Hund / hundmat

blacken
8 april 2009 ·

Angelicque skrev:

blacken skrev:
Du ska vara "flockledaren" utan några som helst förbehåll. Att skrika är dödfött  Man ska  använda sig av dova, mörka tonfall typ grovt morrande med stark bas. Skriker man i falsett eller i ett ljust tonfall så tror bängskallen att du "bjäbbar" och svarar med att bjäbba tillbaka. Om jycken visar den minstaste tendens till att "ta kommandot" över flocken dvs du och dina anhöriga och vänner, så antingen bowlar du med kräket mellan väggarna tills den visar underkastelse eller ta tag i strupen på jycken och vrid ända tills den ger sig, samtidigt som du skäller och morrar DOVT på/åt kräket.  Så funkar det i en hundflock inga demokratiska regler där inte..

Och så undrar en del varför det finns så många omplaceringar av hundar.....
Det du beskriver blacken, det är förkastligt och inte lär någon hundägare få en trygg och stabil hund av ett sådant handhavande.
Eller så är det ditt sätt att försöka vara rolig - det misslyckas i vilket fall som.

Det är exakt så det "funkar" i en hundflock i det vilda och det är det språk som en hund förstår. Oavsett vad en en del kan få för sig..

Angelicque
8 april 2009 · 222 Inlägg

blacken skrev:

Angelicque skrev:

blacken skrev:
Du ska vara "flockledaren" utan några som helst förbehåll. Att skrika är dödfött  Man ska  använda sig av dova, mörka tonfall typ grovt morrande med stark bas. Skriker man i falsett eller i ett ljust tonfall så tror bängskallen att du "bjäbbar" och svarar med att bjäbba tillbaka. Om jycken visar den minstaste tendens till att "ta kommandot" över flocken dvs du och dina anhöriga och vänner, så antingen bowlar du med kräket mellan väggarna tills den visar underkastelse eller ta tag i strupen på jycken och vrid ända tills den ger sig, samtidigt som du skäller och morrar DOVT på/åt kräket.  Så funkar det i en hundflock inga demokratiska regler där inte..

Och så undrar en del varför det finns så många omplaceringar av hundar.....
Det du beskriver blacken, det är förkastligt och inte lär någon hundägare få en trygg och stabil hund av ett sådant handhavande.
Eller så är det ditt sätt att försöka vara rolig - det misslyckas i vilket fall som.

Det är exakt så det "funkar" i en hundflock i det vilda och det är det språk som en hund förstår. Oavsett vad en en del kan få för sig..

*skrattar så jag kiknar*

Rent bull...
En tamhund är inte detsamma som en vildhund, därför är det inte alls nödvändigt att adressera en hund som du beskriver.
Har man vett som hundägare så använder man sig av positiv förstärkning istället.

Nu så tänker du väl oxå att hunden minsann är som vargen och som det fungerar i vargens flock, ska det fungera hemma med den hund man äger?
Tänk, de finns de som fortfarande förespråkar att man ska lägga hunden på rygg och titta den stint i ögonen, när den gör fel....Att man ska fya en valp/hund för att den gör ifrån sig inomhus...Ta en valp/hund i nacksinnet när den inte gör som man vill.....
Listan kan göras lång och den blir bara fel, fel, fel!

Hellre chips än sex på festival!!!!
Angelicque
8 april 2009 · 222 Inlägg

blacken skrev:

Angelicque skrev:

blacken skrev:
Joo, dom är erkänt jävliga jyckar, förmodligen den värsta jycken att ha. Men det kan lyckas att "programmera" om han/den men det krävs väldans mycket av en. Och kan/är tålamodsprövande men man måste försöka att kopiera flocklagarna/reglerna dvs grym brutalitet vid behov. Och ett sätt är att man vrider i halsskinnet eller med ett grepp som påminner/imiterar ett par käkar stryper jycken när han "tar en konfrontation" ända tills man ser att jycken visar underkastelse.  Brukar vara väldigt hårt men är nödvändigt..

Att släppa hunden innan han/hon visar underkastelse , finns inte på "tapeten" så att säga, för då så har du "gett dig" till jycken och den tror att han/hon är Alfa. Om jycken inte visar underkastelse så är det fel på kräket, typ pissig avel eller något glappar i pannbenet på jycken, och då så måste man överväga att ta bort honom. för en hund som inte lyder "instinktlagarna" är farlig för folk och fä..

Vad har du haft för hund själv?
Eller äger du kanske rentav en hund just nu?

Några jyckar har man "haft" mestadels Schäfer, Collie, tax, olika korsningar av blandad kvalisort. Mina föräldrar födde upp Collie, men vi hade även en sorts viloplats för omplacerade och misshandlade hundar som behövde en  "semester" ifrån tidigare olämpliga hundägare. Men  du bör väl ha insett att det jag talar om är extremfall av hunduppfostran

Och du tycker att det är korrekta råd, till någon som uppenbarligen inte har en hund som inte är ett extremfall?
Det är i vilket fall som helst, sen får du tro vad du vill, helt förkastliga råd till en som äger en valp.

Hellre chips än sex på festival!!!!
Abeed Pekabow i can see u
8 april 2009 · 644 Inlägg

Angelicque skrev:

blacken skrev:
Joo, dom är erkänt jävliga jyckar, förmodligen den värsta jycken att ha. Men det kan lyckas att "programmera" om han/den men det krävs väldans mycket av en. Och kan/är tålamodsprövande men man måste försöka att kopiera flocklagarna/reglerna dvs grym brutalitet vid behov. Och ett sätt är att man vrider i halsskinnet eller med ett grepp som påminner/imiterar ett par käkar stryper jycken när han "tar en konfrontation" ända tills man ser att jycken visar underkastelse.  Brukar vara väldigt hårt men är nödvändigt..

Att släppa hunden innan han/hon visar underkastelse , finns inte på "tapeten" så att säga, för då så har du "gett dig" till jycken och den tror att han/hon är Alfa. Om jycken inte visar underkastelse så är det fel på kräket, typ pissig avel eller något glappar i pannbenet på jycken, och då så måste man överväga att ta bort honom. för en hund som inte lyder "instinktlagarna" är farlig för folk och fä..

Vad har du haft för hund själv?
Eller äger du kanske rentav en hund just nu?

Har haft amstaff innan..jag har lånat en bok om JRT..och i den står det att man ska göra så som jag gör nu..

Angelicque
8 april 2009 · 222 Inlägg

Abeed skrev:

Angelicque skrev:

blacken skrev:
Joo, dom är erkänt jävliga jyckar, förmodligen den värsta jycken att ha. Men det kan lyckas att "programmera" om han/den men det krävs väldans mycket av en. Och kan/är tålamodsprövande men man måste försöka att kopiera flocklagarna/reglerna dvs grym brutalitet vid behov. Och ett sätt är att man vrider i halsskinnet eller med ett grepp som påminner/imiterar ett par käkar stryper jycken när han "tar en konfrontation" ända tills man ser att jycken visar underkastelse.  Brukar vara väldigt hårt men är nödvändigt..

Att släppa hunden innan han/hon visar underkastelse , finns inte på "tapeten" så att säga, för då så har du "gett dig" till jycken och den tror att han/hon är Alfa. Om jycken inte visar underkastelse så är det fel på kräket, typ pissig avel eller något glappar i pannbenet på jycken, och då så måste man överväga att ta bort honom. för en hund som inte lyder "instinktlagarna" är farlig för folk och fä..

Vad har du haft för hund själv?
Eller äger du kanske rentav en hund just nu?

Har haft amstaff innan..jag har lånat en bok om JRT..och i den står det att man ska göra så som jag gör nu..

Mina frågor var inte till dig...Men du, ta kontakt med uppfödaren om du vill ha råd om du ska och bör handskas med din valp.
Eljest kommer du att få råd som inte gagnar dig i ditt hundägande.
Resultatet blir en omplacering, oftast, när ägaren inte vet vad den ska göra när och hur.

Hellre chips än sex på festival!!!!
D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

Angelicque skrev:

Danne-M3 skrev:
Beror ju på hur mycket du tänker aktivera hunden eller om den bara ska vara gulligt sällskap??

"Sen beror de ju på va hunden tål och hur mycket den tar upp av det den äter, skiter den 10ggr om dagen så får den för mycket mat eller något han inte tål därför det går rakt igenom, man får prova sig fram och det är inte alltid det dyraste fodret som är bäst."
madmadmadmad

Vet inte så mycket om den rasen men tex schäfer har ju ett eget foder hos Royal canin som är bra för deras känsliga magar och hud och som är bra mot deras päls, slipper klåda och en massa sånt..


Lycka till och kolla gärna med någon seriös uppfödare, bara att söka på google.

När det gäller just valpar ska man vara försiktig med att testa olika foder i snabb takt.
En valps mage är känslig och tål inte foderbyten i parti och minut.

Därför ska man som valpköpare följa uppfödarens rekommendationer och ge valpen samma mat som de fjort.
Det är inte heller helt ovanligt att uppfödaren låter något kilo valpfoder följa med, jämte stamtavla, CD - med instruktioner etc.

Vart vill du komma med dina mad gubbar???

Senast redigerat av Danne-M3 (8 april 2009)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Angelicque
8 april 2009 · 222 Inlägg

Danne-M3 skrev:

Angelicque skrev:

Danne-M3 skrev:
Beror ju på hur mycket du tänker aktivera hunden eller om den bara ska vara gulligt sällskap??

"Sen beror de ju på va hunden tål och hur mycket den tar upp av det den äter, skiter den 10ggr om dagen så får den för mycket mat eller något han inte tål därför det går rakt igenom, man får prova sig fram och det är inte alltid det dyraste fodret som är bäst."
madmadmadmad

Vet inte så mycket om den rasen men tex schäfer har ju ett eget foder hos Royal canin som är bra för deras känsliga magar och hud och som är bra mot deras päls, slipper klåda och en massa sånt..


Lycka till och kolla gärna med någon seriös uppfödare, bara att söka på google.

När det gäller just valpar ska man vara försiktig med att testa olika foder i snabb takt.
En valps mage är känslig och tål inte foderbyten i parti och minut.

Därför ska man som valpköpare följa uppfödarens rekommendationer och ge valpen samma mat som de fjort.
Det är inte heller helt ovanligt att uppfödaren låter något kilo valpfoder följa med, jämte stamtavla, CD - med instruktioner etc.

Vart vill du komma med dina mad gubbar???

Ehhh?
Du kan inte lista ut det?
Man ska inte rekommendera en nybliven valpägare att testa massor med olika foder.
Där av mad - typ.

Hellre chips än sex på festival!!!!
Abeed Pekabow i can see u
8 april 2009 · 644 Inlägg

ska lägga ut några bilder på n'rhan är lek full lr arg osv. och då får du säga hur man ska vara

Casy vinnarskalle!
8 april 2009 · 907 Inlägg

Angelicque skrev:

blacken skrev:

Angelicque skrev:

Och så undrar en del varför det finns så många omplaceringar av hundar.....
Det du beskriver blacken, det är förkastligt och inte lär någon hundägare få en trygg och stabil hund av ett sådant handhavande.
Eller så är det ditt sätt att försöka vara rolig - det misslyckas i vilket fall som.

Det är exakt så det "funkar" i en hundflock i det vilda och det är det språk som en hund förstår. Oavsett vad en en del kan få för sig..

*skrattar så jag kiknar*

Rent bull...
En tamhund är inte detsamma som en vildhund, därför är det inte alls nödvändigt att adressera en hund som du beskriver.
Har man vett som hundägare så använder man sig av positiv förstärkning istället.

Nu så tänker du väl oxå att hunden minsann är som vargen och som det fungerar i vargens flock, ska det fungera hemma med den hund man äger?
Tänk, de finns de som fortfarande förespråkar att man ska lägga hunden på rygg och titta den stint i ögonen, när den gör fel....Att man ska fya en valp/hund för att den gör ifrån sig inomhus...Ta en valp/hund i nacksinnet när den inte gör som man vill.....
Listan kan göras lång och den blir bara fel, fel, fel!

Hur en hund ska uppfostras beror ju på hur starkt psyke den har. Jag kan dra ett exempel. Farsan har både en Jämthund och en dvärgcollie (shetland sheepdog), och dom kan man ju inte ens jämföra. Jämthunden tar ju mycket MYCKET mer intiativ och bestämmer själv vad den vill göra. Dvärgcollien springer ju bara runt benen på en och underkastar sig bara man stirrar ögonen i den. Alla uppfostrar sina hundar olika helt enkelt. Det finns inget "rätt och fel" anser jag.

BMW M3 "Crisis" (2002)
D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

Angelicque skrev:

Danne-M3 skrev:

Angelicque skrev:

När det gäller just valpar ska man vara försiktig med att testa olika foder i snabb takt.
En valps mage är känslig och tål inte foderbyten i parti och minut.

Därför ska man som valpköpare följa uppfödarens rekommendationer och ge valpen samma mat som de fjort.
Det är inte heller helt ovanligt att uppfödaren låter något kilo valpfoder följa med, jämte stamtavla, CD - med instruktioner etc.

Vart vill du komma med dina mad gubbar???

Ehhh?
Du kan inte lista ut det?
Man ska inte rekommendera en nybliven valpägare att testa massor med olika foder.
Där av mad - typ.

Det va ett råd eftersom han inte hade en aning om vilken mat hunden ska ha och han svara inte heller om hunden är köpt ifrån en seriös uppfödare vilket han borde fått valpfoder med och rekomendationen om vilket foder hunden ska ha när den blir 12 respektive 15mån eller om han köpte hunden av någon som vill tjäna pengar och bara står där med hunden utan någon som helt info..... och ända sättet att veta vilket foder som passar hunden ifråga är väl igenom att pröva sig fram, kändes onödigt att ja skulle skriva det som andra redan skrivit att när han ska växla foder ska det ske under en intervall på 2v och då blanda hälften av varje för att se hur hunden blir av fodret....


Sen är det väl självklart att man kan rekomendera en nybliven valpköpare som aldrig haft hund, för det är väl bra jävla dumt att han ska ge hunden fel/dåligt/värdelöst foder bara för att han inte vet bättre eller att sådana som du säger att man inte ska prova vilket foder som passar bäst.....

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

Casy skrev:

Angelicque skrev:

blacken skrev:

Det är exakt så det "funkar" i en hundflock i det vilda och det är det språk som en hund förstår. Oavsett vad en en del kan få för sig..

*skrattar så jag kiknar*

Rent bull...
En tamhund är inte detsamma som en vildhund, därför är det inte alls nödvändigt att adressera en hund som du beskriver.
Har man vett som hundägare så använder man sig av positiv förstärkning istället.

Nu så tänker du väl oxå att hunden minsann är som vargen och som det fungerar i vargens flock, ska det fungera hemma med den hund man äger?
Tänk, de finns de som fortfarande förespråkar att man ska lägga hunden på rygg och titta den stint i ögonen, när den gör fel....Att man ska fya en valp/hund för att den gör ifrån sig inomhus...Ta en valp/hund i nacksinnet när den inte gör som man vill.....
Listan kan göras lång och den blir bara fel, fel, fel!

Hur en hund ska uppfostras beror ju på hur starkt psyke den har. Jag kan dra ett exempel. Farsan har både en Jämthund och en dvärgcollie (shetland sheepdog), och dom kan man ju inte ens jämföra. Jämthunden tar ju mycket MYCKET mer intiativ och bestämmer själv vad den vill göra. Dvärgcollien springer ju bara runt benen på en och underkastar sig bara man stirrar ögonen i den. Alla uppfostrar sina hundar olika helt enkelt. Det finns inget "rätt och fel" anser jag.

Precis alla hundar är olika individer precis som vi människor, så bara för att man har 2 schäfrar i  samma ålder men från olika kullar så måste uppfostran vara individ anpassat..

Så det finns inget belägg som säger att samma uppfostran leder till samma resultat.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Abeed Pekabow i can see u
8 april 2009 · 644 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615179_odtr8a.jpg
när han inte lyssna och jag inte orka leka mer, så börja han tugga o bita på allt han ser,, vad ska man göra då `?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615180_j85foo.jpg
när man tarbort leksaken från honom och försöker klappa honom , då börja han försöka "leka" med min hand då äre bitas lätt o riva lätt, vad gör man för att få stopp på lekandet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615181_y5csgz.jpg
Här vill han leka efter sömnen , lr så vill han upp på sängen , något jag inte acceptera.!, då försöker han hela tiden , hur får man honom o sluta


https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615182_ti3eqx.jpg
Stör man honom när han leker , så blir han aggressiv , vad gör man då .

Senast redigerat av Abeed (8 april 2009)

Casy vinnarskalle!
8 april 2009 · 907 Inlägg

vilken söt liten rackare smile

BMW M3 "Crisis" (2002)
leksak Kanon..
8 april 2009 · 1 473 Inlägg

Visa lugnt o försiktigt att det är du som bestämmer så att säga.

Jag triggar min schäfer till kamp o lek på en sekund genom att bara röra mig på ett visst sätt o lika lätt så lugnar jag ner honom lika fort genom att visa honom med mitt kroppspråk att det är färdiglekt.
Man får tänka lite instinktivt när man uppfostrar en hund, det är inte alls som att uppfostra ett barn.

Ta en valpkurs så att du ser till att ta itu med problemen från start så inget blir värre, men sen ska man också komma ihåg att det ju är en 9v (?) valp, lite bus o lek o kiss i hörnet får man väl räkna med smile

bollen1986
8 april 2009 · 3 714 Inlägg

Gå till närmaste brukshundsklubb och gå valpkurs det borde kanske hjälpa

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
MissLee
8 april 2009 · 52 Inlägg

Alla valpar mer eller mindre nafsar på allt när dom är små... Det man kan göra är att se till att den har egna leksaker som den får bita på , tar den tex en sko eller nåt annat så kan man säga nej , bestämt men inte skrika (för det får man väl?) när hunden släpper taget så berömmer du o ger den en egen leksak som den får ha.... Eller e denna uppfostran oxå fel? Nu ska man ju tydligen varken fya , neja eller göra nånting verkar det som...neutral
Angående min egna hund så är han aldrig elak mot nån annan , barn kan tom dra han i svansen o pälsen o han säger inte ett ljud ! Har heller inga problem att få han att sluta leka om man trissar upp han , han förstår vad ett nej är.. Inga problem med andra hundar heller vare sig tikar eller hanar , han e hur snäll o go som helst , sen att vi har lite rangordningsproblem här hemma e en annan sak , det gör inte hunden allmänfarlig....

Angelicque
8 april 2009 · 222 Inlägg

Danne-M3 skrev:

Angelicque skrev:

Danne-M3 skrev:

Vart vill du komma med dina mad gubbar???

Ehhh?
Du kan inte lista ut det?
Man ska inte rekommendera en nybliven valpägare att testa massor med olika foder.
Där av mad - typ.

Det va ett råd eftersom han inte hade en aning om vilken mat hunden ska ha och han svara inte heller om hunden är köpt ifrån en seriös uppfödare vilket han borde fått valpfoder med och rekomendationen om vilket foder hunden ska ha när den blir 12 respektive 15mån eller om han köpte hunden av någon som vill tjäna pengar och bara står där med hunden utan någon som helt info..... och ända sättet att veta vilket foder som passar hunden ifråga är väl igenom att pröva sig fram, kändes onödigt att ja skulle skriva det som andra redan skrivit att när han ska växla foder ska det ske under en intervall på 2v och då blanda hälften av varje för att se hur hunden blir av fodret....


Sen är det väl självklart att man kan rekomendera en nybliven valpköpare som aldrig haft hund, för det är väl bra jävla dumt att han ska ge hunden fel/dåligt/värdelöst foder bara för att han inte vet bättre eller att sådana som du säger att man inte ska prova vilket foder som passar bäst.....

TS har visst haft en hund tidigare, en mix med amstaff - det finns att läsa i tråden.
Fast det behöver inte betyda att TS förstår att man kanske inte bör välja vilket foder som helst, utan att  man bör vara noggran och finna ett foder som passar hunden - eller valpen i detta fallet.
Det ena utesluter inte heller det andra, TS har kanske köpt sin JRT-valp från en seriös uppfödare - det får vi förmodligen inte veta iaf - då frågan inte besvaras.

Jag anser att man INTE byter foder på en valp, utan att man ger samma foder som uppfödaren gjort.
Kan inte uppfödaren vara TS behjälplig, så kan TS istället fråga vilken uppfödare som helst här: http://www.jrtc.se/

Självklart så lämnar varje hundägare rekommendationer om de foder de själva använder och jag påstår inte att man inte ska prova vilket foder som passar bäst - läs igen och läs rätt.
Det jag säger är att man inte ska byta foder på en valp, som nu är så ung som TS valp, frekvent.

neutral

Hellre chips än sex på festival!!!!
blacken
8 april 2009 ·

Angelicque skrev:

blacken skrev:

Angelicque skrev:

Och så undrar en del varför det finns så många omplaceringar av hundar.....
Det du beskriver blacken, det är förkastligt och inte lär någon hundägare få en trygg och stabil hund av ett sådant handhavande.
Eller så är det ditt sätt att försöka vara rolig - det misslyckas i vilket fall som.

Det är exakt så det "funkar" i en hundflock i det vilda och det är det språk som en hund förstår. Oavsett vad en en del kan få för sig..

*skrattar så jag kiknar*

Rent bull...
En tamhund är inte detsamma som en vildhund, därför är det inte alls nödvändigt att adressera en hund som du beskriver.
Har man vett som hundägare så använder man sig av positiv förstärkning istället.

Nu så tänker du väl oxå att hunden minsann är som vargen och som det fungerar i vargens flock, ska det fungera hemma med den hund man äger?
Tänk, de finns de som fortfarande förespråkar att man ska lägga hunden på rygg och titta den stint i ögonen, när den gör fel....Att man ska fya en valp/hund för att den gör ifrån sig inomhus...Ta en valp/hund i nacksinnet när den inte gör som man vill.....
Listan kan göras lång och den blir bara fel, fel, fel!

Ja gör det du, men är det så att du inte förstår att en människa är en människa. Och en hund är en hund, och vi har olika genetiska anlag som styr oss oavsett miljö, så får du nog öppna dina ögon. Hundens instinkter från vildstadiet sitter fortfarande kvar hos tamhunden och dom kan vi aldrig "avla" bort hur mycket vi än försöker. Så enkelt är det. Så i det långa loppet (och i realiten) så är det jag som skrattar åt sådana som dig..

Abeed Pekabow i can see u
8 april 2009 · 644 Inlägg

Angelicque skrev:

Danne-M3 skrev:

Angelicque skrev:

Ehhh?
Du kan inte lista ut det?
Man ska inte rekommendera en nybliven valpägare att testa massor med olika foder.
Där av mad - typ.

Det va ett råd eftersom han inte hade en aning om vilken mat hunden ska ha och han svara inte heller om hunden är köpt ifrån en seriös uppfödare vilket han borde fått valpfoder med och rekomendationen om vilket foder hunden ska ha när den blir 12 respektive 15mån eller om han köpte hunden av någon som vill tjäna pengar och bara står där med hunden utan någon som helt info..... och ända sättet att veta vilket foder som passar hunden ifråga är väl igenom att pröva sig fram, kändes onödigt att ja skulle skriva det som andra redan skrivit att när han ska växla foder ska det ske under en intervall på 2v och då blanda hälften av varje för att se hur hunden blir av fodret....


Sen är det väl självklart att man kan rekomendera en nybliven valpköpare som aldrig haft hund, för det är väl bra jävla dumt att han ska ge hunden fel/dåligt/värdelöst foder bara för att han inte vet bättre eller att sådana som du säger att man inte ska prova vilket foder som passar bäst.....

TS har visst haft en hund tidigare, en mix med amstaff - det finns att läsa i tråden.
Fast det behöver inte betyda att TS förstår att man kanske inte bör välja vilket foder som helst, utan att  man bör vara noggran och finna ett foder som passar hunden - eller valpen i detta fallet.
Det ena utesluter inte heller det andra, TS har kanske köpt sin JRT-valp från en seriös uppfödare - det får vi förmodligen inte veta iaf - då frågan inte besvaras.

Jag anser att man INTE byter foder på en valp, utan att man ger samma foder som uppfödaren gjort.
Kan inte uppfödaren vara TS behjälplig, så kan TS istället fråga vilken uppfödare som helst här: http://www.jrtc.se/

Självklart så lämnar varje hundägare rekommendationer om de foder de själva använder och jag påstår inte att man inte ska prova vilket foder som passar bäst - läs igen och läs rätt.
Det jag säger är att man inte ska byta foder på en valp, som nu är så ung som TS valp, frekvent.

neutral

ja jag fick reda på att det skulle vara torrfoder. och det är de han får nu ,,, men sen finns det många olika torrfoder, hittils äter han bra o mår bra.

Angelicque
8 april 2009 · 222 Inlägg

blacken skrev:

angelicque skrev:
Rent bull...
En tamhund är inte detsamma som en vildhund, därför är det inte alls nödvändigt att adressera en hund som du beskriver.
Har man vett som hundägare så använder man sig av positiv förstärkning istället.

Nu så tänker du väl oxå att hunden minsann är som vargen och som det fungerar i vargens flock, ska det fungera hemma med den hund man äger?
Tänk, de finns de som fortfarande förespråkar att man ska lägga hunden på rygg och titta den stint i ögonen, när den gör fel....Att man ska fya en valp/hund för att den gör ifrån sig inomhus...Ta en valp/hund i nacksinnet när den inte gör som man vill.....
Listan kan göras lång och den blir bara fel, fel, fel!

Ja gör det du, men är det så att du inte förstår att en människa är en människa. Och en hund är en hund, och vi har olika genetiska anlag som styr oss oavsett miljö, så får du nog öppna dina ögon. Hundens instinkter från vildstadiet sitter fortfarande kvar hos tamhunden och dom kan vi aldrig "avla" bort hur mycket vi än försöker. Så enkelt är det. Så i det långa loppet (och i realiten) så är det jag som skrattar åt sådana som dig..

Jag jämför inte hund med människa, du har inte läst korrekt.
Jag väljer at tinte jämföra vår tamhund med den vilda hunden som finns.
Våra hundar, alltså tamhundarna, har varit domesticerade under mycket lång tid.
Även den rasstandard som finns vittnar om det, vilket aveln ska eller borde utgå från.

Vilka instinkter är det du talar om?
Att hunden skulle jaga sin egen föda, att den skulle slås för sin hieraki varje gång en ny individ kommer fram?

*skrattar, om möjligt, ännu mer*

Hellre chips än sex på festival!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang