bra och dåliga konstruktioner finns, dessa biltillverkare tänker inte på hästar när de konstruerar sina luftburkar. De tar även hänsyn till ljudnivån och bränsle förbrukningen osv. När man köpte sin A3 1.8T så var luftburken det första som flög ner i soporna. Den burken var endast gjord för att att dämpa ljudet och luft tillförseln. Fanns 2 anslutningar till burken ena i botten o den andra vid sidan, den i botten vart öppen men den som gick mot sidan hade ett slutet rör på ca 0.5m , förmodligen för att få någon sorts resonans i luften och eliminera oljud. (min gissning bara)
Sen angående varm eller kall luft till motorn, beror på vilken typ av motor du har, ta en gammal hederlig förgasarmotor, den trivs bäst om den får luft som är mellan 40-50 grader, har väl med att bensinen förgasas lättare ;-)
Sen angående syre halten vid havsnivån, e det vid låg eller högtryck.........just joking :-D