har jag för mig (kan stå olika beroende på vilken "faktatabell" man kollar i).

Är batteriet ganska nytt, som ditt är, så kan det tåla några såna urladdningar. Handlar det om att vilospänningen ligger långt under 11 V, tex 5 V eller så, då kan batteriet gå sönder bara efter någon enstaka urladdning. Men här är det också beroende på batterityp, alltså om det är startbatteri eller någon form av djupcyklingsbatteri.

Lakszen skrev:
Jag har testat på olika sätt att försöka ladda det genom bilen men det har ej funkat.

Om batteriet är så pass urladdat att inte startmotorn orkar dra runt, då SKA man ladda upp med en batteriladdare, det funkar inte bra att låta bilens generator sköta den saken. Batteriet bör stå länge på laddning, minst ett helt dygn men kanske två dygn om laddaren är aningen klen. smile

Det är viktigt att batteriet blir helt uppladdat efter en riktig djupurladdning, annars riskerar det att tappa i kapacitet väldigt mycket.

Lakszen
5 april 2009 · 24 Inlägg

Jag ska prova o ladda först så återkommer jag. Jag har 3 andra batterier som även dem ligger i samma träsk. ska testa olika saker. tack för era svar

Lakszen
14 april 2009 · 24 Inlägg

Lånade en laddare utav en kompis (biltema) tänkte prova o se om det leder någonstans.

Tog med mig bilbatteriet hem och testade ladda det hemma. Har följ instruktionerna exakt men lyckas ändå inte ladda batteriet. Problemet kan du ju vara olika men en sak som jag inte e helt säker på är klämmorna.

Enligt hur det ska vara (beskrivningen) så ska röda klämman sitta på (+) och den svarta på jord (alltså ej -) men frågan är ju ändå om det stämmer.

Kan någon typ hjälpa mig snabbt hur och vilken ordning allt ska ordnas i.

Laddaren: BIltema 12v 120ah art 44-715
Beskrivning: http://www.biltema.se/Archive/Documents … 37-710.pdf      (pfd)

endast översta gröna lampa som lyser fast som ska indikera att endast bil-laddaren är inkopplad till strömuttaget.


EDIT provade sätta svart kabel på (-) tror har fått igång det.

Senast redigerat av Lakszen (14 april 2009)

Drönirettab
14 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det brukar i princip alltid stå i manualerna till batteriladdare att man ska koppla minusladdkabeln till bilens kaross, det är bara för att undvika att en eventuell gnista ska kunna ställa till med bekymmer.

Det som dock kan hända, när man kopplar till bilens kaross, är att det blir dålig kontakt pga dåligt vald karossdel. Då är det enligt mig bättre att istället koppla minusladdkabeln till batteriets minuspol, MEN, nätsladden till laddaren ska vara urdragen innan man kopplar på minusladdkabeln. På så sätt är risken för gnista i det närmaste obefintlig och man får bra kontakt med batteriets minuspol. smile

Jag kan förresten berätta att ett startbatteri kan tåla en total urladdning fastän det är drygt 12 år gammalt, har själv råkat ut för detta nyligen med ett gammalt rött Optimabatteri. Innerbelysningen i en Amazon glömdes påslagen i några veckor, batteriet visade 0,3 V med belysningen påslagen och 1,8 V när den stängdes av.

Efter flera rekonditioneringscykler av min batteriladdare (C-TEK MXS25000) så gjorde jag ett litet test genom att köra startmotorn i 30 sekunder, batteriet gav en stabil spänning och mattades inte det minsta. Får se hur länge till det fungerar. smile

Senast redigerat av Drönirettab (14 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang