4995
Sök

Tappar man hästar ?

451 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#1
tappar man hästkrafter om man har öppet sportfilter på V6:a motorer utan turbo alltså ?

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Drifttekniker VA
580 Inlägg
31 mars 2006
#2
Nej! Men det ger inte så mycket mer effekt kanske 1-2 hk om något alls. Sug motorer drar inte så mycket fördel av ett öppet filter som en turbo motor. Det du får är nog mest ett fränare insugs ljud.


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
31 mars 2006
#3
man kan få effekt minskning, dock är detta inte troligt. beror på modell och det måste prövas med diverse test före och efter för att fast ställa skillnad.

man lever bara en gång så lev väl!

451 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#4
ja tänker fixa till min 3.0 q .. jag blev osäker efter de där med att man tappar hk ..

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

214 Inlägg
31 mars 2006
#5
Man kan både få effektökning, effektminskning, högre och lägre bränsleförbrukning.

Varför det är så beror mest på hur det ser ut, om original filtret stryper eller om det är bra konstruerat.

Även hur gammalt de gamla luftfiltret är har viss inverkan till att man känner skillnad i effekt.

679 Inlägg
31 mars 2006
#6
Enligt de som är proffs på dessa saker och har bilar som gör 402m på ingen tid alls på GTIklubben så är det oftast effektminskning i att ha öppet filter på V6:an i min bil.

Orginalburken i min påstås hänga med till närmare 400hk utan problem.

Däremot är ju ljudet porrigt så det står härliga till i en V6 med öppet filter. Däremot får du också en gratis blästring av alla detaljer inuti motorn! Nått att tänka på! För är ljudet värt att låta motorn tugga grus?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 mars 2006
#7
900 Power skrev:
Man kan både få effektökning, effektminskning, högre och lägre bränsleförbrukning.

Varför det är så beror mest på hur det ser ut, om original filtret stryper eller om det är bra konstruerat.

Även hur gammalt de gamla luftfiltret är har viss inverkan till att man känner skillnad i effekt.

"bra konstruerat"? tro aldrig att de som konstruerat en bilmotor är dumma i huvudet, filterburken är optimerad för att ge motorn bästa möjliga flöde. man kan få en duktig effektförlust om man låter motorn suga varmluft. detta pga att kall luft har högre densitet (täthet) än varm luft. kall luft innehåller med andra ord fler syremolekyler per kubikmeter än varm luft (inte högre procentandel syre som vissa missledda stackare verkar tro, luft innehåller 21% syre vid havsnivå, basta!) ha kvar originalfiltret är mitt tips...
Senast redigerat av TS_quattro (31 mars 2006)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Avstängd
13 Inlägg
1 april 2006
#8
bra och dåliga konstruktioner finns, dessa biltillverkare tänker inte på hästar när de konstruerar sina luftburkar. De tar även hänsyn till ljudnivån och bränsle förbrukningen osv. När man köpte sin A3 1.8T så var luftburken det första som flög ner i soporna. Den burken var endast gjord för att att dämpa ljudet och luft tillförseln. Fanns 2 anslutningar till burken ena i botten o den andra vid sidan, den i botten vart öppen men den som gick mot sidan hade ett slutet rör på ca 0.5m , förmodligen för att få någon sorts resonans i luften och eliminera oljud. (min gissning bara)

Sen angående varm eller kall luft till motorn, beror på vilken typ av motor du har, ta en gammal hederlig förgasarmotor, den trivs bäst om den får luft som är mellan 40-50 grader, har väl med att bensinen förgasas lättare ;-)

Sen angående syre halten vid havsnivån, e det vid låg eller högtryck.........just joking :-D

657 Inlägg
1 april 2006
#9
det kommer handla om så lite effektökning/minskning så att du inte kommer att märka någon skillnad

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

451 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
#10
då ere ingen ide att montera ..

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Golle
448 Inlägg
1 april 2006
#11
Jovisst är det idé, motorn sjunger finare ju smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

12 086 Inlägg
1 april 2006
#12
Du kommer tappa effekt på lågvarv och du kommer få effekt på högvarv samt lite bättre gasrespons. Så lyder ett generellt råd som oftast stämmer. Och en 3 litersmotor slurpar i sig en del luft så de är mkt möjligt att du får ut ett par hingstar.

Dessutom blir ju ljudet mkt goare!

Och åter till detta om att de är skit med öppet filter o de inte renar.. se till o få ett bra filter inget skumgummiskit från Micro lr dylika..

Lycka till!

214 Inlägg
1 april 2006
#13
TS_quattro skrev:
900 Power skrev:
Man kan både få effektökning, effektminskning, högre och lägre bränsleförbrukning.

Varför det är så beror mest på hur det ser ut, om original filtret stryper eller om det är bra konstruerat.

Även hur gammalt de gamla luftfiltret är har viss inverkan till att man känner skillnad i effekt.

"bra konstruerat"? tro aldrig att de som konstruerat en bilmotor är dumma i huvudet, filterburken är optimerad för att ge motorn bästa möjliga flöde. man kan få en duktig effektförlust om man låter motorn suga varmluft. detta pga att kall luft har högre densitet (täthet) än varm luft. kall luft innehåller med andra ord fler syremolekyler per kubikmeter än varm luft (inte högre procentandel syre som vissa missledda stackare verkar tro, luft innehåller 21% syre vid havsnivå, basta!) ha kvar originalfiltret är mitt tips...

Nej dumma i huvudet är de säkert inte, men som sagt de konstruerar inte alltid för bästa flöde, utan ljuddämpning osv.

Men ibland röker de fan knark big_smile

De där med kall luft vet väl alla som kör turbo, varför skulle man annars köra med IC? wink
Där rökte dock Saab knark när de monterade og900ans IC bakom vänster lyset wink


Sök