Hund / hundmat

Abeed Pekabow i can see u
2 april 2009 · 644 Inlägg

Allt om djur ,,

hade problem första dagen , vilken mat skull emin valp ha ?

Senast redigerat av Abeed (8 april 2009)

Beetle V4
2 april 2009 · 218 Inlägg

Hoppas för alldel att hunden inte kommer till dig imorgon om du inte ens vet vad man ska ge den för mat. Borde inte den som sålde hunden till dig talat om hur den ska skötas och vad den äter till mat?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Abeed Pekabow i can see u
2 april 2009 · 644 Inlägg

Jo jag har ju haft hund innan. men det var en amstaff blandning..tänkte om det fanns nå spec mat en jack russel skulle föredra så generellt.

Beetle V4
2 april 2009 · 218 Inlägg

Ok, då fattar jag annars tyckte jag det lät lite skummt, men någon special mat kan jag inte tipsa om då jag aldrigt ägt någon sådan hund. Kolla om det finns något forum för just jack russel alternativt allmänt hundforum, annars så kan nog en  bra djurbutik svara på det.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Meii
2 april 2009 · 18 Inlägg

Fråga dom köper maten hos. Dom brukar ha koll på det där.

-Mackan- Fire And Silk
2 april 2009 · 2 254 Inlägg

Om, det är en valp så skall maten läggas iblöt, så den blir lite mjukare.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
D_MAN ?
2 april 2009 · 1 038 Inlägg

Är det en reggad kennel eller en oseriös "uppfödare" som vill tjäna pengar?

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
D_MAN ?
2 april 2009 · 1 038 Inlägg

Dem har inte koll för alla individer är olika, inte äter du och din syrra/brossa samma mat jämnt??

Skulle aldrig lita på vad ett zoo eller en djuraffär erbjuder, självklart erbjuder dem något som dem tjänar på, och vetrinärer har svindyrt foder som dem gärna erbjuder dig att köpa.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
D_MAN ?
2 april 2009 · 1 038 Inlägg

Abeed skrev:
Jo jag har ju haft hund innan. men det var en amstaff blandning..tänkte om det fanns nå spec mat en jack russel skulle föredra så generellt.

Beror ju på hur mycket du tänker aktivera hunden eller om den bara ska vara gulligt sällskap??

Sen beror de ju på va hunden tål och hur mycket den tar upp av det den äter, skiter den 10ggr om dagen så får den för mycket mat eller något han inte tål därför det går rakt igenom, man får prova sig fram och det är inte alltid det dyraste fodret som är bäst.

Vet inte så mycket om den rasen men tex schäfer har ju ett eget foder hos Royal canin som är bra för deras känsliga magar och hud och som är bra mot deras päls, slipper klåda och en massa sånt..


Lycka till och kolla gärna med någon seriös uppfödare, bara att söka på google.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
blacken
2 april 2009 ·

Abeed skrev:
Hallooo tänkte skaffa en hund jack russel smile får den imon ,,
men vad äre för mat de äter ?
om någon visste lite mer om jack russel hundar...

Lycka till med jycken. Du kommer att behöva det..smile

Mortalis VW-nörd?
2 april 2009 · 4 332 Inlägg

Fan va pessimistiska alla är då, visste inte heller vilken mat vi skulle ha till vår valp. Frågade på en bra djuraffär och de gav oss bra käk, sen snackade vi med veterinären när vi va där (man ska ju dit med dem rätt tätt när de e valpar för vaccination) och fick då tips på om vi behövde ändra kosten me tanke på hur mycke han väger osv.
Bäst är ju såklart om man försöker ge dem samma mat som de fått tidigare.

Senast redigerat av Mortalis (2 april 2009)

Rquired Allmänt envis
2 april 2009 · 12 512 Inlägg

Hoppas du har köpt hunden av en seriös uppfödare, i så fall vet denne vad hunden äter smile Lycka till med valpen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
annie-a
2 april 2009 · 165 Inlägg

Ta reda på vad hunden äter för mat nu och fortsätt med det. Om du nu ändå skulle byta mat så gör en långsam övergång (ca 1 vecka). Alltså ta lite av den nya maten och blanda i lite i varje måltid.. Dom kan få väldiga problem om man bara byter mat helt plötsligt..

Abeed Pekabow i can see u
2 april 2009 · 644 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/610537_elg288.jpg

här är den smile

Senast redigerat av Abeed (2 april 2009)

blacken
2 april 2009 ·

Abeed skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/610537_elg288.jpg

här är den smile

Kanonsöt, men njaaeee mycken huvudvärk med dom...

MissLee
2 april 2009 · 52 Inlägg

Har själv en Jack Russell.. Glöm även inte att det ska vara valpfoder , min är och har alltid varit väldigt tålig i magen o kan äta i princip vad som helst.. Valpar är dock rätt känsliga , vänj den på en gång att få mat på fasta tider varje dag , inte blanda i en massa skit bara för att det kanske blir godare för hunden... smile Något som är vääldigt viktigt med just denna rasen är att på en gång visa vem som bestämmer , inte dalta med den bara för "han/hon är ju så liten" jag gjorde det o nu har jag det inte alltför lätt med min som nu är 6 år.... Han bestämmer helt klart över mig o får han inte som han vill markerar han först med att morra.. Resten är mindre kul... Men men,det är inte hundens fel utan helt o hållet mitt som daltat med han från dag ett...roll Dock så är han aldrig elak utan "anledning" utan en helt underbar hund som i övrigt alltid är glad! Riktigt roliga , men inget jag skulle rekommendera som "första" hund till någon , kräver en del vana... Grattis förresten , supersöt är den! smile

ichibon mmm, blåbärssoppa.
3 april 2009 · 616 Inlägg

Valpar bör man ge samma mat som uppfödaren gett dem. Serilsa uppfödare skickar ofta med papper på vilket foder valpen ska ha. Den ska vara uppblött och de kan gärna på typ en halv dl filmjölk om dagen också. Ett rått ägg på maten en gång i veckan är bra också.
Jag tycker inte man ska ge matrester och sånt när dom är små. Fullfoder för valpar räcker gott och de blir mindre kräsna.

Själv köper jag absolut billigaste märke till min hund, hon får mat en gång om dagen max (glömmer bort ibland... ) och sen äter hon hästmat och hästbajs. smile Billig i drift! Var betydligt noggrannare med maten när hon var liten, nu ser jag på pälsen och klorna om hon mår bra och på hullet om hon får tillräckligt mycket och det räcker för mig.

/ichi
M103
3 april 2009 · 1 570 Inlägg

Min Jack Russell är nu 15 år äter allt, speciellt en del skumma grejer. Skumt för han var riktigt kräsen förut smile

Fil och flingor
Sill
Korv med senap och ketchup
Pommes frites
Bananer
Apelsiner
Meloner
Hästbajs
Hudsalva
Kakor
Kanelbullar
Gräs
Döda överkörda grodor


Jag har hört att det är bättre att vänja in hunden med lite varierad kost annars får de diarré så fort de äter någonting annat.

När vår jack russell var yngre kunde man utan vidare ta med honom ut på 5km-10km löpning. Han flämtade knappt när man var klar. Riktigt starka och tuffa hundar och mer "hund" än de flesta stora luffsar som bara håller käft och lyder smile

Sissi
3 april 2009 · 108 Inlägg

Seriösa uppfödare ser till att du är väl medveten om vad valpen ska äta den första tiden. Matlista med vad valpen ska ha samt vilka tider den är van att äta på medföljer vid seriösa köp.

Sponsor: http://www.stylingwebben.se - Diodslingor/Diodlampor
blacken
3 april 2009 ·

henrikh skrev:
Min Jack Russell är nu 15 år äter allt, speciellt en del skumma grejer. Skumt för han var riktigt kräsen förut smile

Fil och flingor
Sill
Korv med senap och ketchup
Pommes frites
Bananer
Apelsiner
Meloner
Hästbajs
Hudsalva
Kakor
Kanelbullar
Gräs
Döda överkörda grodor


Jag har hört att det är bättre att vänja in hunden med lite varierad kost annars får de diarré så fort de äter någonting annat.

När vår jack russell var yngre kunde man utan vidare ta med honom ut på 5km-10km löpning. Han flämtade knappt när man var klar. Riktigt starka och tuffa hundar och mer "hund" än de flesta stora luffsar som bara håller käft och lyder smile

Största "problemet" eller "downsiden" med dom kräken är att dom tror att dom är större an vad dom igentligen är. Men när det kommer till kritan så är dom som alla andra småjyckar "Skit på snöret".big_smile

Senast redigerat av blacken (3 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang