Två halvförsäkringar vid krock. Någon som har erfarenhet?

Jimsalabim Reservdelsman
1 april 2009 · 61 Inlägg

Förra veckan när jag var på väg till jobbet med min Opel Astra så kom jag åkande på en snöig väg och skulle svänga höger.
Då, precis i svängen så fick jag möte av en Volvo 460 som skulle svänga vänster, fick solen i ögonen och genade över min sida av vägen så det blev en krock.
Han tog på sig skulden för det hela och vi skrev papper direkt hos plåtverkstan.
Nu är det så att både han och jag har halvförsäkring på våra bilar.
Anledningen till att jag har halvförsäkring är att det blev 300kr billigare i månaden än helförsäkrat.
Så jag bytte för två månader sen.
På plåtverkstan säger dom att bilen förmodligen blir inlöst då det skulle kosta mellan 50000-60000kr att fixa den med lack och allt.
Det är väldigt spännande då jag har länsförsäkringar och han jag krockade med har folksam.
Är det någon som varit med om något liknande?
Verkar som att det här kommer ta tid... och mest irriterad är man ju för att det inte är jag som ställt till med något och får lida för detta.

Min fina Opel är inte så fin i fronten mera... bild finns i mitt album.

Någon som har tips på vad jag bör tänka på?

BMW 325d (2007)
kolvas
1 april 2009 · 4 001 Inlägg

eftersom han tagit på sig skulden till krocken så blir det nog inga problem för dig, hans försäkring täcker skadorna på din bil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Tiger1978 Fattig student
1 april 2009 · 1 282 Inlägg

Det kommer gå på hans försäkring, brukar inte ta så lång tid... Det kommer att komma en gubbe och kolla på bilen och besiktiga skadorna om dom inte låter killarna på plåtverkstan göra det, det som kan ta tid är på verkstan, men jag tror du har stilleståndsförsäkring på ditt försäkringsbolag.. Det innebär att du får en liten summa för varje dag som bilen står still.. Kolla upp det..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Jimsalabim Reservdelsman
1 april 2009 · 61 Inlägg

Ok ok. Skönt att höra!
Då ska jag kolla upp det här med stilleståndsförsäkringen också. Verkar ju intressant det. :-)

BMW 325d (2007)
AeroMalm BMW fantast
1 april 2009 · 1 172 Inlägg

"stillaståndsförsäkringen" brukar vara 100 :- om dan upp till 45 dagar. bara effektiv reparationstid räknas.  om bilen inte repareras (löses in vid total skada) får man ersättning för 14 dagar..

Så står det i mina papper jag har framför mig!!! gäller visserligen IF, men det brukar vara ungefär samma på alla bolagen.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2009 · 13 750 Inlägg

fast vad han säger och vad försäkringbolaget säger är en helt annat sak

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lurken_85
1 april 2009 · 832 Inlägg

Growe skrev:
fast vad han säger och vad försäkringbolaget säger är en helt annat sak

Så sant. Anser försäkringsbolaget att det var dit fel så torskar du. Det spelar ingen roll om det är polisens utredning som säger att det var hans fel så kan dom sätta sig på tvären ändå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Tazzeman
1 april 2009 · 427 Inlägg

Har han kört över på din sida och han har tagit på sig det, då kan det aldrig vara ditt fel...

/ Tobbe
Hamilton
1 april 2009 · 8 865 Inlägg

Tazzeman skrev:
Har han kört över på din sida och han har tagit på sig det, då kan det aldrig vara ditt fel...

Att en tagit på sig "skullden" spelar inte så stor roll, det är FB som gör en vållande utredning och kan komma fram till ett helt annat beslut.

Fotograf på tierpidag.se
AeroMalm BMW fantast
1 april 2009 · 1 172 Inlägg

Hamilton skrev:

Tazzeman skrev:
Har han kört över på din sida och han har tagit på sig det, då kan det aldrig vara ditt fel...

Att en tagit på sig "skullden" spelar inte så stor roll, det är FB som gör en vållande utredning och kan komma fram till ett helt annat beslut.

det stämmer det att FBs utredning räknas. råkade själv ut för en cyklist som cyklade ut framför mig. enligt polisen var det hennes fel, men enligt FB så fick jag pröjsa bilen själv och skadestånd till henne för hon blivit "påkörd."

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Jimsalabim Reservdelsman
1 april 2009 · 61 Inlägg

När man fyller i en skadeblankett så finns det en ruta som är viktig att fylla i och det står "Vem anser NI är vållande till olyckan och varför?"
Om han skrev t.ex "Jag, Kalle i bil A fick solen i ögonen och genade över på Jims sida av vägbanan, därav krock med bil B" och jag skrev "Kalle (bil A) inkräktade på min vägbana och krockade med mig (bil B)"
Om FB säger att det är mitt fel så måste dom sudda ut det vi skrivit och förfalska väl?
Det där med cyklister har jag dock hört förut och fick höra det redan i trafikskolan. Att man åker dit om man kör på dom även om det är deras fel. Sjukt det där...

BMW 325d (2007)
Lurken_85
1 april 2009 · 832 Inlägg

Jag tror inte det är någon fara för din del för ni har ju olika bolag. Men det kan ju vara jävligare om man har samma bolag. Då kan dom ju säga att det var den andras fel även om det inte var det bara för att det blir billigare så.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Jimsalabim Reservdelsman
2 april 2009 · 61 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Jag tror inte det är någon fara för din del för ni har ju olika bolag. Men det kan ju vara jävligare om man har samma bolag. Då kan dom ju säga att det var den andras fel även om det inte var det bara för att det blir billigare så.

Jaa.... och det betalar vi stora pengar för...

BMW 325d (2007)
Jimsalabim Reservdelsman
2 april 2009 · 61 Inlägg

Nu finns det bilder på bilen, som den ser ut idag.

BMW 325d (2007)
andreasevo7
6 april 2009 · 353 Inlägg

eftersom både har halvförsäring kommer fb gör allt för att läga skulden på er både och på det visset slippa att betala något till någon eftersom ingen av er har helförsäkring! sådana svin är dom!

Jimsalabim Reservdelsman
7 april 2009 · 61 Inlägg

andreasevo7 skrev:
eftersom både har halvförsäring kommer fb gör allt för att läga skulden på er både och på det visset slippa att betala något till någon eftersom ingen av er har helförsäkring! sådana svin är dom!

Ja, man blir ju förbannad...
Men nu har jag länsförsäkringar och han folksam så vi får väl se hur det blir. Är ju upp till folksam nu.
Förhoppningsvis så får jag veta idag...

Senast redigerat av Jimsalabim (7 april 2009)

BMW 325d (2007)
Janneutanb
7 april 2009 · 7 272 Inlägg

Tycker att det låter som ett solklart fall.
Ser ingen möjlighet överhuvudtaget att försäkringsbolagen skulle kunna strula till det så du inte får ersättning.

Han körde ju över på din sida rätt in i dig.
Tror inte att du behöver vara orolig.

Jimsalabim Reservdelsman
7 april 2009 · 61 Inlägg

Brains skrev:
Tycker att det låter som ett solklart fall.
Ser ingen möjlighet överhuvudtaget att försäkringsbolagen skulle kunna strula till det så du inte får ersättning.

Han körde ju över på din sida rätt in i dig.
Tror inte att du behöver vara orolig.

Precis så sa han på plåtverkstan också.
Han hade varit i kontakt med länsförsäkringar nu och dom har skickat allt till folksam eftersom bollen ligger hos dom och deras kund nu. Jobbigt bara att allt tar sån tid...

BMW 325d (2007)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
7 april 2009 · 355 Inlägg

det där med försäkringsbolag och krockar är aldrig kul.
polarn blev påkörd av en taxi i vintras (taxin körde in i sidan på polarns bil) och han som körde taxin påstod att det var polarn som körde på honom.
vi var 4st som såg att taxin körde på polarns bil, och självklart skrev vi på papper om hur allt hade hänt.  och det var en väldigt onykter person som höll på taxichafförens historia, och försäkringsbolaget sa bara "ord står mot ord".

nu har ju du dock lite bättre förutsättningar, så vi får hoppas att det löser sig för dig.
men dem kan vara jävliga när det gäller sånt där.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Jimsalabim Reservdelsman
21 april 2009 · 61 Inlägg

Nu har iallafall papprena blivit inscannade i fredags så nu ska väl en handläggare gå igenom dessa. Tar väl några veckor... *suck*

BMW 325d (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang