Volvo 740 b230e går mycket dåligt på låga varv

Zorg
4 april 2009 · 120 Inlägg

tjena, har en b230e som jag har bytt toppackning på efter den gått varm, i början när den är kall så går den på ca 1500 varv som tomgång sen vär den börjar bli varm så går den ryckigt sen dör den.
går fint på högre varv.

volvo_245_racing
4 april 2009 · 667 Inlägg

Zorg skrev:
tjena, har en b230e som jag har bytt toppackning på efter den gått varm, i början när den är kall så går den på ca 1500 varv som tomgång sen vär den börjar bli varm så går den ryckigt sen dör den.
går fint på högre varv.

har du kollat insugspackningen hade samma problem med min.. testa spruta startgas vid insuget så märker du om det är det eller inte..

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Zorg
4 april 2009 · 120 Inlägg

provade med spruta startgas på insuget mot packningen och den går upp i varv, så packingen är gången.

Zorg
11 april 2009 · 120 Inlägg

jag har hört talas om en  PDF fil om K-jet, massvis med bilder och tror det var lite felsökning också, länkad till antingen härifrån, TPC eller 240klubben

någon som kan länka? jag hitar den ej

mvh

caromania Forummoderator
11 april 2009 · 9 296 Inlägg

Tobias, (245_racing) det verkar som om du löste problemet med den nya packningen? Jag hoppas du är 100% nöjd med den.

Zorg, är det denna:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i … ection.pdf

Hojta till när du behöver en packning. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
11 april 2009 · 21 761 Inlägg

www.dmcnews.com/Techsection/Bosch%20K-J … ch-12d.pdf
www.volvoclub.org.uk/volvo_workshop-fuelinjection.shtml

I de länkarna finns det iaf en del att läsa. Vet inte hur mycket det hjälper dig, men man får en ganska bra förklaring hur det funkar. smile

Zorg
11 april 2009 · 120 Inlägg

tack de länkarna.

problemet med min bil är att den går kasst under 2500 varv vill dö då. den smäller från ventilkåpan vid ca 1500 varv.  sen har jag sett att de inte sitter en kontakt vid insuget längstill höger?. kommer inte ihog om den satt där innan jag sattade dit en ny topp packning.
kamremmen bör stå rätt.
http://i44.tinypic.com/2qurgg6.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=7q-jq5C_JqM

lägger ut en film på motorn i gång. jag måte hålla gas annas dör den. islutet vid 0:28 sek så ser ni och har att de smäller. vad kan felet vara?

Drönirettab
11 april 2009 · 21 761 Inlägg

På min 240 så sitter det en vit och gul/blå kabel till den kontakten. Vet inte vad det är för givare, men ska kolla upp.

Har kollat, termotidkontakten verkar det vara. Den som bestämmer hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad alltså. Kanske du har felet där, motorn får nog inte tillräckligt med soppa eller så.

Senast redigerat av Drönirettab (11 april 2009)

Zorg
11 april 2009 · 120 Inlägg

Drönirettab skrev:
På min 240 så sitter det en vit och gul/blå kabel till den kontakten. Vet inte vad det är för givare, men ska kolla upp.

Har kollat, termotidkontakten verkar det vara. Den som bestämmer hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad alltså. Kanske du har felet där, motorn får nog inte tillräckligt med soppa eller så.

ska leta mera efter den nu. men jag tycker den går kasst även när den är varm

Drönirettab
11 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det låter ju som att motorn inte går på alla burkar också.

Zorg
11 april 2009 · 120 Inlägg

den går på alla. hittade kontakten och satt dit den.. men ingen märkbar skildnad.

hur vikigt är de att egr röret som går till styrventilen är tät? den har lite läcka. altså de röret som går från grenröret.

Drönirettab
11 april 2009 · 21 761 Inlägg

Med tanke på att K-Jet rent allmänt är väldigt känsligt för minsta luftläckage i sitt system så kan det säkert påverka en del, vet dock inte säkert. Bäst är ju att fixa till den saken. smile

YeahBitch
11 april 2009 · 730 Inlägg

Den lät som min gjorde när ja hade sätt  Tändkablarna fel..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Zorg
11 april 2009 · 120 Inlägg

YeahBitch skrev:
Den lät som min gjorde när ja hade sätt  Tändkablarna fel..

tändkablarna sitter rätt me hmm

är de något specielt när man ska byta kamremmen på en b230E motor?

ormander
12 april 2009 · 42 Inlägg

om inte tändkablarna sitter fel och det inte läcker in luft nånstans. Prova spruta startgas lite här och var, runt alla spridare och vid slangar och sånt. Annars tror jag tyvärr att det är vev- eller ramlager som håller på att gå ner sig. Går det köra med bilen och varva ur den ordentligt??

Zorg
13 april 2009 · 120 Inlägg

de smäller å pangar i den är gummi burken där bensinen blandas med luft.   tändkablarna sitter rätt. går hel kasst under 2500 varv men över de så går den ganska ok men inte lika rapp som den va innan.

ormander
13 april 2009 · 42 Inlägg

Har du kollat med startgas överallt som jag sa? Sen undrar jag om tändingen är rätt inställd? Satte du kamremmen rätt när du satte tillbaka den??

volvo_245_racing
13 april 2009 · 667 Inlägg

caromania skrev:
Tobias, (245_racing) det verkar som om du löste problemet med den nya packningen? Jag hoppas du är 100% nöjd med den.

Zorg, är det denna:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i … ection.pdf

Hojta till när du behöver en packning. wink

japp är nöjd! och mer där till!

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Zorg
22 april 2009 · 120 Inlägg

fick frågan att hur tändningen stog?  kan man ställa tändningen på b230E?  när jag lyfte av toppen så tog jag av fördelarlocket som sitter baksidan av toppen och tog ur rotorn m.m kan de har blivit något fel där?

Drönirettab
22 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det borde gå att ställa tändningen tycker jag, ska väl inte sitta något konstigt tändsystem (typ REX/Regina eller vad det nu heter) på den motorn. smile

Så länge du inte lyfte bort hela fördelaren eller lyfte upp rotoraxeln så ska inte tändningen ha ändrats vad jag vet iaf, men andra får ge bättre svar.  Bäst är ju att kika vilka grader som tändningen står på med en tändinställningslampa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang